אחרי התקיפה בתימן: התממשות החזון האיראני - והלחימה ב-7 חזיתות

חרף תיוג המלחמה כ"מלחמת עזה", ברור לכולם שמדובר במלחמה אזורית, מול התמנון האיראני וזרועותיו הרבות. זו מלחמה שבה חזון "טבעת האש" סביב ישראל של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל בשנת 2020, מתגשם הלכה למעשה. איזה איום שבע החזיתות הללו מהוות על ישראל - ואיך היא מתמודדת איתן?

זמן צפייה: 02:41

מאז 7 באוקטובר, כבר יותר מתשעה חודשים, ישראל נמצאת במלחמה עם שבע חזיתות שונות. חרף תיוג המלחמה כ"מלחמת עזה", במבט על כלל המזרח התיכון, ברור שהמלחמה היא לא רק בשטח הרצועה, אלא מלחמה אזורית. זו מלחמה שבה חזון "טבעת האש" סביב ישראל של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל בשנת 2020 בידי האמריקנים בבגדד, מתגשם הלכה למעשה.

ראשית הצירים היא באיראן - הזירה הראשונה. כזכור, בלילה שבין 13 ל-14 באפריל, האיראנים תקפו לראשונה את ישראל משטחה במטחים של מאות כטב"מים וטילי שיוט - שכמעט כולם יורטו על-ידי ישראל ובעלות ברית נוספות. כמו כן, הרפובליקה האסלאמית המשיכה להזרים מאז 7 באוקטובר כסף רב וכמויות נשק עצומות לכל מיליציות ה"פרוקסי" שלהם ברחבי המזרח התיכון.

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל בזמן המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס
המתקפה האיראנית על ישראל
המתקפה האיראנית על ישראל | צילום: חדשות 13

הזירה השנייה והעיקרית היא כמובן רצועת עזה, בה כוחות צה"ל וחיל האוויר נלחמים באופן יום-יומי מול חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועה, שגם הם נתמכים בידי איראן. הזירה השלישית - והלא פחות מרכזית - היא לבנון. גם שם הצבא נמצא בלחימה מתישה מול הפרוקסי החזק ביותר של האיראנים, האוגדה השיעית המכונה "חיזבאללה".

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

זירה מספר שלוש היא השטחים, אליה איראן מזרימה כספים ונשק לביצוע פיגועים. במהלך המלחמה, לראשונה מזה 20 שנה, חיל האוויר תקף בזירה זו - ג'נין, שכם וטולכרם - עם מטוסי ומסוקי קרב וכטב"מים. בזירה החמישית, סוריה, נרו לעבר ישראל כטב"מי נפץ, רקטות, כמו גם ניסיונות פיגועים ברמת הגולן שנענו בתקיפות חיל האוויר, כאלה שישראל קיבלה עליהם אחריות - וכאלה שהיא נמנעה מלעשות זאת.

הזירה השישית היא עיראק, בה מיליציות שיעיות פרו-איראניות שבשנים האחרונות תקפו בעיקר כוחות אמריקניים, החלו לשגר לעבר ישראל במהלך המלחמה כטב"מי נפץ, לרבות בלילה שבין חמישי לשישי, במקביל לכטב"ם החות'י שהרג אדם אחד ופצע תשעה נוספים.

אש ועשן בנמל חודיידה שבמערב תימן
אש ועשן בנמל חודיידה שבמערב תימן
מטוס בתקיפת צה"ל בתימן
מטוס בתקיפת צה"ל בתימן | צילום: דובר צה"ל

הזירה השביעית והרחוקה מכולן היא תימן, באזורים הנמצאים תחת שליטת מיליציית החות'ים הממומנת גם היא כאמור על-ידי איראן. לאחר פגיעת הכטב"ם הקטלנית בת"א, שמתווספת לכ-220 שיגורים של החות'ים לישראל מאז פרוץ המלחמה - חיל האוויר תקף לראשונה מאז קום המדינה בתימן, בנמל אל-חודיידה המשרת את החות'ים בקליטת משלוחי נשק מטהרן. כעת, כך מעריכים, עשוי להיפתח סבב מהלומות מול הזירה המרוחקת יותר מ-2,000 ק"מ מישראל.