חיזבאללה: ההסכם - "השפלה", יש להחליפו במזכר בין ארה"ב לאיראן
מזכ"ל חיזבאללה תקף את הסכם המסגרת שנחתם בוושינגטון והגדיר אותו כוויתור על הריבונות הלבנונית וכמסמך "משפיל". הוא הדגיש: "לא עזבנו את שדה הקרב בנסיבות הקשות ביותר - ולא נעזוב אותו גם כעת"

מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, תקף היום (שבת) בחריפות את הסכם המסגרת שנחתם בין ישראל ללבנון והגדיר אותו כ"הסכם השפלה" המהווה ויתור על הריבונות הלבנונית. בהודעה רשמית שפרסם, קרא קאסם לממשלת לבנון לחזור בה מההסכם ולזנוח את המשא ומתן הישיר, שלדבריו משרת את האינטרסים הישראליים ומעניק לראש הממשלה נתניהו לגיטימציה להמשך השליטה בשטח.
קאסם טען כי ההסכם מעניק לישראל סמכויות פיקוח על פריסת צבא לבנון ומאפשר לה להישאר ברצועה הביטחונית עד לפירוק הארגון מנשקו. לדבריו, מדובר בלגיטימציה לכיבוש ארוך טווח שעלול להוביל לסיפוח שטחים ולמניעת חזרת התושבים לבתיהם. מזכ"ל חיזבאללה הבהיר כי הניסיון להתנות את הנסיגה הישראלית בפירוק הארגון מנשקו הוא "חציית קווים אדומים", והדגיש כי הנסיגה הישראלית חייבת להיות מוחלטת וללא תנאים.
במקום המתווה הנוכחי, קרא קאסם לאמץ את מזכר ההבנות האיראני-אמריקני, שכולל נסיגה ישראלית מלאה בתוך 60 יום ומשיב ללבנון את כוחה. הוא האשים את השלטון בלבנון כי ויתר על "קלפי מיקוח" משמעותיים לטובת מתווה שגובש ללא הסכמה ציבורית רחבה. הארגון הבהיר כי לא יניח את נשקו וימשיך במאבק נגד ישראל. "לא עזבנו את שדה הקרב בנסיבות הקשות ביותר ולא נעזוב אותו עתה", סיכם.
הבוקר, בעקבות התקיפות האמריקניות אמש, הגיבה איראן במתקפת כטב"מים לעבר מטרות אמריקניות במזרח התיכון. ראש ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, אבראהים עזיזי, אמר: "נגיב לכל הפרה נוספת של ההסכם. אנו ערוכים לטפל בתקיפות בכל התנהגות המפרה את מזכר ההבנות שנחתם, שפוגעת בביטחון או שחוצה קווים אדומים". עוד אמר עזיזי: "ארה"ב ומדינות העוברות במצר הורמוז חייבות לכבד את ריבונותה של איראן".


בלילה התייחס סגן הנשיא האמריקני ג'יי.די. ואנס לגל התקיפות שביצע צבא ארה"ב אמש בדרום איראן ואמר: "איראן חתמה על הסכם שלום, אנחנו כיבדנו אותו. אם יש חוסר הסכמה בנוגע לדרך שבה מזכר ההבנות מיושם, הם יכולים להרים את הטלפון, אבל אלימות תיענה באלימות".
במקביל, ואנס התראיין בתוכנית של ביל מאהר ב-HBO, שם התייחס למזכר ההבנות עם איראן: "המזכר הזה מכוון לכך שהמיצר יהיה פתוח ושהנפט יזרום, אנחנו רואים את זה כבר עכשיו. זאת גם הפסקת אש, תמיד יהיו בעיות כשזה נוגע לאיראנים אבל אם נחתום על ההסכם הסופי אז נהדר, אם לא, אז נשמיד את הגרעין האיראני. הם הרבה יותר חלשים כמדינה, אז הגישה שלי היא שאמריקה מנצחת ככה או ככה".
עוד אמר ואנס: "אני חושב שמה שהנשיא ביקש מאיתנו לעשות הוא משהו שאף נשיא שהתעסק עם הסוגייה האיראנית עשה במשך 47 שנים, להציע להם להזמנות לשנות באופן קיצוני את ההתנהגות שלהם כלפי המערב. הם היו המדינה תומכת הטרור הגדולה ביותר מאז עליית הרפובליקה האיסלמית לפני 47 שנים. הנשיא אומר שאם הם מוכנים להשתנות גם אנחנו מוכנים להשתנות, אם הם לא מוכנים להשתנות יש לנו עדיין את כל הקלפים, וזה מקום טוב להיות בו".

אתמול פרסם הצבא האמריקני הודעה רשמית שבה נאמר כי "מטוסים אמריקנים תקפו אתרי אחסון טילים, כטב"מים ואתרי מכ"ם, זאת לאחר שאיראן תקפה ספינת מטען שיצאה ממצר הורמוז. תוקפנותה הבלתי מוצדקת של איראן הפרה בבירור את הפסקת האש. התנהגותה המסוכנת חותרת תחת חופש השיט במסדרון הסחר הבינלאומי. צבא ארה"ב נותר נוכח ודרוך כדי להבטיח שכל היבטי ההסכם עם איראן יישמרו במלואם".

לפני כן הגיב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגיב למתקפה הלילית שביצעו משמרות המהפכה אמש במצר: "איראן ירתה לפחות ארבעה כטב"מים לעבר ספינות שחצו את המצר". טראמפ ציין כי ספינת מטען נפגעה במתקפה, וכי למרות שנגרם לה נזק הספינה הצליחה להמשיך בהפלגה. "הפלנו שלושה כטב"מים נוספים", כתב, והבהיר: "ברור שזוהי הפרה טיפשית של הסכם הפרת האש". מספר שעות לאחר מכן התקבלו דיווחים באיראן על פיצוצים שנשמעו בעיר הנמל סיריק סמוך למצר הורמוז.


