דוח: 45% מהציבור הישראלי מתנגד לכל סיפוח בגדה המערבית

ממחקר שערך המכון למחקרי ביטחון לאומי עולה כי רק 26% מהישראלים תומכים בסיפוח חד צדדי של גושי ההתיישבות. 40% מכלל הציבור מאמין כי פתרון שתי המדינות בר השגה בעתיד הרחוק

Road Sign Directing To Jerusalem Is Seen In Jordan Valley In The Israeli Occupied West Bank
בקעת הירדן | צילום: רויטרס

מסקר שערך המכון למחקרי ביטחון לאומי עולה היום (שני) כי 45% מהציבור הישראלי מתנגד לכל סיפוח, בעוד 26% בעד סיפוח חד צדדי של גושי ההתיישבות, 14% בעד סיפוח חד צדדי של כל אזורי ההתיישבות, 7% בעד סיפוח חד צדדי של כל שטחי יהודה ושומרון ו-8% בעד סיפוח כל שטחי C.

בנושא פתרון שתי המדינות 40% מכלל הציבור מאמין כי הפתרון בר השגה בעתיד הרחוק. 11% מאמינים כי הפתרון בר השגה בעתיד הקרוב, אך 34% מאמינים כי הפתרון אינו בר השגה. חשוב לציין כי 66% מאמינים כי המשך המצב הקיים, ללא הסדר מדיני, פועל לרעת ישראל. מדובר בעלייה מתמשכת מ-56% בשנת 2017.

Road Sign Directing To Jerusalem Is Seen In Jordan Valley In The Israeli Occupied West Bank
בקעת הירדן | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ח"כ יזבק ליועמ"ש: "אין בדבריי קריאה לאלימות נגד חיילים"

"דקר בגלל נביחות הכלבה": אישום בגין רצח הבכיר במשמר בתיהמ"ש

הבריטית שטענה כי נאנסה ע"י ישראלים: "הם היו כמו להקת זאבים"

חייל דתי מתפלל בכותל
חייל דתי מתפלל בכותל | צילום: Shutterstock

עוד עולה מהמחקר כי ישנה עליה באמון הציבור בצה"ל הזוכה לאמון הרב ביותר מכלל גופי הביטחון עם 93%, כאשר המשטרה במקום האחרון עם 53%. האמון במוסד גבוה מאוד – 86%, וכך גם בשב"כ מביעים כש-80% מאזרחי ישראל הביעו אמון בארגון. רוב הציבור, 64%, סבור שהמחלוקות האידיאולוגיות בחברה הישראלית משפיעות לרעה על תפקוד צה"ל.

ד"ר ציפי ישראלי, חוקרת בכירה במכון הסבירה כי נראה שהציבור מעוניין להשאיר את צה"ל מחוץ למחלוקות. ניתן לחזק זאת גם בכך שרוב מוחלט, של 68%, מסכימים עם ההיגד "צה"ל הוא צבא העם" ורוב גדול של הנשאלים, 81%, מעדיפים להמשיך במודל גיוס החובה כפי שהוא כיום מאשר לבטלו. רק 19% סבורים כי יש לבטל את מודל הגיוס הקיים. 67% מהעונים סיפרו כי הם תומכים בגיוס חרדים לצה"ל או לשירות לאומי, מלבד מספר מצומצם של צעירים שיישארו ללמוד בישיבות.

חיילת צה''ל
חיילת צה''ל | צילום: Shutterstock

לפי המחקר, רוב מוחלט בציבור תומך בגיוס לצה"ל, ואף בולט היחס החיובי לחיילים לוחמים ולהתאמה לצרכי הצבא. ניתן ללמוד על כך מהשאלה "אילו היית צריך לייעץ לנער שעומד לקראת גיוס לצה"ל, מה היית מייעץ לו?". 35% מהנשאלים ענו שצריך להתמיין על פי צרכי הצבא, 20% גרסו כי צריך להתגייס כחייל קרבי, 15% ענו כלוחם בסיירות מובחרות. 21% מהנשאלים חושבים כי צריך להתגייס לשירות בתפקיד בעל ערך באזרחות, 5% מאמינים שצריך להתגייס לשירות בתפקיד קל ונוח ו-4% סבורים שלא צריך להתגייס כלל.

בסוגיית השירות המשותף לגברים ולנשים התבקשו הנשאלים להשיב איזה מהמשפטים הבאים מייצג את עמדתך בנושא. על כך 47% ענו כי יש למצוא איזון בין הצרכים של כל אחת מהקבוצות המשרתות בצה"ל, 33% - יש לאפשר שוויון מלא בין גברים לנשים בצה"ל. 19% מהנשאלים מאמינים כי יש להתחשב בדתיים, גם אם המשמעות היא הטלת מגבלות על שילוב נשים בצה"ל.