חבית נפץ: חודש רמדאן מתחיל והמתיחות הביטחונית בשיאה

לאחר גל פיגועים ומעצרים אלימים ביהודה ושומרון, צום רמדאן יחל בעולם המוסלמי כשהתיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית נמצא בשפל של כל הזמנים. לצד שורת הקלות לפלסטינים, כוחות הביטחון בכוננות גבוהה קראת התקופה הקרובה

זמן צפייה: 04:11

המתיחות הביטחונית בישראל הולכת ומתגברת והבוקר (חמישי) יחל חודש רמדאן בעולם המוסלמי. על אף שורת הקלות לפלסטינים, קיים חשש במערכת הביטחון ודריכות לקראת החודש הקרוב, שיהיה בחפיפה עם חג הפסח.

התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית נמצא בשפל של כל הזמנים וחמאס ממשיך להסית ולדחוף את תושבי יהודה ושומרון לבצע פיגועים במהלך החודש, שאותו מיתג כ"חודש הג'יהאד". מאות שוטרים וחיילים ייפרסו בירושלים והכוננות תהיה גבוהה.

שוטרים בירושלים, ארכיון
שוטרים בירושלים, ארכיון | צילום: דוברות המשטרה

בתחילת השבוע הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, על הקלות לרגל חודש רמדאן שעליהם הוחלט בתום הערכת מצב ביטחונית. זאת, בהתאם להמלצת גופי הביטחון ובמטרה לאפשר חופש פולחן דתי לציבור הפלסטיני.

במסגרת הצעדים, אושרה כניסת מתפללים פלסטינים להר הבית לתפילות יום השישי חודש רמדאן. בין היתר תותר כניסת נשים בכל הגילאים להר הבית וכניסת ילדים עד גיל 12 תתאפשר ללא צורך בהיתר קיים. הכניסה לגברים בגילאי 55 ומעלה תותר ללא היתר קיים ולגברים בגילאי 45 ומעלה תהיה בכפוף להיתר קיים.

Whatsapp Image 2023 03 20 At 1
חיילים בחווארה לאחר הפיגוע | צילום: רויטרס

בנוסף, אושרו ביקורי משפחות בישראל לפלסטינים תושבי יהודה ושומרון וכן ביקור קרובי משפחה ביהודה ושומרון ממדינות זרות. עוד אושר כי פלסטינים תושבי יהודה ושומרון יוכלו להזמין כרטיסים לטיסות ייעודיות ליציאה לחו"ל דרך נמל התעופה רמון. כמו כן, יורחבו שעות הפעילות במעברי יהודה ושומרון השונים.

ביום ראשון, ברקע היערכות המשטרה, אמר גורם במשטרת ירושלים כי במחוז חסרים מעל 800 שוטרים כדי להבטיח ביטחון לתושבים ברקע המתיחות. במהלך חודש רמדאן, צפויים מתפללים ומבקרים רבים לפקוד את העיר ירושלים ובפרט את אזור העיר העתיקה, הר הבית והמקומות הקדושים.

לפי הודעת המשטרה, שוטרי מחוז ירושלים, לוחמי מג"ב וכוחות תגבור משטרתיים יתפרסו במוקדים השונים, בדגש על העיר העתיקה והמקומות הקדושים, עוטף העיר העתיקה והצירים המובילים לאזור, וכן בתפר שבין מזרח למערב ירושלים ובצירי המתפללים.

Whatsapp Image 2023 02 10 At 2
המפכ''ל קובי שבתאי בזירת הפיגוע בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל, לאחר שאושר התיקון לחוק ההתנתקות בכנסת, בצה"ל מנסים לתרגם את ההשלכות לשטח. על אף התחייבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאמריקאים שלא לבנות בתים חדשים, מבחינת המתנחלים ככל הנראה יהיה ניסיון להקים מחדש את היישובים שפונו.

בין היישובים האלה נכללים חומש וגם שנור - בחומש יש כבר ישיבה, וכבר הערב עלו כמה אנשים לאתגר את החוק לכיוון המאחז עצמו. גם בשנור יש גרעין של מתנחלים שעולה מעת לעת והם רוצים להקים אותו מחדש. בהחלט יש לכך השלכות ביטחוניות.

חלק מהישובים הם על הציר שמחבר בין שכם לג'נין. עד עכשיו לא נכנסו אליו בכלל ישראלים, חוץ מהנוסעים לישיבה בחומש. יש לאורך הציר הזה המון המון נשק, ציר שנוסעים בו אך ורק פלסטינים, ועכשיו צה"ל יצטרך לפרוש שם הרבה מאוד כוחות - שככל הנראה יילקחו ממקום אחר.

Whatsapp Image 2023 03 22 At 2
עמדת צה''ל באזור שכם | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90