חיזבאללה: ההסכם - "השפלה", יש להחליפו במזכר בין ארה"ב לאיראן

מזכ"ל חיזבאללה תקף את הסכם המסגרת שנחתם בוושינגטון והגדיר אותו כוויתור על הריבונות הלבנונית וכמסמך "משפיל". הוא הדגיש: "לא עזבנו את שדה הקרב בנסיבות הקשות ביותר - ולא נעזוב אותו גם כעת"

מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם
מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם | צילום: רויטרס

מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, תקף היום (שבת) בחריפות את הסכם המסגרת שנחתם בין ישראל ללבנון והגדיר אותו כ"הסכם השפלה" המהווה ויתור על הריבונות הלבנונית. בהודעה רשמית שפרסם, קרא קאסם לממשלת לבנון לחזור בה מההסכם ולזנוח את המשא ומתן הישיר, שלדבריו משרת את האינטרסים הישראליים ומעניק לראש הממשלה נתניהו לגיטימציה להמשך השליטה בשטח.

קאסם טען כי ההסכם מעניק לישראל סמכויות פיקוח על פריסת צבא לבנון ומאפשר לה להישאר ברצועה הביטחונית עד לפירוק הארגון מנשקו. לדבריו, מדובר בלגיטימציה לכיבוש ארוך טווח שעלול להוביל לסיפוח שטחים ולמניעת חזרת התושבים לבתיהם. מזכ"ל חיזבאללה הבהיר כי הניסיון להתנות את הנסיגה הישראלית בפירוק הארגון מנשקו הוא "חציית קווים אדומים", והדגיש כי הנסיגה הישראלית חייבת להיות מוחלטת וללא תנאים.

במקום המתווה הנוכחי, קרא קאסם לאמץ את מזכר ההבנות האיראני-אמריקני, שכולל נסיגה ישראלית מלאה בתוך 60 יום ומשיב ללבנון את כוחה. הוא האשים את השלטון בלבנון כי ויתר על "קלפי מיקוח" משמעותיים לטובת מתווה שגובש ללא הסכמה ציבורית רחבה. הארגון הבהיר כי לא יניח את נשקו וימשיך במאבק נגד ישראל. "לא עזבנו את שדה הקרב בנסיבות הקשות ביותר ולא נעזוב אותו עתה", סיכם.

חתימת ההסכם בין ישראל ללבנון בוושינגטון
חתימת ההסכם בין ישראל ללבנון בוושינגטון | צילום: רויטרס

הבית הלבן פרסם את פרטי ההסכם, לפיו שתי המדינות "מאשרות את זכותה של כל מדינה להתקיים בשלום, ואת רצונן ההדדי לחיות בביטחון כמדינות ריבוניות שכנות. ישראל ולבנון מצהירות בזאת על כוונתן לסיים באופן סופי את הסכסוך, לטפל בסיבותיו הבסיסיות, ובכך לסיים באופן רשמי כל מצב מלחמה ביניהן".

לפי הצהרת הבית הלבן שתי המדינות יפתרו את הסוגיות ביניהן תוך משא ומתן ישיר, בתיווך ארצות הברית. ממשלת ישראל וממשלת לבנון התחייבו במסגרת ההסכם לתהליך הדדי, רציף, עם תנאים ברורים שיאפשרו את החזרת הסמכות על שטח לבנון לצבא לבנון, שיקבל את המשימה לפירוק חיזבאללה מנשקו, ונסיגה ישראלית.

בהסכם נקבע כי חיל האוויר הלבנוני ייקח בהדרגה אחריות ביטחונית מלאה באזורי הפיילוט, שישמשו כמנגנון לפריסה מחודשת ומדורגת של צה"ל והשתלטות מחודשת של צבא לבנון. על פי ההסכם, השתלטות צבא לבנון על האורים תתרחש עם פירוק חיזבאללה מנשקו ופירוק התשתיות באזורי הפיילוט. בנוסף, עם חתימת ההסכם והעברת השליטה בשטח, מאמצי שיקום בינלאומיים יחלו ואזרחי דרום לבנון יוכלו לחזור לבתיהם.

לוחמי גולני בדרום לבנון
לוחמי צה"ל בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל
מסוק קרב של חיל האוויר בגבול לבנון
מסוק קרב של חיל האוויר בגבול לבנון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

כמו כן, ממשלת לבנון אישרה מחדש את מחויבותה להשיב ולממש ריבונות מלאה על כל שטחה. ממשלת לבנון תבנה מחדש את המונופול של המדינה על השימוש בכוח, תשיג פירוק נשק מלא ומאומת של כל הקבוצות החמושות שאינן מדינתיות, ותבטיח שלקבוצות אלו לא יהיה תפקיד צבאי או ביטחוני ולא יהיו יכולות חמושות בשום מקום בלבנון. ממשלת לבנון מבקשת בזאת את תמיכתם של שותפים בינלאומיים, ובמיוחד ערביים, בהנהגת ארצות הברית, על מנת להשיג תוצאה זו.

בהודעת הבית הלבן צוין גם כי ממשלת ישראל הדגישה כי פעולותיה הצבאיות בלבנון הן אך ורק תוצאה של ההתקפות מצד חיזבאללה וקבוצות חמושות לא מדיניות באזור וכי הסרת האיום הזה, באמצעות פירוק הנשק בכל רחבי לבנון והסדרי ביטחון נוספים שיוסכמו בין שתי המדינות, יבטל כל צורך עתידי בפעולה צבאית או נוכחות של צה"ל בלבנון. בנוסף ישראל הצהירה כי אין לה שאיפות טריטוריאליות בלבנון.

במקביל, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חיזבאללה איהאב חמאדה התייחס להסכם ואמר כי מדובר ב"הצהרת נאמנות של הממשלה הלבנונית לישראל", והוסיף: "ההסכם משקף את נטיית הממשלה לסכסוך פנימי. הממשלה השקיעה מאמץ מירבי כדי להבטיח את המשך הכיבוש הישראלי".