אלוף פיקוד המרכז: "נכשלתי בהיערכות לאירוע בחווארה"

בריאיון למהדורה המרכזית הודה האלוף יהודה פוקס כי כוחות הביטחון הופתעו מהיקף האירועים בחווארה, והוסיף כי כרגע יש מאמץ מודיעיני לאתר את המעורבים. הוא הכחיש הפסקה במבצעי המעצרים: "יש לנו שיקולים רבים מתי ואיפה עושים ובמה אנחנו מתמקדים"

זמן צפייה: 04:36

אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס התראיין הערב (שלישי) למהדורה המרכזית, וחשף כי צה"ל לא היה מוכן לעוצמת האירועים שהתרחשו בערב ראשון בכפר חווארה: "אירוע חמור מאוד, לא נערכנו להיקף הזה. לא נערכנו לעשרות רבות של אנשים שבאים עם בקבוקי תבערה, הולכים ומתרוצצים לכל עבר בחושך ומדליקים בתים ורכבים של אנשים בכל המרחב. פעם ראשונה שקורה לנו משהו בצורה כזאת, אני נכשלתי בהיערכות לאירוע הזה".

"אנחנו נמצאים בתקופה של גל טרור גואה, בתקופה האחרונה וביתר שאת בשבוע החולף", פתח אלוף פוקס. "רק בימים האחרונים איבדנו שלושה אנשים, לוחם צה"ל ושני אזרחים, ואני רוצה לנצל את ההזדמנות להביע תנחומים ולהתנצל בפני המשפחות שלא הצלחנו למנוע את הפיגועים".

זירת פיגוע הירי בחווארה
זירת פיגוע הירי בחווארה, בו נהרגו יגל והלל יניב | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

האלוף פוקס נשאל האם יש דרך למנוע את הפיגועים וענה: "בוודאי שיש דרך, וטוב שאזרחי ישראל לא מכירים את הסיכולים שאנחנו עושים כל לילה בעזרת שב"כ ויחידות צה"ל. כל שבוע אנחנו עוצרים חוליות טרור ומחבלים שמתכננים לפגוע באזרחי ישראל. אתמול בלילה עשינו מעצרים, מניח שהיום בלילה נעשה מעצרים".

האלוף פוקס הודה כי הייתה עצירה מסוימת במבצעי המעצרים, "יש לנו שיקולים רבים מתי ואיפה עושים מעצרים ובמה אנחנו מתמקדים. אין הפסקה מוחלטת של המעצרים, יש תיאום שאנחנו עובדים עליו בנושא הסיכול".

כוחות הביטחון בזירת הפיגוע בחווארה
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע בחווארה | צילום: דובר צה''ל

לגבי מעצרי הפורעים מחווארה אמר האלוף פוקס: "אבל עוד לא סיימנו את האירוע, יש חקירות ומאמץ מודיעיני, ויהיו גם מעצרים. זה לא יעבור על סדר היום, האירוע הזה לא נגמר. לא נעצור 400 פורעים, אני לא מכיר את המספר הזה, היו שם עשרות אנשים שפעלו שם ונבצע מעצרים".

כמו כן אלוף פיקוד מרכז ביקש לנצל את הבמה כדי להתייחס לתקיפת חיילים ומפקדים ביהודה ושומרון בימים האחרונים על ידי מתנחלים: "גם אם יש אזרח שחושב שהדרך שאנחנו מטפלים בטרור היא לא נכונה, הוא לא יכול לעשות דברים במקומנו. לא קוראים לזה 'לקחת את החוק לידיים' קוראים לזה מעשי טרור, אנשי חוק לא זורקים אבנים ובקבוקים על אנשים רנדומליים ברחוב".

Jjvjrm
התפרעויות מתנחלים בחווארה | צילום: רויטרס

"אנחנו פועלים יחד עם שב"כ ומשטרת ישראל על מנת לעצור את האנשים האלה, למנוע מהם לעשות את הפעולות הללו ויש לנו גם הישגים רבים. השבוע לא הצלחנו, הופתענו, נבוא בחשבון עם האנשים האלו ונקווה שהמצב יהיה יותר טוב בהמשך", סיכם האלוף פוקס.