להגיב, בלי להיגרר למערכה רחבה: התקיפה באיראן והדילמה בקבינט

גוברת ההערכה כי התגובה הישראלית תהיה מדודה. כמו כן, נתניהו שוחח הערב עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ועיכב שיחות ממנהיגים באירופה, בהם נשיא צרפת מקרון. תמימות דעים בקבינט: יש להגיב על אדמת איראן בזמן הקרוב. גוברת ההערכה: התגובה תהיה מדודה. בארה"ב מודאגים מכך שירושלים לא תעדכן את וושינגטון לפני המהלך

זמן צפייה: 05:06

בישראל מחפשים תגובה שלא תוביל למערכה רחבה מול איראן. בחדשות 13 דווח הערב (שני) כי בקבינט יש תמימות דעים בקבינט בנוגע לצורך להגיב על אדמת איראן בזמן הקרוב. גוברת ההערכה כי התגובה הישראלית תהיה מדודה. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ועיכב שיחות ממנהיגים באירופה, בהם נשיא צרפת עמנואל מקרון. גורמים דיפלומטיים אמרו כי השיחה בין נתניהו למנהיגים תתואם לפי אילוצי לוח זמנים.

מוקדם יותר היום שוחח נשיא איראן איברהים ראיסי עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - ואמר: "אולצנו לצאת להתקפה על ישראל. היא הייתה מוגבלת". הוא הדגיש כי "איראן איננה מעוניינת בהסלמה נוספת". בתגובה, פוטין הביע תקווה כי "כל הצדדים יפגינו איפוק - כך שיימנע עימות, שעלול להביא להשלכות קטסטרופליות על האזור כולו". בינתיים, גורם בכיר בממשל ביידן אמר ל-CNN כי לפי מודיעין, "ישראל צפויה לתקוף באופן מוגבל - בשטח איראן". עם זאת, הגורם הביע חשש שירושלים לא תעדכן את וושינגטון בזמן: "מקווים שיזהירו אותנו לפני המהלך ויעדכנו אותנו בפרטים - אבל אין לכך שום ערובה כי הם יודעים שנתנגד".

"אבל כל מהלך נוסף פותח כעת שורה של אפשרויות אחרות, שחלקן די מפחידות", הוסיף הבכיר.

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל, בעקבות המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

במתקפה, שהגיעה בתגובה לחיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק, יורטו כמעט כלל טילי איראן בידי מערכות ההגנה האוויריות הישראליות - וכעת בכירים ישראליים דוחפים לתקיפה באיראן, אך עדיין נותרו פערים בנוגע לעיתוי ולהיקף.

כמו כן, יום לאחר המתקפה האיראנית, דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה הגיבה אליה בהצהרה: "באיראן הבהירו שהתקיפה בוצעה בהתאם לסעיף 51 של אמנת האו"ם (סעיף ההגנה העצמית), והזהירו כי אם הקהילה הבינ"ל לא תגיב על החיסול בדמשק - יהיו עימותים נוספים". בנוסף, היא קראה לכל הצדדים "לנהוג באיפוק כדי להימנע מהסלמה".

ארבעה גורמים אמריקנים רשמיים ששוחחו עם רשת NBC העריכו כי תגובה ישראלית למתקפה האיראנית תהיה מוגבלת, ותכלול בעיקר תקיפות נגד כוחות הצבא האיראני ומליציות פרו-איראניות מחוץ לשטח איראן. הערכות האמריקניות מבוססות על שיחות שקיימו גורמים בוושינגטון עם גורמים בירושלים לפני שהמתקפה האיראנית יצאה לפועל, ולקראת תגובה ישראלית אפשרית שתבוא בעקבותיה.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בבסיס נבטים אחרי התקיפה האיראנית
הרמטכ"ל הרצי הלוי בבסיס נבטים אחרי התקיפה האיראנית | צילום: דובר צה"ל

במהלך ביקור שקיים אתמול בבסיס חיל האוויר בנבטים, שנפגע במתקפה האיראנית, הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס לראשונה בפומבי לתקיפה והתחייב שישראל אכן תבצע פעולת תגמול נגד טהרן. "שיגור של כל כך הרבה טילים, טילי שיוט וכטב"מים לשטח מדינת ישראל יענה בתגובה", אמר בשיחה עם טייסי הבסיס. גם דובר צה"ל מסר את הצהרתו אמש מהבסיס שהותקף ואמר: "נעשה כל מה שצריך כדי להגן על ישראל".