הותר לפרסום: שב"כ סיכל פיגוע מטען בקו אוטובוס בדרום לפני כחודש

שב"כ סיכל פיגוע מטען בקו אוטובוס בדרום לפני כחודש, פיגוע שתוכנן על ידי פתחי זיאד זקות, בן 31, תושב רפיח ברצועת עזה בעל היתר עבודה, שגויס על ידי ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. פרקליטות מחוז דרום הגישה נגדו כתב אישום חמור המייחס לו עבירות נגד ביטחון המדינה

Whatsapp Image 2022 11 24 At 1
תמונות המטען שהוסגר במהלך חקירתו של החשוד ויועד להפעלה באוטובוס בדרום הארץ | צילום: דוברות שב"כ

שב"כ סיכל פיגוע מטען בקו אוטובוס בדרום לפני כחודש, פיגוע שתוכנן על ידי תושב רצועת עזה בעל היתר עבודה בישראל. כך הותר הבוקר (חמישי) לפרסום. עוד הבוקר, פרקליטות מחוז דרום הגישה נגדו כתב אישום חמור. בתוך כך, ב-30 באוקטובר נעצר על ידי שב"כ והמשטרה פתחי זיאד זקות, בן 31, תושב רפיח ברצועת עזה, שגויס על ידי ארגון הטרור מעזה הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, על מנת לבצע פיגוע הנחת מטען בקו אוטובוס בדרום הארץ.

מחקירותיו של זקות עלה כי הוא עבר הכשרות והדרכות בשימוש בחומרי נפץ על ידי מומחה חבלה ברצועה, וכי בעת כניסותיו השונות לישראל, הוא החל לאסוף חומרים להרכבת מטען חבלה. הפיגוע אוכוון על ידי ג'האד ע'נאם, מי שבשב"כ כינו "בכיר הג'יהאד מרפיח". לא זו בלבד, מחקירתו עלה כי זקות עמד בקשר ביטחוני עם מחמד וכרים תמראז, קרובי משפחתו ופעילי הארגון מרפיח, שגייסו אותו כדי לקדם את הפיגוע.

כאמור, פרקליטות מחוז דרום הגישה הבוקר את כתב האישום נגדו. "כתב האישום מייחס לנאשם עבירות כנגד בטחון המדינה: עבירות נשק - החזקה ונשיאה של נשק; חברות פעילה בארגון טרור; אימונים או הדרכה למטרות טרור; הכנה לביצוע מעשה טרור (רצח); מתן שרות להתאחדות בלתי מותרת ומגע עם סוכן חוץ", נמסר בהודעת שב"כ.

פתחי זיאד זקות, בן 31, תושב רפיח ברצועת עזה, שגויס על ידי הג'יהאד האיסלאמי
פתחי זיאד זקות, בן 31, תושב רפיח ברצועת עזה, שגויס על ידי הג'יהאד האיסלאמי | צילום: דוברות שב''כ

גורם בשב"כ התייחס לפרסום והדגיש כי "ישראל לא תאפשר ניסיונות לניצול התווך האזרחי על ידי ארגוני הטרור ברצועת עזה לקידום פיגועים". עוד הוא אמר כי ישראל תפעל מול ניסיונות אלה ב"חומרה", "תוך שרואה בחמאס כגורם האחראי". הגורם הוסיף: "בהמלצת שירות הבטחון הכללי בשיתוף עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הוחלט על שלילת היתרי כניסה לישראל של כ-200 תושבי רצועת עזה להם קשרי משפחה עם גורמי טרור".

"ממצאי החקירה ממחישים פעם נוספת, כי גורמי הטרור ברצועה משקיעים מאמצים רבים בהקמת תשתיות טרור המערערות את היציבות האזורית, לרבות ניצול מתן היתרי עבודה שמנפיקה מדינת ישראל לצורך קידום פעילות צבאית", טען.

שר הביטחון בני גנץ התייחס גם הוא לפרסום, וכתב בחשבון הטוויטר לו: "הניסיון של ארגוני הטרור לנצל את התעסוקה של פועלים בישראל לצורך פיגועים מסכנת את פרנסתם של מאות אלפי תשבים ברצועת עזה. במידה ונראה כי מתפתחת מגמה של גיוס פועלים מעזה לביצוע פיגועים, ישראל תשקול את צעדיה בהקשר ליציאת פועלים מרצועת עזה והקלות אזרחיות נוספות".

תמונות המטען שהוסגר במהלך חקירתו של החשוד ויועד להפעלה באוטובוס בדרום הארץ
תמונות המטען שהוסגר במהלך חקירתו של החשוד ויועד להפעלה באוטובוס בדרום הארץ | צילום: דוברות שב''כ

מכתב האישום שהגיש עו"ד עמית גינת עולה כי במהלך חודש ספטמבר, זקות נפגש עם פעיל הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, שהציע לו לבצע פיגוע תופת בשטחי מדינת ישראל. תחילה זקות סירב, אך לאחר שיחת שכנוע - התרצה. מאז, השניים נפגשו כמה פעמים נוספות ולזכות הועברו אימון צבאי בנושא ייצור מטען חבלה.

עוד נמסר כי במהלך אוקטובר נכנס זקות לעבוד בישראל ללא היתר, וכי במהלך שהותו אסף חוטי חשמל, מד חשמל, סוללות ונורות כדי לקדם הוצאת הפיגוע אל הפועל. עוד עולה מכתב האישום כי במהלך מבצע "צוק איתן", אחסן זקות בבית אחיו פצצות "אר.פי.ג'י" ובמהלך 2016, סייע בהעברת לוחות בטון ממוצב של הג'יאהד האיסלאמי לפתח מנהרה של הארגון.