"מצרים תתחמש בנשק מתוחכם": ההתרעה ממלחמה של "דוד ציון"

50 שנים למלחמת יום הכיפורים: בין אלפי המסמכים והתיקים שפורסמו על-ידי ארכיון המדינה, מסתתר סיפורו של יבגני פרימקוב ("דוד ציון") - השליח הסובייטי הסודי לשיחות עם ישראל. כחצי שנה לפני פרוץ המלחמה הוא הזהיר: "לעימות מזוין יהיו השלכות קשות כלפי ישראל"

Whatsapp Image 2023 05 28 At 1
מלחמת יום הכיפורים | צילום: מוריס קושלביץ, משרד הביטחון

לרגל 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, חשף היום (חמישי) ארכיון המדינה אלפי מסמכים ותמונות, שבהם הסתתר סיפורו של יבגני פרימקוב (שכונה "דוד ציון") - השליח הסובייטי הסודי לשיחות עם ישראל. פרימקוב הגיע לישראל בפעם הראשונה ב-1971, ודבר ביקורו נשמר בסודיות מוחלטת. דרכונו לא הוחתם והוא הועלה למטוס מבלי שהקברניט יידע את זהותו.

• לעיון במסמכים המלאים לחצו כאן

פרימקוב היה מדינאי יהודי רוסי ממוצא אוקראיני, שכיהן כשר החוץ הרוסי לשעבר בין השנים 1996–1998 וכראש ממשלת רוסיה, בין השנים 1998–1999. בנוסף, הוא היה ראש המינהל הראשי של הק.ג.ב. ושירות הביון המרכזי של ברית המועצות הראשון (מ-1991 עד 1996). בשיחות עלתה פעם אחר פעם האמירה של פרימקוב שהוא מגיע בידיעת שלטונות ברית המועצות ובשליחותם. מרדכי גזית, מנכ"ל משרד החוץ דאז, העביר ישירות את הדיווחים ללשכתה של ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר.

יבגני פרימקוב (''דוד ציון'')
יבגני פרימקוב (''דוד ציון'') | צילום: Lev Medvedev, Wikipedia
האזהרה שהעביר ''דוד ציון''
האזהרה שהעביר ''דוד ציון'' | צילום: ארכיון המדינה

כחצי שנה לפני פרוץ המלחמה, במרץ 1973, הגיע פרימקוב לישראל עם איום ברור: "יש להניח שמצרים תתחמש בנשק מתוחכם שיוכל לפגוע במקומות שכיום אינן פגיעות".  לדברי פרימקוב, ישראל שוגה אם היא חושבת שהזמן פועל לטובתה: לעימות מזוין יהיו השלכות קשות כלפיה. בזמן המלחמה ולאחריה נותק הקשר עם פרימקוב, וחודש שוב רק בשנים 1974-1975 - אז מונה אפרים הלוי, לשעבר ראש המוסד, להיות איש הקשר מול פרימקוב ועוזרו, אדם בשם קוטוב.

מסמך מתוך תיק ''דוד ציון''
מסמך מתוך תיק ''דוד ציון'' | צילום: ארכיון המדינה
גולדה מאיר
גולדה מאיר | צילום: באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון, אוסף דובר צה''ל

מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על-ידי חילות משלוח מארצות ערב - בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973 - יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בסיני ועד מאי 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן, בתום מלחמת ההתשה במובלעת הסורית. למלחמה היו השפעות מדיניות ופוליטיות רבות: היא הביאה להקמת ועדת אגרנט ולהתפטרות ראש הממשלה גולדה מאיר.