התמיכה באסד שינתה הכול: "כך חדר המודיעין הישראלי לחיזבאללה"

גורמי מודיעין אמרו ל"פייננשל טיימס" הבריטי כי מ-2006 שינתה ישראל גישה בכל הנוגע לחיזבאללה. התמיכה באסד, נכתב, הביאה לגיוס נרחב לשורות הארגון - מה שהפך אותו חדיר יותר למרגלים וסוכנים: "כל חריגה מהשגרה של פעיל חיזבאללה הופכת להתרעה מודיעינית"

תומכי חיזבאללה מניפים כרזה עם תמונת נסראללה אחרי החיסול
תומכי חיזבאללה מניפים כרזה עם תמונת נסראללה אחרי החיסול | צילום: רויטרס

מאז 2006 שינתה ישראל את גישתה כלפי חיזבאללה בכל הנוגע לאיסוף מודיעין כלפי ארגון הטרור השיעי - שינוי שתוצאותיו נראו בשבועות האחרונים, עם חיסולם של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ובכירים נוספים בארגון. בכתבה שפורסמה היום (שני) ב"פייננשל טיימס" הבריטי תחת הכותרת "כך חדרו מרגלים ישראלים לחיזבאללה", תיארו גורמי מודיעין את הפעולות שנקטה ישראל בשני העשורים אחרי תום מלחמת לבנון השנייה.

כשאנשיו של נסראללה סייעו לנשיא סוריה בשאר אל-אסד במלחמת האזרחים העקובה מדם, גדל כוחו של חיזבאללה שבא לידי ביטוי בגיוס נרחב לשורות הארגון - מה שהפך אותו חדיר יותר לכניסת מרגלים וסוכנים. פוליטיקאי לבנוני בכיר לשעבר בביירות אמר שהמכות האנושות שספג חיזבאללה בשבועות האחרונים הן "מחיר התמיכה באסד".

ככל שחיזבאללה התחזק, נכתב, ובייחוד כשסייע לנשיא אסד לדכא את ההתקוממות נגדו במהלך מלחמת האזרחים, התקבלה בישראל "תמונה מודיעינית" שלפיה ניתן היה לדעת מי אחראי על פעולות חיזבאללה, מי קודם, מי "מושחת" ומי חזר מנסיעה לא ברורה. ההתמקדות הרחבה של ישראל בחיזבאללה לוותה ביתרון טכנולוגי עצום, שכלל לפי הדיווח שימוש בלווייני ריגול, מל"טים מתוחכמים ויכולות סייבר שהפכו טלפונים ניידים למכשירי האזנה.

"ברגע שפעיל חיזבאללה מזוהה, הדפוסים היומיומיים שלו מוזנים למאגר מידע עצום, ממכשירים כגון הטלפון הנייד של אשתו או המכונית שבה נסע ומיקומו - או אפילו מקולו שנקלט במיקרופון של שלט רחוק של טלוויזיה חכמה", אמרו כמה גורמים ישראלים ל"פייננשל טיימס". "כל חריגה מהשגרה הופכת להתרעה בפני המודיעין הישראלי".

ההרס בדאחייה מתמונות לוויין אחרי תקיפת נסראללה
ההרס בדאחייה מתמונות לוויין אחרי תקיפת נסראללה | צילום: Planet Labs / The Washington Post

תיעוד מלוויין: ההרס הנרחב בדאחייה, אחרי חיסול נסראללה

תמונות לוויין שפורסמו ב"וושינגטון פוסט" חושפות את היקף ההרס העצום מהתקיפה הישראלית בדאחייה שהביאה לחיסולו של נסראללה ביום שישי האחרון. לפי מומחים שצוטטו בעיתון, ההרס שעולה מניתוח תמונות הלוויין מצביע על שימוש בעשרות פצצות חודרות בונקרים מסוג BLU-109, שמיוצרות בארה"ב: "מעולם לא ראינו שימוש נרחב כזה בתקיפה אחת".  לפי הצילומים, נוצרו שני מכתשים ושני בניינים בני שבע קומות קרסו לחלוטין. שני בניינים ממול התמוטטו גם כן.

ווס בראיינט, לשעבר מומחה חימוש בחיל האוויר האמריקני, אמר: "בדרך כלל, מספיק להשתמש בפצצה אחת או שתיים של טון". לפי ה"פוסט", בסרטון מהלוויין, שכאמור נותח על-ידי מומחים, נראים שמונה מטוסי F-15 שנשאו לפחות 16 פצצות במשקל טון.

ההרס בדאחייה מתמונות לוויין אחרי תקיפת נסראללה
ההרס בדאחייה מתמונות לוויין אחרי תקיפת נסראללה | צילום: Planet Labs / The Washington Post

לפי דיווחים, גופתו של נסראללה חולצה בשלמותה מאתר התקיפה - וההערכה היא שמת בייסורים מחנק ושאיפת גזים רעילים בעת שניסה להימלט מההפצצות לחדר פנימי. כמו כן, גורם מקורב לחיזבאללה אמר לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי כי בניגוד לדיווחים, נסראללה צפוי להיקבר בלבנון - אך טרם נקבע מועד להלוויה.