חרף הביקורת: הרמטכ"ל מתכוון למנות את ראש אמ"ן הבא

ימים אחדים לאחר שראש אגף המודיעין בצה"ל אלוף אהרון חליוה הודיע על התפטרותו וחרף הביקורת הרבה מימין, רב-אלוף הרצי הלוי מאותת כי הוא ימנה את ראש אמ"ן ואלוף פיקוד הדרום הבא - ואת כל האלופים הבאים בצה"ל שיתפטרו בזמן כהונתו. הנימוק: כל עוד הוא עומד בראש הצבא הוא ישמש כרמטכ"ל "על מלא" - וימשיך לעסוק במינויים בצה"ל

זמן צפייה: 01:08

אחרי ההתפטרות הדרמטית של ראש אמ"ן - ולמרות הביקורת מימין: הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, מאותת כי בכוונתו למנות את ראש אמ"ן ואלוף פיקוד הדרום הבא, ואף את האלופים הבאים שיתפטרו בצה"ל - כך פורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית.

אחרי הטלטלה בצמרת צה"ל בערב ליל הסדר, בעקבות ההתפטרות של ראש אגף המודיעין בצה"ל, האלוף אהרון חליוה, רא"ל הלוי משדר כי כל עוד הוא המפקד של הצבא ומנהל את המלחמה ברצועת עזה, החזית מול איראן ובעתיד ייתכן שגם את החזית הצפונית מול חיזבאללה בלבנון, הוא ישמש כרמטכ"ל "על מלא" - גם בנושא המינויים בצה"ל.

הדבר מעורר ביקורת רבה במערכת הפוליטית בעיקר מימין, וגם בתוך צה"ל - כאשר קצינים רבים הודו כי סוגיית המינויים על-ידי הרמטכ"ל "מעוררת אצלם מבוכה", וכי הם אינם יודעים כיצד להתמודד עם הנושא. בתוך כך, ייתכן כי לקראת ימי הזיכרון והעצמאות, עוד ועוד קצינים מרכזיים בדרגת אלוף יניחו את המפתחות ויודיעו על התפטרותם.

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול כתב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "טוב שחליווה התפטר ולקח אחריות, זו הזדמנות לשינוי אמיתי ותיקון בבניית הפיקוד הבכיר בצה"ל ולכן אסור שהרמטכ"ל ואלו שכשלו יהיו אלה שממנים את המחליפים שיהיו בדמותם ובצלמם. צריך פיקוד חדש מבין המפקדים שהוכיחו את עצמם תחת אש כדי להקים צבא גדול, התקפי וקטלני".

ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה
ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

האלוף חליוה הודיע במכתב לרמטכ"ל הלוי על התפטרותו ביום שני האחרון, בעקבות חלקו במחדל המודיעיני שהוביל למתקפת הפתע של חמאס - והוא ראשון המתפטרים בצמרת המדינה בעקבות הטבח. חליוה יפרוש עם סיום תחקירי אירועי השבת השחורה והשנים שקדמו להם כבר בשבועות הקרובים, ולא ימתין לסיום המלחמה. מצה"ל נמסר זמן קצר לאחר ההודעה כי בצבא יפעלו למנות בהקדם ראש אמ"ן חדש.

במכתב ההתפטרות ששלח לרמטכ"ל, כתב ראש אמ"ן: "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז, יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה", והוסיף כי "עם תחילת המלחמה הבעתי בפניך את רצוני לקבל אחריות ולסיים את תפקידי, וכעת, בחלוף למעלה מחצי שנה ובמקביל לתחילת התחקירים, הגיעה העת לפרוש". עוד כתב האלוף חליוה: "לנצח אזכור את מי ששילמו את המחיר הכבד ביותר עבור תקומת ישראל".