ראש המוסד יצא נגד הסכם איראן - המסרים לא תואמו עם לפיד

דדי ברנע זעם על כך שהאמריקנים הולכים להסכם לפני שסבא"א סגרה את החקירות הפתוחות של מתקני הגרעין האיראניים וטען כי הוא מבוסס על שקרים. בלשכת לפיד ידעו על התדרוך של ברנע, אך הביקורת על ארה"ב לא תואמה

זמן צפייה: 04:04

העימות בין ארצות הברית וישראל סביב הסכם הגרעין המתגבש עם איראן, עבר הערב (חמישי) לשלב הגלוי. ראש המוסד דוד ברנע תקף את מדיניותו של ממשל ביידן בכל הנוגע להסכם הגרעין וטען כי ההסכם עם איראן מבוסס על שקרים.

לדבריו, ההסכם מקנה לישראל מרחב פעולה בן שנתיים וחצי עד שאיראן תהיה מדינה גרעינית. עם זאת, ברנע הדגיש כי ההסכם לא חל על ישראל וכי החופש הפעולה שלה יישמר. זהו צעד חריג בו ראש המוסד מתבטא בחריפות בצורה גלויה בנושא כזה רגיש.

כמו כן, ברנע "תיקן" פרסומים מהתקופה האחרונה לפיהם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תסגור את החקירות הפתוחות על שרידי חומרים גרעיניים במתקני הגרעין השונים של איראן, והביע את זעמו על כך שהאמריקנים הולכים להסכם עוד בטרם סבא"א השלימה את החקירות האלו, אם כי הם לא התחייבו לסגור את החקירות האלו. בשלב הזה, ישראל אינה יכולה עוד להשפיע על תוכן ההסכם, והוא צפוי להיחתם כבר בשבועות הקרובים.

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לכתבים הזרים | צילום: קובי גדעון / לע''מ

מצידו ומסביבתו של של ראש הממשלה לפיד נשמעים מסרים אחרים לחלוטין - קצת יותר מעודדים ואופטימיים. בלשכת רה"מ ידעו מראש על הכוונה של ראש המוסד להוציא הערב תדרוכים בשמו, אך המסרים התקיפים עצמם והביקורת על ארה"ב לא תואמו.

מסביבתו של לפיד נמסר כי האמריקנים הקשיחו את העמדות שלהם מול טהרן. כמו כן, בלשכת רה"מ סבורים כי ביקורו של ראש המועצה לביטחון לאומי איל חולתא בוושינגטון היה "יעיל יותר" ממה שציפו.

בין היתר, ישראל עודכנה מראש על הפרטים של אותה תגובה אמריקנית שהועברה לאיראנים אתמול, והתחושה הכללית בסביבת לפיד היא שיש הקשחה של העמדות האמריקניות ופחות נכונות מצידם לויתורים מול הרפובליקה האיסלאמית. ההערכה בקרב חלק מגורמי הביטחון השונים וגם בצמרת המדינית שיקחו עוד כמה שבועות עד שיגיעו לחתימה על הסכם.

בעוד כמה שעות גנץ צפוי להגיע לוושינגטון לפגישה עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, שנפגש מוקדם יותר השבוע עם ראש המל"ל חולתא. טרם נסיעתו לוושינגטון, גנץ שוחח עם לפיד כדי לתאם וללטש את המסר הישראלי שיעביר שר הביטחון בביקור. במקביל, בישראל ממשיכים לנסות לתאם שיחה בין ראש הממשלה לפיד והנשיא ביידן. אתמול דיווחנו שבבית הלבן השיבו לישראל כי הנשיא נמצא בחופשה ולא יוכלו לקיים אותה בקרב. אז החופשה של הנשיא הסתיימה ובישראל מקווים שהשיחה תתקיים בקרוב.