התגובה הישראלית: חיל האוויר תקף במשך שעות מטרות צבאיות באיראן

מבצע "ימי תשובה": אחרי שורת דיווחים של תושבים באיראן על פיצוצים בכמה מוקדים מערבית לבירה טהראן ובסמוך לה, דובר צה"ל הודיע: "תקפנו באופן מדויק מטרות צבאיות באיראן, התגובה הושלמה ומטרותיה הושגו"

זמן צפייה: 05:31

יותר משלושה שבועות אחרי מתקפת הטילים האיראנית - התגובה הישראלית הגיעה: אחרי שורת דיווחים של תושבים באיראן על כמה פיצוצים שנשמעו בכמה מוקדים מערבית לבירה טהראן ובאזור העיר אספהאן, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הודיע בהצהרה מיוחדת קצת לפני השעה 02:30 הלילה (שבת) על תחילת התגובה הישראלית נגד איראן: "צה"ל תוקף כעת באופן מדויק מטרות צבאיות באיראן, בתגובה להתקפות המתמשכות של המשטר באיראן לעבר מדינת ישראל בחודשים האחרונים, בהתאם להנחיית הדרג המדיני". בסוריה דווח במקביל על פיצוצים באזור דמשק, וישנם גם דיווחים על פיצוצים בעיראק.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וסגנית הנשיא קמלה האריס עוקבים אחר ההתפתחויות. שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין במהלך התקיפה. גורמים בצבא אמרו כי בתקיפה השתתפו מאות כלי טיס של חיל האוויר, וכי מדובר בתקיפה ארוכה שעדיין לא הסתיימה. שעתיים אחרי הדיווחים הראשוניים אמרו בכירים ל"וול סטריט ג'ורנל" כי החל גל תקיפות שני באיראן, ובהמשך אישרו גורמים בישראל ל"ניו יורק טיימס" כי הסתיימה התקיפה, שכללה כ-20 יעדים. ב"וושינגטון פוסט" דווח כי התקיפה מתמקדת במתקני ייצור טילים ובמערכות הגנה אווירית.

במקביל, קצת אחרי השעה 04:00 הופעלו אזעקות בנהריה, בעכו וברחבי הגליל המערבי מחשש לחדירת כלי טיס עוין, ומצה"ל נמסר כי כטב"ם שחצה מלבנון נפל בשטח פתוח. לא היו נפגעים. "צה"ל ערוך באופן מלא בהתקפה ובהגנה, ואנו עוקבים אחר ההתפתחויות מאיראן ושלוחותיה באזור", נמסר מדובר צה"ל, "צה"ל מקיים הערכת מצב מתמשכת, ובשלב זה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410260236' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_5uoc2fyc' duration='53']

הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר האלוף תומר בר מנהלים את התקיפה בבור של חיל האוויר בקריה, ובבור הפיקוד של אגף המבצעים עוקבים אחר התקיפה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, סגן הרמטכ"ל, ראש אגף המבצעים, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

צבא איראן הודיע כי שניים מחייליו נהרגו בתקיפה הישראלית, ומערך ההגנה האווירית של הרפובליקה האסלאמית הוסיף: "ישראל תקפה חלק מהמרכזים הצבאיים במחוזות טהראן, קוזסטאן ואילאם. נגרמו נזקים לכמה מקומות, וממדי האירוע נמצאים בבדיקה". מקורות שצוטטו ברשת "סקיי ניוז" בערבית טענו כי "איראן הודיעה לישראל דרך צד שלישי שלא תגיב על המתקפה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410260351' autoplay='0' credit='עומר מירון, לע"מ' desc='נתניהו וגלנט בבור בקריה' poster='' kid='1_pqjeutxt' duration='25']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410260245' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: פיצוצים בשמי טהראן' poster='' kid='1_c1444pkp' duration='19']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410260238' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: פיצוצים בשמי טהראן' poster='' kid='1_mtrhv0um' duration='4']

פיצוצים באיראן
פיצוצים באיראן
פיצוצים באיראן
פיצוצים באיראן
טהראן, הלילה
טהראן, הלילה | צילום: רויטרס
טהראן, הלילה
טהראן, הלילה | צילום: רויטרס
הרמטכ"ל הרמי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר
הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר האלוף תומר בר בבור בקריה | צילום: דובר צה"ל
שר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה בזמן התקיפה באיראן
שר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה במהלך התקיפה באיראן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בבור בקריה במהלך התקיפה באיראן
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בבור בקריה במהלך התקיפה באיראן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בבור בקריה במהלך התקיפה באיראן
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בבור בקריה במהלך התקיפה באיראן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה תו"כ התקיפה באיראן
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בבור בקריה במהלך התקיפה באיראן | צילום: אבי אוחיון, לע"מ

במהלך סוף השבוע תגברה ארצות הברית את כוחותיה במזרח התיכון, ובין היתר הגיעו לאזור מטוסי F-16 של הצבא האמריקני שהוצבו בבסיס בגרמניה. אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" כי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הורה לכוחות המזוינים במדינתו להיערך למלחמה עם ישראל, במידה וזו תחליט להוציא לפועל מתקפה רחבת היקף בשטח הרפובליקה האסלאמית. לפי הדיווח, המתבסס על מספר מקורות איראניים, טהראן עשויה להבליג ולא להגיב לתקיפה הישראלית, אם זו תהיה מצומצמת ותכוון נגד בסיסיים צבאיים ומחסני טילים.

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית על ישראל, 1 באוקטובר | צילום: רויטרס
יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון במהלך המתקפה האיראנית, 1 באוקטובר | צילום: רויטרס

התקיפה הישראלית באיראן מגיעה בתגובה למתקפת הטילים האיראנית על ישראל לפני כשלושה וחצי שבועות, ב-1 אוקטובר, אז הגיבה הרפובליקה האיסלאמית לחיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ותקפה את ישראל בכ-200 טילים, כאשר מיליוני אזרחים ברחבי הארץ שהו במרחבים המוגנים במשך זמן רב. בצה"ל אמרו כי נגרם נזק לבסיסי חיל האוויר שהותקפו, אך הוסיפו כי "הפגיעות לא היו אפקטיביות - ואף מטוס לא נפגע".

התקיפה הראשונה שיוחסה לישראל באיראן התרחשה לפני כחצי שנה, ב-19 באפריל, אז הותקף בסיס של חיל האוויר האיראני ליד העיר אספהאן. בניגוד לתקיפה הלילה, עליה הודיע דובר צה"ל, ישראל לא קיבלה אחריות על אותה תקיפה, שהגיעה לפי הדיווחים בתגובה למתקפה האיראנית הראשונה על ישראל שהתרחשה פחות משבוע קודם לכן.