משפחתו של מתן לא עודכנה על עדות חטיפתו; דו"צ: "טעות בתום לב"

בהצהרה שנשא לאחר ההודעה על חילוץ גופות שלושת החטופים מרצועת עזה, הגרי התנצל בפני משפחתו של החטוף מתן צנגאוקר, לאחר שאתמול פורסם תיעוד מחקירתו של מחבל חמאס שהשתתף בטבח בו סיפק פרטים על חטיפתו של מתן - מבלי שהמידע הוצג למשפחתו טרם הפרסום. דובר צה"ל: "הטעות תוחקרה, התנצלתי באופן אישי בפני הוריו"

זמן צפייה: 00:57

בהצהרה שנשא הבוקר (שישי) לאחר ההודעה על חילוץ גופות שלושת החטופים מעזה והשבתם לישראל הלילה, דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, התנצל בפני משפחתו של החטוף מתן צנגאוקר לאחר שאתמול פורסם תיעוד מחקירת מחבל חמאס שהשתתף בטבח ושמסר פרטים על חטיפתו של מתן - מבלי שמשפחתו עודכנה על כך או אישרה את פרסום הדברים.

דובר צה"ל מסר בהצהרתו כי "המידע שנאמר בחקירות המחבלים לא הוצג לבני משפחתו של מתן טרם פרסום התיעוד עקב טעות אנוש", והוסיף: "אתמול תחקרנו את הטעות הזו לתוך הלילה, והבוקר דיברתי עם הוריו של מתן, עינב וירון, והתנצלתי באופן אישי בפניהם".

תת-אלוף הגרי הדגיש: "הטעות הזו קרתה בתום לב. זו טעות שנולדה מכך שאנחנו במערכה עולמית, שנועדה לגרום לעולם לא לשכוח את מה שקרה ב-7 באוקטובר. לצד זה, החובה שלנו היא להקפיד ולוודא שהמשפחות הן הראשונות שיודעות שכל המידע שעולה באשר ליקיריהן מוצג להן קודם כל, ורק לאחר מכן נמסר לתקשורת ומשם לציבור".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405241124' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_q4ohl2i8' duration='238']

בתיעוד, שנחשף לראשונה אתמול ב"דיילי מייל" הבריטי, הודה מחבל חמאס בשם עבדאללה ראדי כיצד הוא, אביו ג'מאל ובן דודו רצחו, אנסו וחטפו ישראלים במתקפת חמאס בשבת השחורה על קיבוץ ניר עוז. בחקירה, המחבל סיפק פרטים על חטיפתו של מתן בן ה-24, שנחטף מהקיבוץ יחד עם בת זוגו אילנה גריצבסקי, ששוחררה משבי חמאס בפעימה השביעית בעסקת החטופים.

המחבל סיפר בחקירתו: "כשיצאנו ראיתי קיבוצניק שהתחבא בין העצים, אז תפסתי אותו. חסן (אחד המחבלים) רצה לתקוף אותו בגלל שהוא תקף אותו מילולית, ונתן לו מכה בגב. עצרתי את חסן ואמרתי לו שהקיבוצניק הזה 'עליי'. אז לקחתי את הקיבוצניק ואמרתי לו 'I need to go home', והוא אמר לי 'אוקיי'".

"שאלתי אותו מה השם שלו, והוא אמר באנגלית שקוראים לו מתן ושהוא מאופקים. הוא נתן לנו קולה, נוטלה ומים. יצאתי עם אחמד (אחד המחבלים) ומתן, וכשיצאנו הגיעו שניים עם ג'יפ טויוטה. היו 15 אנשים, הם רצו לקחת ממני את מתן בכוח. שאלתי אותם מאיפה הם, והם ענו שהם 'מהעיר'. השאר אמרו שהם לא מוכנים לענות עד שיזהו אותי. הם לקחו אותו ממני בכוח, הכניסו אותו לג'יפ ולקחו אותו משם לעזה", הוסיף המחבל.

מתן צנגאוקר ובת זוגו אילנה גריצבסקי
מתן צנגאוקר ובת זוגו אילנה גריצבסקי

שני מחבלי החמאס שתיעודי חקירותיהם פורסמו אתמול, עבדאללה חוסיין אחמד ראדי (18) אביו ג'מאל (47), נלכדו על-ידי כוחות צה"ל ברצועת עזה בחודש מרץ, ונלקחו לחקירת שב"כ על הזוועות שביצעו ב-7 באוקטובר. ג'מאל סיפר כיצד הם רצחו או חטפו ישראלים בכל בית אליו נכנסו בקיבוץ ניר עוז, אליו פלשו במהלך המתקפה.

הוא התוודה בחקירה כיצד באחד הבתים בקיבוץ, הם ביצעו אונס קבוצתי באישה. "היא צרחה ובכתה, אבל המשכתי לעשות את מה שעשיתי. אנסתי אותה. איימתי עליה עם האקדח שלי שתוריד את הבגדים שלה. היא לבשה מכנסי ג'ינס קצרים. אני לא יודע מה קרה לה, הייתי שם רבע שעה ואז הלכתי", אמר ג'מאל.

מנגד, בנו עבדאללה סיפר כיצד אביו רצח אותה לאחר המעשים. "אבא אנס אותה, ואז אני ובן דוד שלי אנסנו אותה. אחרי שסיימנו לאנוס אותה, אבא רצח אותה". בחקירתו, הוא הוסיף כי "לפני האישה הזו, אנסנו גם בחורה אחרת, הרגתי שני אנשים, אנסתי שני אנשים, ופרצתי לחמישה בתים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405241233' autoplay='0' credit='' desc='חקירת המחבל' poster='' kid='1_rmhln0ab' duration='91']

מוקדם יותר היום, דובר צה"ל התיר לפרסום כי גופותיהם של החטופים חנן יבלונקה, אוריון הרננדס ומישל ניסנבאום חולצו הלילה ממנהרה במרחב ג'באליה שבצפון רצועת עזה במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ, והושבו לשטח ישראל. השלושה הועברו למכון לרפואה משפטית, שם עברו תהליך זיהוי, שבסופו הודעה נמסרה למשפחותיהם.

חנן יבלונקה, אוריון הרננדס, מישל ניסנבאום
חנן יבלונקה, אוריון הרננדס, מישל ניסנבאום

גופותיהם של הרננדס, יבלונקה וניסנבאום אותרו באותו מתחם מנהרות ממנו חולצו בשבוע שעבר גופותיהם של שני לוק, בת זוגו של אוריון, ושל החטופים עמית אסתר בוסקילה, רון בנימין ואיציק גלרנטר שנרצחו ב-7 באוקטובר וגופותיהם נחטפו לרצועת עזה.