הערכה בארה"ב: כחצי מהפצצות שהוטלו בעזה - לא מדויקות

דו"ח של המודיעין האמריקני שפורסם ב-CNN מעלה כי כמחצית מהתחמושת שהוטלה מהאוויר בעזה שבה השתמשה ישראל מאז 7 באוקטובר, בין 40 ל-45 אחוזים, הייתה של "פצצות מטומטמות" ולא מדויקות. על-פי ההערכה, שאר הפצצות היו תחמושת מונחית מדויקת. דובר צה"ל לתקשורת הזרה: "לא מתייחסים לסוג התחמושת שבה אנו משתמשים"

תקיפות צה"ל ברצועת עזה
תקיפות צה"ל ברצועת עזה | צילום: רויטרס

הערכה של המודיעין האמריקני מעלה כי בין 40 ל-45 אחוז מתוך 29 אלף הפצצות שהטיל חיל האוויר על עזה מאז פרוץ הלחימה - היו פצצות לא מדויקות, שמוכרות גם כ"פצצות מטומטמות" - כך דווח אמש (רביעי) ברשת CNN. על-פי הדיווח, דו"ח חדש שנערך על ידי לשכת מנהל המודיעין הלאומי האמריקני, העריך כי כמחצית מתחמושת האוויר-קרקע שבה השתמשה ישראל מאז 7 באוקטובר לא הייתה מונחית. על-פי ההערכה, שאר הפצצות היו תחמושת מונחית ומדויקת.

לפי הדו"ח, תחמושת לא מונחית היא בדרך כלל פחות מדויקת ובשל כך השימוש בה יכול להוות איום גדול יותר על חיי אזרחים, במיוחד כאשר הלחימה מתבצעת בשטח בנוי, צפוף ומאוכלס. בדו"ח המודיעין אף נכתב כי "הקצב שבו ישראל משתמשת ב'פצצות מטומטמות' עשוי לתרום למספר ההרוגים האזרחים הגואה ברצועת עזה מאז פרוץ המלחמה".

דובר צה"ל לתקשורת הזרה, רב-סרן ניר דינר, אמר ל-CNN כי "אנחנו לא מתייחסים לסוג התחמושת שבה נעשה שימוש". כמו כן, רב-סרן קרן הג'יוף, דוברת ראש הממשלה לתקשורת הזרה, מסרה בתגובה לדיווחים: "כצבא המחויב לחוק הבינלאומי ולקוד התנהגות מוסרי, אנו מקדישים משאבים עצומים למזעור הפגיעה באזרחים שחמאס משתמש בהם כמגנים אנושיים. המלחמה שלנו היא נגד חמאס, לא נגד תושבי עזה".

צה״ל חרבות ברזל חמאס רחובות עזה לאחר תקיפות חיל אוויר
רחובות עזה לאחר תקיפות חיל אוויר | צילום: רויטרס

ביום שלישי אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי "ישראל מתחילה לאבד תמיכה בגלל הפצצות חסרות הבחנה ברצועת עזה, שמהן נהרגו אלפי אזרחים עד כה". את הדברים אמר ביידן באירוע התרמה לקמפיין הבחירות הנשיאותי בוושינגטון. לפני כן אמר נתניהו: "אני מאוד מעריך את התמיכה האמריקנית להשמדת חמאס והחזרת חטופינו. אחרי שיח אינטנסיבי עם הנשיא ביידן ואנשיו, קיבלנו גיבוי מלא לכניסה הקרקעית ובלימת הלחצים הבינלאומיים להפסקת המלחמה".