התקיפה באיראן והמסר אחרי הדלפת המסמכים: "מסתכלים עליכם"

הקבינט דן ב"תקיפה משמעותית" נגד איראן, במשמרות המהפכה נערכים מנגד עם תגובה של ירי טילים: "תוגברה השמירה על חמינאי". בישראל מעריכים כי בכיר בממשל האמריקני עומד מאחורי הדלפת מסמכי התקיפה - והמסר המשתמע הוא שארה"ב עוקבת אחרי כל צעד של ישראל. ברקע, נתניהו כינס התייעצות מצומצמת עם בן גביר וסמוטריץ' - ללא גלנט

זמן צפייה: 04:34

על רקע הדלפת מסמכי התקיפה באיראן והאשמת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלפיה טהרן אחראית על שיגור הכטב"מים לעבר ביתו, בישראל נמשכת ההיערכות לתגובה על מתקפת הטילים. הקבינט המדיני-ביטחוני כונס הערב (ראשון), וגורמים בכירים מסרו לחדשות 13 כי ישראל "מכינה תגובה משמעותית ורצינית באיראן".

הערב פורסם במהדורה המרכזית כי בישראל מעריכים שבכיר בממשל האמריקני עומד מאחורי הדלפת מסמכי התקיפה באיראן, והמטרה, כפי הנראה, היא העברת מסר מארה"ב לישראל שלפיו וושינגטון עוקבת אחרי המהלכים של ירושלים כל העת. בינתיים, בארה"ב פתחו בחקירת פרסום מסמכי הפנטגון, הנוגעים לתוכניותיה של ישראל למתקפת התגובה הצפויה נגד הרפובליקה האיסלאמית. בכיר אמריקני אמר ל-CNN כי ההדלפה "מדאיגה מאוד". המסמכים, שהודלפו לאחרונה והופיעו בערוצי טלגרם הקשורים למיליציות הנתמכות על-ידי איראן, אומתו על-ידי CNN ונקבע כי הם אותנטיים.

כעת, קיימת כוננות שיא באיראן לקראת התקיפה הישראלית - ובחיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה נערכים מכינים ירי טילים לישראל בתגובה. בטהרן מאמינים שישראל עדיין לא החליטה על יעדי והיקף התקיפה - וייתכן כי יתקפו מתקני אנרגיה. גורמי ביון ערבים מסרו לחדשות 13 כי מחשש להתנקשות בחייו, תוגברה השמירה על המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי.

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית על ישראל | צילום: רויטרס

עוד לפני כינוס הקבינט, נתניהו קיים התייעצות ביטחונית מצומצמת בהשתתפות השרים בן גביר, בצלאל סמוטריץ', רון דרמר, יריב לוין, מירי רגב וישראל כ"ץ, וכן יו"ר ש"ס אריה דרעי. מי שלא הוזמנו הם שר הביטחון יואב גלנט וגורמי צבא. גורם בממשלה מסר לחדשות 13 כי "דיונים כאלה נועדו 'ללטף אגו' של שרים - ולא לקבלת החלטות".

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בדיון בנושא השבת החטופים | צילום: אלעד מלכה

במקביל לכינוס פורום השרים המצומצם, התקיים דיון בנושא המאמצים השונים להשבת החטופים המוחזקים בשבי ברצועת עזה - לקראת דיון הקבינט המדיני-ביטחוני. בדיון השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף במיל' אייל זמיר, הממונה על תחום הנעדרים והשבויים בצה"ל אלוף במיל' ניצן אלון, ראש אגף המבצעים האלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן האלוף שלומי בינדר, ראש אגף אסטרטגיה האלוף אליעזר טולדנו ובכירים נוספים במערכת הביטחון.