אולמרט מאשר לראשונה שישראל חיסלה את מורנייה: "פגוש האוטו התפוצץ"

בריאיון לחדשות 13 אחרי חיסול נסראללה, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט חשף פרטים חדשים על חיסול רמטכ"ל ארגון הטרור עימאד מורנייה בשנת 2008 בדמשק, ואמר כי המטען הוכנס לפגוש רכב שהועמד בנקודה בה מורנייה עבר - ואז בוצעה הלחיצה על הכפתור שחיסל אותו

זמן צפייה: 08:42

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התראיין הערב (שבת) במהדורת השבת, ובהתייחס לחיסולו של חסן נסראללה הוא אישר לראשונה כי ישראל היא זו שחיסלה את רמטכ"ל חיזבאללה עימאד מורנייה בשנת 2008 בדמשק, כאשר היה ראש ממשלה. "לא דיברנו על זה עד היום", אמר אולמרט, "אבל נדמה לי שהיום אפשר כבר להודות בעובדה הזאת. אחרי שחיסלנו את כל צמרת חיזבאללה, אפשר להודות בכך שלפני 16 שנה חיסלנו את רב-המרצחים הגדול ביותר, המתועב ביותר, הנבזה ביותר שהיה להם אי פעם, שבנה את כל הצבא של חיזבאללה".

"שם היה מדובר בפעולה שהתנהלה במדינה אחרת, לא במדינה שבה הוא חי, לא בלבנון, והיו שם כל מיני היבטים דרמטיים שעליהם אני לא יכול לדבר", אמר אולמרט - וסיפר: "מה שהתפוצץ זה הפגוש של הרכב שאנחנו דאגנו להעמיד שם, כך שבדיוק בנקודה בה עימאד מורנייה עובר יהיה מישהו מאיתנו שיידע ללחוץ על הכפתור בדיוק כדי ללכוד אותו. מה קרה שם, איך זה התפתח, מה יכול היה לקרות - על כל זה אני חושב שדיברתי יותר מדי".

כשנשאל על מעורבותו בהחלטה ענה אולמרט: "הייתה החלטה של ראש ממשלה בהחלט, שם היה משהו הרבה יותר מורכב ומסובך, אבל אני לא מחפש קרדיטים, נעשו פעולות 'ג'יימס-בונדיות' בלי סוף. אני אגלה לכם סוד, וחשוב לומר את זה גם בהתלהבות של הערב. הפעולות הללו הן פעולות חשובות מאוד. יש להן תמיד איזה ממד שיוצר איזו התלהבות, אך הפעולות האלה בדרך כלל לא משנות מציאות. הן משפיעות, הן יכולות לעורר תהודה שיכולה ליצור איזשהו מומנטום, אך בואו לא נגזים".

הלווית עימאד מורנייה
הלוויית עימאד מורנייה | צילום: רויטרס

אולמרט בירך על חיסול נסראללה: "זה מהלך חשוב, מדובר על בן אדם שהיה אחראי על עשרים שנה או יותר של מלחמות אינסופיות, של פגיעות אינסופיות, של הריגה של הרבה מאוד ישראלים. בשנה האחרונה הוא יזם את המלחמה ללא שום פרובוקציה, תוך הפרות כל ההתחייבויות שהם נתנו כל השנים, ודינו היה דין מוות. אין ספק בעניין הזה".

חסן נסראללה. חוסל
חסן נסראללה. חוסל | צילום: רויטרס

עימאד מורנייה היה ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, ולמעשה שימש כ"מספר 2" של נסראללה. הוא היה אחד הטרוריסטים המבוקשים בעולם, ועמד בין היתר בראש רשימת הטרוריסטים המבוקשים ביותר על ידי ה-FBI. ב-12 בפברואר 2008 הוא נהרג בפיצוץ רכב בשכונת כפר סוסה בדמשק. לפי תחקירים עיתונאיים בארצות הברית, ההתנקשות בוצעה במשותף על-ידי ה-CIA והמוסד. הערב אישר אולמרט לראשונה כי ישראל הייתה מעורבת בחיסולו.