18 פורעים נעצרו במזרח י-ם; המשטרה: "הפרות הסדר נקודתיות"

במהלך הלילה כוחות המשטרה עצרו חשודים בהתפרעויות במזרח הבירה, חלקם בשעת מעשה. בין העצורים גם קטין בן 10 בלבד. במקביל, במשטרה טוענים כי מספר מוקדי המהומות ירד

זמן צפייה: 01:05

18 חשודים שהיו מעורבים בהפרות סדר שהתרחשו במזרח ירושלים נעצרו במהלך הלילה (שישי). מהמשטרה נמסר כי היו הפרות סדר נקודתיות במזרח ירושלים (במספר מוקדים נמוך משמעותית משלשום), שכללו ידויי אבנים, ירי זיקוקין והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה שפעלו במקום.

בשכונת שייח' ג'ראח התפתחה הפרת סדר, עימותים אלימים וידוי אבנים בין אזרחים - שכתוצאה מהם, פונו שני פצועים לקבלת טיפול רפואי, כאשר אחד מהם נער בן 17 שנפצע באורח בינוני. שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב שפעלו במקום, עצרו 11 חשודים בגין ידויי אבנים וההתפרעויות במקום, כשחלקם נתפסו בשעת מעשה.

מעצר של אחד החשודים בהפרות הסדר במזרח ירושלים
מעצר של אחד החשודים בהפרות הסדר במזרח ירושלים | צילום: דוברות המשטרה

בנוסף נעצרו בביתם חשודים נוספים במעורבות בהפרות סדר שהיו שלשום במזרח העיר. בנוסף נתפסו שלושה חשודים בני 13, 12 ו-10 בלבד, שירו זיקוקין והתכוונו ליידות אבנים באזור בית חנינא.

במהלך הלילה, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן ומפקד מג"ב, סיירו במעברים השונים במזרח ירושלים ופגשו את המפקדים והשוטרים שפועלים לשמירת הסדר והביטחון.

מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי מסייר בירושלים יחד עם מפקד המחוז ומפקד מג''ב
מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי מסייר בירושלים יחד עם מפקד המחוז ומפקד מג''ב | צילום: דוברות המשטרה

הפרות סדר אירעו אמש גם  באזור הר הזיתים וסילואן, אך המשטרה השתלטה על האירוע. מוקדם יותר אתמול החלה הפרת סדר אלימה בשכונת ראס אל עמוד בירושלים, שכללה יידוי אבנים, ירי זיקוקין והשלכת בקת"ב לעבר כוחות המשטרה שפועלים במקום. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כוחות המשטרה ומג"ב פעלו תוך שימוש באמצעים לפיזור הפרות הסדר ועצרו קטין החשוד במעורבות בהפרות הסדר במקום.

שלשום היו הפרות סדר קשות בעיסאוויה, סילואן וצור באהר, וגם בבית חנינא שלא היו בה הפרות סדר בזמן האחרון. כרגע יש ניסיון עז של חמאס וגורמים קיצוניים אחרים ברשות הפלסטינית ובמזרח ירושלים ליצור מצב של בערה ועימותים מול כוחות הביטחון, גם בגדה וגם במזרח ירושלים.

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט, שועפט, מזרח ירושלים
פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

גם כנופיית הטרור שקוראת לעצמה "גוב האריות", אשר פועלת בשכם, קוראת לצעירים במזרח ירושלים לבצע פיגועים, במטרה לאחד בין הגזרות. המטרה שלהם היא לייצר סוג של אינתיפאדה של צעירים פלסטינים שמתעמתים עם כוחות הביטחון גם בגדה, גם בקו התפר וגם במזרח ירושלים. בשב"כ עושים מאמץ להביא מודיעין מתוך הבנה שצריך לפרק את החבורה הזאת, להגיע אליהם אחד אחד ולחסל אותם.

 הלילות הקרובים של סוף השבוע ולקראת שמחת תורה יהיו מתוחים מאוד - וייתכן שגם בהם תגיע אלימות והפרות סדר שייצאו משליטה. נקבע כי בימים שישי ושבת הקרובים רק מוסלמים יורשו לעלות להר הבית, וביום שני תותר עליית יהודים. שר הביטחון בני גנץ אמר הערב בריאיון לחדשות 13 כי הוא נערך למצב שבו יצטרך לשלוח גדודים של פיקוד העורף לערים המעורבות אם המהומות יתפשטו.

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט
פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

המשטרה ספגה אמש הרבה מאוד ביקורת בעקבות התנהלותה אמש במהלך הפרות הסדר והעימותים במזרח ירושלים, ועיקרה מופנית כלפי מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן. הביקורת היא גם פנימית ומגיעה מתוך המשטרה, על כך שלא היה תיחום בזמן של המחסומים, ויש הטוענים כי אולי היה עדיף לרווח את המחסומים ולתת לאנשים לצאת, כדי לקבל מודיעין על אותם חיפושים אחר המחבל שביצע את הפיגוע במחסום שועפאט.