נתניהו נשאל על אחריות במסיבת העיתונאים: "היה מחדל נורא שייבדק"

תא"ל דניאל הגרי אמר כי 230 ישראלים חטופים בעזה והודעה נמסרה למשפחותיהם: "לא עמד דבר על השולחן בנוגע לעסקת חטופים. זה טרור פסיכולוגי של חמאס". הרמטכ"ל הלוי: "יעדי המלחמה מחייבים כניסה קרקעית". מטח לדרום: שני פצועים קל מפגיעה ישירה באשדוד. חילופי אש בצפון: חשד לחדירת מחבלים ליד מנרה

זמן צפייה: 32:58

לראשונה אחרי שלושה שבועות, בסופו של היום ה-22 למלחמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ענה הערב (שבת) לראשונה ענה על שאלות עיתונאים, במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ. אחרי פגישתו עם משפחות החטופים התייצב נתניהו מול המצלמות, ואמר: "זו מלחמת העצמאות השנייה שלנו. היא תהיה קשה וארוכה. המשימה היא להשמיד את חמאס. יש טיעון שאומר שרציתי לחזק את חמאס, אבל הוא לא נכון. הובלתי שלוש מערכות נגד חמאס שמנעו ממנו להתחזק עוד יותר. בדיעבד, זה לא היה מספיק. עכשיו אנחנו נחושים להשלים את המלאכה".

ראש הממשלה נשאל על סוגיית האחריות – והדגיש: "היה פה מחדל נורא שייבדק עד תום. לא חוזר ממילה אחת שאמרתי. כולם יצטרכו לתת תשובות. גם אני. הרפורמה המשפטית לא עומדת על סדר היום". בתשובה לשאלת חדשות 13 בנוגע לעסקת שליט, הוא אמר: "היו בה דברים קשים. יבוא יום ונדון גם בזה".

רה"מ נתניהו במסיבת עיתונאים עם שר הביטחון גלנט והשר גנץ
רה"מ נתניהו במסיבת עיתונאים עם שר הביטחון גלנט והשר גנץ | צילום: דנה קופל, פול

שר הביטחון יואב גלנט אמר: "אין לנו עניין להרחיב את המלחמה, אך ערוכים לכך. ככל שתגבר עוצמת האש - כך יגדל הסיכוי להגיע לעסקה לשחרור חטופים". השר בני גנץ הוסיף: "אנו עושים כל מאמץ להחזרת החטופים, זו חובתנו המוסרית. המהלך הקרקעי יכול לקדם אותנו גם להשבתם הביתה של החטופים. כולנו - שר הביטחון, ראש הממשלה, וכל שדרת הפיקוד - מבינים את גודל השעה והאחריות האדירה המונחת על כתפינו".

עוד הוסיף גנץ: "חשוב שהעולם יידע - אין במלחמה הזו שעון חול מדיני. נקשיב לידידנו, אך נעשה מה שנכון לנו. אני קורא לעולם כולו להתרכז בפושעי המלחמה שמחזיקים ילדים וקשישים, שאינם זוכים לתנאים הומניטריים".

רה"מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר גנץ במסיבת עיתונאים משותפת
רה"מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר גנץ במסיבת עיתונאים משותפת | צילום: דנה קופל, פול

גלנט ערך אתמול הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון ואמר: "עברנו שלב במלחמה  האדמה בעזה רעדה בלילה. ההנחיות לכוחות ברורות: הפעולה תימשך עד לפקודה חדשה". גלנט הוסיף: "תקפנו מעל הקרקע ומתחת לקרקע, תקפנו פעילי טרור בכל הדרגים, בכל המקומות. סיכמתי את כיווני הפעולה באשר למאמצים הראשיים - המאמץ הצבאי, המאמץ לשחרור החטופים, המאמץ האזרחי והמאמץ ההומניטרי. בשאר הגזרות אנחנו נערכים על מנת להגן על אזרחי ישראל, על מנת לשמור על ביטחונם. אנחנו עושים זאת גם בצפון, גם במרכז, ובכל מקום אחר".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2328101530' autoplay='0' credit='משרד הביטחון' desc='גלנט: "עברנו שלב במלחמה"' poster='' kid='1_gevoddv8' duration='14']

מוקדם יותר אמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי כי "יעדי המלחמה מחייבים כניסה קרקעית. מיטב הלוחמים פועלים בעזה ומבצעים פעולה חשובה ומורכבת". עוד אמר הלוי: "למלחמה הזו יש שלבים. היום אנחנו עוברים שלב. המצב בעזה - תוצאה של פשעי חמאס ועליו האחריות. אין ניצחון ללא מחירים. כדי לחשוף את האויב ולהשמיד אותו - אין דרך אלא להיכנס בעוצמה לשטח שלו".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2328101845' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הצהרת הרמטכ"ל: "חייבים פעולה קרקעית"' poster='' kid='1_k19rsm9i' duration='225']

"הפעולה הזאת משרתת את כל מטרות המלחמה", הוסיף הרמטכ"ל, "ב-7 באוקטובר, לפני שלושה שבועות, חמאס ביצע פשע נגד האנושות כולה. חמאס מחזיק כעת בחפים מפשע. תינוקות, ילדים, נשים, גברים ואזרחים מבוגרים מאוד. החזרת החטופים - מאמץ לאומי עליון. נעשה הכול כדי להצליח בו. לאויב יש מאות הרוגים, תשתיותיו הושמדו".