לקראת פסח מתוח: ההיערכות הביטחונית מגיעה לשיא

לאחר פיגוע שביצע שב"ח במרכז הארץ, ערב חג הפסח בעיצומו של חודש הרמדאן מעלה את החשש מפני פיגועים נוספים והתנגשויות אלימות. העובדה ששר הביטחון עדיין מתנדנד בין כהונה בתפקיד לבין פיטורים גם היא אינה תורמת

זמן צפייה: 05:12

מחר עם ישראל יחגוג את ערב הפסח, אך במקביל המתיחות הביטחונית מגיעה היום (שלישי) לשיאה, עם פיגוע דקירה בצומת ניר צבי, סמוך לבסיס צריפין, כששני חיילים בשנות ה-20 לחייהם נפצעים באורח בינוני וקל. חודש רמדאן שבעיצומו וחוסר הבהירות בשאלת המשך כהונתו של יואב גלנט כשר הביטחון, אינם תורמים למצב.

כאמור, שני חיילים נדקרו היום בצומת ניר צבי ופונו לבית החולים אסף הרופא לטיפול רפואי. שמו של המחבל הוא מחמוד עוודה, בן 21 מחברון. המחבל ללא עבר בטחוני או שיוך ארגוני. עם אישור עבודה במעלה אדומים, וככל הנראה נכנס כשב"ח. אזרחים עצרו אותו לפני שנלקח לחקירה.

החיילים ירו לעבר המחבל וכוחות משטרה עצרו אותו. התבצעות סריקות על מנת לשלול אפשרות לחשוד שני שהסיע את המחבל למקום במידה ולא הגיע ברגל. מסוק משטרתי הוזנק למקום וסורק את הזירה מהאוויר. שני הפצועים פונו לבית החולים אסף הרופא.

זירת הפיגוע בצומת צריפין
זירת הפיגוע בצומת צריפין | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הלילה למעצר 13 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. הכוחות עצרו בפעילות במחנה הפליטים דהיישה ובכפר דוחא שבחטיבת עציון שישה מבוקשים. במהלך הפעילות התפתחה הפרת סדר אלימה, במהלכה חשודים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחותינו. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי רוגר.

הלוחמים עצרו שני מבוקשים בעיר שכם שבמרחב חטיבת שומרון ובכפר ענאן שבמרחב חטיבת מנשה. בפעילות הכוחות בעיר שכם, חשודים יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר הכוחות, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. הכוחות עצרו שלושה מבוקשים נוספים בכפרים בית לקיא ובית עור אתחתא שבמרחב חטיבת בנימין. כמו כן, הלוחמים עצרו שני מבוקשים בעיר חברון שבמרחב חטיבת יהודה ובכפר נעמה שבמרחב חטיבת אפרים.

Whatsapp Image 2023 04 04 At 0
פעילות חיילי צה''ל ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

נזכיר כי משטרת ישראל נערכת בימים אלו לחג הפסח ופרסמה אתמול את השינויים הצפויים בהסדרי התנועה בעיר במהלך החג. אלפי שוטרים ולוחמי משמר הגבול יוצבו בכוננות בבירה וההיערכות תתמקד במקומות הומי אדם, המקומות הקדושים ואזורי הבילוי.

פסח מתקיים השנה במקביל לחג הרמדאן וחג הפסחא ובהתאם להיערכות תוגבר פעילות המשטרה בעיר העתיקה, בצירי התנועה ובאזורים נוספים בעיר. במהלך חול המועד יחולו שינויים בהסדרי התנועה וביום ראשון צפויה להתקיים בכותל המערבי ברכת הכוהנים ובאותו יום יהיו שינויים נוספים.

במקביל, סגר כללי יוטל על אזור יהודה ושומרון בחג הפסח, והמעברים ברצועת עזה ייסגרו, זאת החל מיום רביעי הקרוב, 5 באפריל, בשעה 17:00. ביום שישי, 7 באפריל, ייפתחו המעברים לתנועת פלסטינים תושבי יהודה ושומרון, בהתאם לצעדים האזרחיים שאושרו לחודש הרמדאן. הסגר עתיד להסתיים בחצות הלילה שבין שבת לראשון, 9 באפריל, בכפוף להערכת מצב ובהתאם לשעות הפתיחה בשגרה.

סגר כללי יוטל על יהודה ושומרון גם בחג השני, החל מיום שלישי, 11 באפריל, בשעה 17:00, וכן ייסגרו שוב המעברים ברצועת עזה. פתיחת המעברים והסרת הסגר עתידה להתבצע בחצות הלילה שבין רביעי לחמישי, 13 באפריל, בכפוף להערכת המצב ובהתאם לשעות הפתיחה בשגרה. מצה"ל נמסר כי במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד, ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

בנימין נתניהו ויואב גלנט
בנימין נתניהו ויואב גלנט | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

במקביל לכל האירועים הביטחוניים, האיש שאמור להוביל את המערכה, שר הביטחון יואב גלנט, כלל לא בטוח בהמשך תפקידו. שמונה ימים אחרי שפיטר אותו ראש הממשלה בנימין נתניהו מכיוון שהזהיר מהשלכות קידום המהפכה המשפטית, נתניהו החליט אמש להשהות את הפיטורים בצל המצב הביטחוני המעורער, גם בלי מכתב התנצלות רשמי מצד גלנט, שלא הסכים לתנאי שהוצב לו. ההחלטה מעלה סימני שאלה רבים, כגון מה השתנה בחומרת המצב הביטחוני מיום שני שעבר, איך ינהלו השניים מערכת יחסים מקצועית אל מול האיומים הביטחוניים כשראש הממשלה הצהיר שאין לו אמון בשר הביטחון - ומה מסמנת החזרה מההחלטה לשותפיו של נתניהו.

נתניהו וגלנט השתתפו באירוע הרמת כוסית לרגל חג הפסח עם לוחמי ולוחמות עוקץ ולוט"ר.  "הדבר החשוב ביותר - להשאיר את הפוליטיקה בשער הבסיס, להתאחד יחד כדי להגן על נצח ישראל - בשביל זה אנחנו כאן", אמר נתניהו - והוסיף: "בלי צה"ל ובלי כוחות ביטחון אין מדינת ישראל. כדי שתהיה מדינת ישראל אנחנו צריכים לשמור על אחדותנו, אנחנו צריכים לשמור על היכולת שלנו להגן על עצמנו מול אלה שמבקשים את נפשנו". גלנט הוסיף כי יש "להציג חזית אחידה למול אויבינו". בביקור נוסף בבסיס תל נוף התייחס נתניהו לאמירתו אתמול של מפקד חיל האוויר, שקרא לטייסי המילואים להמשיך ולהתייצב: "אמירתו של מפקד חיל האוויר חשובה ותקפה לגבי כל צה"ל".

בתוך כך, במערכת הביטחון לא מצליחים להבין את ההחלטה של נתניהו להשאיר את עננת הפיטורים מעל ראשו של שר הביטחון - זאת כשהאירועים בצפון עדיין לא הסתיימו והמתיחות מול יהודה ושומרון ועזה לא תמה.