תרגיל ההטעייה, הכיתור ורגע ההסגרה - כך התנהל המבצע בג'נין

לאחר שהבינו במערכת הביטחון כי 2 המחבלים הגיעו לג'נין, פעלו כוחות צה"ל, שב"כ וימ"מ במקביל בכמה זירות עד שלבסוף הם הסגירו עצמם. בנט: "המשימה הושלמה - 6 מתוך 6 חזרו לכלא"

זמן צפייה: 15:16

המבצע שנערך הלילה (ראשון) בג'נין, במהלכו נתפסו 2 המחבלים האחרונים שנמלטו מכלא גלבוע, כלל, בין היתר, תרגיל הטעייה מצד צה"ל וכן פעילות משולבת של כוחות הביטחון שהביאה לאיתורם של האסירים הנמלטים, כיתור הבניין בו הסתתרו ולבסוף כניעתם, לאחר שהופתעו ונאלצו להסגיר את עצמם.

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם המפכ"ל קובי שבתאי וראש השב"כ נדב ארגמן והודה להם על עבודתם: "האירוע התחיל בתקלה גדולה אבל אתם התגייסתם בכוחות משותפים עד להשלמת המשימה, כאשר שישה מתוך שישה מחבלים חזרו לכלא". בתוך כך, בית המשפט בנצרת האריך את מעצרם של ארבעת המחבלים שנלכדו לפני כשבועיים ב-10 ימים נוספים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יפה בן דוד מתנגדת להצגת בדיקה שלילית כתנאי לחזרה ללימודים

לקראת הדיון בביהמ"ש: דודתו של איתן בירן נחתה בארץ

בנט: השבנו את ההרתעה – עכשיו נתקן את מה שצריך

אביו של איהם כממג'י, שסיפר כי בנו צלצל אליו והודיע לו שהחליט להסגיר את עצמו לידי כוחות הביטחון כדי ללמנוע פגיעה בתושבי האזור, סיפר היום לחדשות 13: "הבן שלי נלכד חי ותודה לאללה על כך, אני ממש שמח ומתפלל שישוחרר והכול יהיה טוב, פחדתי עליו". כשנשאל לגבי השיחה עם בנו, סיפר: "הוא אמר לי אבא זה אני איהם אני פה בג’נין ורוצה להסגיר את עצמי. אמרתי לו תסגיר עצמך, שאללה יהיה איתך". עוד הוסיף האב: "מעולם לא דמיינתי שהוא פה בג’נין". לאחר שנשאל האב אם אמרו לו משהו מהג'יהאד האסלאמי, השיב: "לא לך תשאל אותם״.

פגיעה בג'יפ צבאי בעקבות ירי חמושים בג'נין
פגיעה בג'יפ צבאי בעקבות ירי חמושים בג'נין | צילום: דו''צ

לפני מספר ימים, סביב יום הכיפורים, התגבשה במערכת הביטחון ההבנה שייתכן ששני המחבלים שטרם נתפסו, איהם כממג'י ומנאדל איניפיעאת, חצו את גדר ההפרדה ונמלטו לאזור ג'נין. המחבלים, ככל הנראה, החליפו כמה מקומות מסתור באזור ונעזרו בכמה סייענים עד שהגיעו למבנה שבו נמצאו ונעצרו לבסוף.

אמש הגיעה אינדיקציה מודיעינית לשב"כ על המיקום המדויק במזרח ג'נין, בו הסתתרו המחבלים. הלילה, סביב השעה 01:00, נכנסו כוחות הביטחון לעיר. במערכת הביטחון הכינו מראש תוכנית הונאה כדי להפתיע ולהטעות את המחבלים ולמנוע נפגעים רבים במהלך המבצע.

כוחות צה"ל נכנסו במקביל לכמה אזורים בעיר, כדי לבלבל את המחבלים וסייעניהם ולגרום להם לחשוב שהם אינם נמצאים בסביבתם וכי המבצע ייערך בחלק אחר של העיר. בזמן שצה"ל פעל בכמה אזורים בעיר, כוח של הימ"מ (יחידה משטרתית מיוחדת) והיחידה המבצעית של השב"כ יחד עם סיירת חרוב של חטיבת כפיר, סגרו על הבניין במזרח ג'נין.

הכוחות כיתרו את המבנה בו שהו המחבלים, הפעילו את הנוהל מכונה "סיר לחץ" למעצר מבוקשים במבנים שגובש באינתיפאדה השנייה, וכרזו לכל מי שבבניין לצאת ולהסגיר את עצמו. במקביל, החלו הלוחמים לירות בנשק קל לעבר המבנה. הכוחות התכוננו גם לתרחיש של ירי טילים נגד טנקים מתוך הבניין וכן הכינו דחפור למקרה שהמחבלים יפתחו בירי לעבר הלוחמים ואז ייאלצו להפיל ולהחריב את הבניין על יושביו.

שני המחבלים הבינו במהירות שהפתיעו אותם והם מוקפים וכי אין חמושים פלסטינים שמגינים אליהם. לכן, אחד המחבלים, איהם כממג'י, צלצל לאביו ואמר לו כי החליט להסגיר את עצמו לידי ישראל כדי לא לסכן את התושבים באזור. שני המחבלים יצאו מהבניין עם ידיים מורמות וכך גם הסייענים, ונלקחו לחקירה. במהלך החקירות ינסו בשב"כ להבין את חלקם בתכנון הבריחה וכן את התנהלותם מאז נמלטו לפני כשבועיים.

בעת יציאת הכוחות מג'נין התפתחו הפרות סדר במספר מוקדים בעיר, במהלכן יידו פלסטינים אבנים והשליכו מטענים לעבר הכוחות וכן בוצע ירי על ידי מספר חמושים. לא היו נפגעים לכוחות הביטחון.

עו"ד חאלד מחאג'נה המייצג את מוחמד עארדה, אחד האסירים הנמלטים, אמר לחדשות 13: "למעשה מרשי שיתף פעולה עם חוקריו והודה בסעיף הבריחה שיוחס לו, אך הוא הכחיש את כל המיוחס לו בפן הביטחוני כי אין לו קשר לעבירות הביטחוניות. במיוחד לגבי תכנון מעשה פשע או טרור". עו"ד מחאג'נה סיפר כי עארדה אמר לו שהיטה חופשי במשך 5 ימים ולא ביצע שום עבירה אלא ניסה לשוב לביתו ומשפחתו.

לדברי עורך הדין, מוחמד עארדה היה שותף לשלבים הסופיים של החפירות, וכן היה הראשון שיצא מהבור. לדבריו, לא היה סיוע מבחוץ לאסירים הנמלטים והם נסעו באופן אקראי בין הערים הערביות. עוד הוא טוען כי הם נפגשו עם הרבה אנשים וכי הוא מכחיש שמישהו הלשין עליהם.