פריסת כוחות והיערכות לפרובוקציה: ניסיון להימנע מעימות עם חיזבאללה

בכירי מערכת הביטחון התכנסו הערב לדיון רגיש עם ראש הממשלה נתניהו, וטענו בפניו: "שיקול דעת מוטעה של נסראללה עלול להביא להסלמה". בתוך כך, גורמי הביטחון מעריכים כי רה"מ ניסה להבהיר שכל החלטה שתתקבל - נמצאת גם באחריות הדרג הצבאי

זמן צפייה: 06:31

על רקע המתיחות הגוברת מול ארגון חיזבאללה ולנוכח איומיו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, התכנסו הערב (ראשון) בכירי מערכת הביטחון לדיון רגיש ויוצא דופן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - כפי שפורסם לראשונה אתמול בחדשות 13. במהלך הדיון בכירי צה"ל אומרים לרה"מ: שיקול דעת מוטעה של  נסראללה, והבנה לא נכונה של הכוונות הישראליות עלול להוביל להסלמה. לא צריך להיכנס לעימות שאנחנו לא צריכים או רוצים בעת הזו.

זהו המסר הזהיר שעובר לדרג המדיני. ובהמשך יוצאת הערב הודעה חריגה של לשכת ראש הממשלה, שלמעשה מעדכנת על קיומו של הדיון הביטחוני, ועדכנה על זהות המשתתפים בו וגם עדכנה שרה"מ קיבל את המלצת הדרג הצבאי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

זהו אירוע די נדיר, וההערכה של גורמי הביטחון היא שיש פה ניסיון של נתניהו להבהיר שכל החלטה או צעד שינקטו הם גם על אחריות הדרג הצבאי. ונקודה נוספת – אחרי הדיון אצל רה"מ התכנס דיון נוסף בפורום דומה ועדת ראשי השירותים. יחד עם כלל ראשי מערכת הביטחון.

בדיון אצל נתניהו, שלא התמקד רק בפרובוקציות של חיזבאללה, אלא בכל חצי השנה האחרונה ובשינוי המדאיג שמזהים בצה"ל, דנים בשינוי ההתנהגות של נסראללה שאולי מזהה כאן חולשה ישראלית ואולי היסטורית מבחינתו, תוך שהוא תופס את עצמו כמי שמכיר הכי טוב את ישראל ואת צה"ל.

ראש אמ"ן וראש אגף מבצעים במטכ"ל עשו הפרידו במהלך הדיון בין פרובוקציות - כמו פעילי חיזבאללה בגדר, לבין פיגועים שארגון הטרור עלול לתכנן בתוך גבולות ישראל. כתגובה, צה"ל תיגבר כוחות בצפון ופרס מטעני אל-הרג בשטח. אמ"ן הציג בפני ראש הממשלה הערכות כי חיזבאללה ערוך לפרובוקציות נוספות. מבחינת צה"ל, פעולות שכאלה אינן מצדיקות עימות מול חיזבאללה בשלב זה.

חסן נסראללה
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה

נזכיר כי נסראללה נשא אמש נאום לציון יום העשוראא השיעי ואמר כי "ישראל עדיין כובשת חלקים מאדמות לבנון. ישראל מדברת בחוצפה על פרובוקציות של חיזבאללה בגבול, כשהיא מבצעת פרובוקציות והיא מעזה לדבר על כך".

"אומרים שרה"מ הישראלי ייפגש מחר עם הגנרלים שלו. אני אומר להם: חיזבאללה בלבנון לא יהסס ויהיה מוכן לכל התפתחות או טפשות מצדם". אמר מנהיג חיזבאללה בנאומו. "הישות הציונית היא מקור הרוע וגידול סרטני באזור שלנו. האזור שלנו לא יירגע עד הסרת הגידול הסרטני הזה וחיידק השחיתות הזה. אנו בחיזבאללה עומדים לצד התנגדות העם הפלסטיני".