"אותנו תוקפים?": המפגש הטעון בין הרמטכ"ל ללוחמי שלדג

שלושה ימים לאחר פרסום ממצאי התחקיר על הלחימה בבארי ב-7 באוקטובר, לוחמי שלדג נפגשו עם הלוי ועם מפקד חיל האוויר בבסיס פמלחים, ושיתפו בתסכול שהם מרגישים: "רצנו מהבית אל התופת, נהרגו ונפצעו לנו לוחמים – ואותנו תוקפים בתחקיר?"

זמן צפייה: 01:35

שלושה ימים לאחר חשיפת ממצאי תחקיר המחדל בבארי ב-7 באוקטובר, לוחמים בכמה יחידות מיוחדת זועמים על צה"ל ועל התחקיר, כך פורסם הערב (ראשון) במהדורה המרכזית הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר אלוף תומר בר הגיעו היום לבסיס חיל האוויר פלמחים, שם דנו עם לוחמי יחידת הקומנדו שלדג במפגש טעון.

לוחמי שלדג אמרו לשניים: "רצנו מהבית אל התופת ב-7 באוקטובר בבוקר, חתרנו למגע, נהרגו ונפצעו לנו לוחמים – ואותנו תוקפים בתחקיר? אנחנו היינו לבד עם כיתת הכוננות עד 13:30, ואותנו תוקפים?".

בדברים שאמר לאחר מכן לתקשורת, הרמטכ"ל התייחס לגבורת לוחמי שלדג. לאחר השיחה עם לוחמי יחידת הקומנדו, מתכוון הלוי לבקר גם בסיירת מטכ"ל, יחידת הכלבנים עוקץ והלוט"ר, שגם הן נפגעו ממצאי התחקיר.

הרצי הלוי נואם בטקס סיום קצינים
הרצי הלוי נואם בטקס סיום קצינים | צילום: דובר צה"ל

"ממצאי התחקיר קשים וכואבים", אמר הרמטכ"ל, "לצידם מצאנו גילויי גבורה ועוז רוח רבים של תושבים, של לוחמים ושל מפקדים רבים, שהגנו בגופם על אנשי הקיבוץ, תוך שהם מחרפים את נפשם בלי גבול. ללוחמים שנלחמו ב-7 באוקטובר אין לי מלבד הערכה עצומה. אני מצדיע להם ולגבורה שהפגינו לאורך שעות ארוכות של לחימה, בתנאים קשים מאוד ואל מול מורכבויות גדולות. בתוך לחימה מורכבת שכזו נעשו טעויות, התקבלו החלטות שחלקן גורליות, מהן אנו לומדים ונלמד. לא ניתן לפעול במציאות כזו מבלי לטעות. אני גאה מאוד להיות מפקדם של אותם לוחמים ומפקדים. כל מעשה גבורה שעשו, הוא שלהם; בכל טעות שלהם, יש לי חלק".

"האמירות כאילו מישהו בצה"ל ידע על מה שעתיד להתרחש באותו הבוקר והסתיר זאת, הן משוללות כל יסוד. לצערי אין בצה"ל חייל או מפקד שידע את שעומד להתרחש בבוקר 7 באוקטובר. את האזהרות שכן היו, אנו מתחקרים לעומק", אמר הרמטכ"ל, והדגיש: "אין היבט של התנהלות הצבא שלא נתחקר ונציג לציבור ככל שנוכל. זה כולל את התפיסות המודיעיניות והמבצעיות, המענה בהגנה, קבלת ההחלטות בלילה שקדם למתקפה וגם את התנהלות בכירי צה"ל ואת התנהלותי שלי. כל אלה מצויים בתהליך תחקור עמוק ויסודי".