האיום של נסראללה והמסר של גלנט: היערכות שיא לתגובה האיראנית

בישראל גדלה ההערכה כי איראן תגיב על חיסול הגנרל רזא זהדי בשגרירות בדמשק, ומערכת הביטחון נערכת לשיגור ישיר משטח הרפובליקה האסלאמית לעבר ישראל. מזכ"ל חיזבאללה בנאום: "התגובה תגיע, ללא ספק". גלנט שיגר מסר מנגד: "נתקוף בכל מקום שישראל תחליט"

זמן צפייה: 04:59

בישראל גדלה הערב (שישי) ההערכה כי איראן תגיב על חיסול הגנרל רזא זהדי בשגרירות איראן בדמשק, ומעריכים כי דפוס הפעולה הכי סביר שהאיראנים יינקטו בו הוא אש - ירי טילים וכטב"מים. השאלה שנשאלת כעת היא איך תחליט איראן לתקוף. מאז 7 באוקטובר היא תקפה בירי בעזרת שליחים, מתימן, עיראק, סוריה, לבנון ורצועת עזה. האם הפעם, לאור החיסול שספגה בהפתעה, היא תבחר לתקוף באופן ישיר משטחה.

ב-2021 איראן כבר שלחה שני כטב"מים משטחה לשטח ישראל, כדי לבצע פתיחת ציר, אך הם יורטו על ידי מטוסי חיל האוויר. בחיל האוויר ערוכים להגנה בכל שלבי המערך, ולא נערכים רק להגנה – אלא גם לפעולה התקפית. יש לציין כי ירי כשלעצמו, ללא קשר למקום ממנו הוא בוצע, הוא אקט שעמו ישראל כבר מתמודדת בהצלחה, ולא צפוי ירי מסוג שיפתיע את צה"ל. צריך לקחת כהנחת עבודה שאיראן תתקוף – אך אין סיבה להיכנס ללחץ.

באיראן לא נערכים רק לתגובה שלהם, אלא גם לתגובה ישראלית על הפעולה שלהם. גם נשקלת פעולה סימולטנית מכמה זירת יחד, ככל הנראה מעיראק, סוריה ותימן. בנוסף הם נערכים לבצע פיגוע בנציגות ישראלית בחו"ל. לפי דיווח ב-CBS, המודיעין של ארה"ב מצביע על כך כי המתקפה של איראן עשויה לכלול כטב"מים מסוג שאהיד וטילי שיוט. מועד ויעד המתקפה עדיין אינו ידוע אך הם מניחים כי תהיה פגיעה במתקן דיפלומטי בישראל. לפי ההערכות, המתקפה צפויה להתרחש מעכשיו ועד סוף הרמדאן בשבוע הבא.

מחאה באיראן נגד ישראל אחרי חיסול רזא זהדי
מחאה באיראן נגד ישראל אחרי חיסול רזא זהדי | צילום: רויטרס

בתוך כך, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אמר בנאום שנשא היום כי "התגובה האיראנית נגד ישראל על תקיפת הקונסוליה בדמשק ללא ספק תגיע", והוסיף: "הדבר הזה מגיע ללא ספק ואנחנו מחכים לו. איך ישראל תתנהג? תגיב? האזור הגיע לשלב חדש. שאיש לא יטמון ראשו בחול", הוסיף.

"ישראל לא סיימה בכלל בעזה, יש להם בעיות הם המילואים והחרדים. אבל יש לנו חובה לומר לישראל ולטיפשים, ולכולם - ההתנגדות בלבנון לא חוששת ממלחמה. כל ששת החודשים האחרונים הם במסגרת האסטרטגיה באופן שישמור על לבנון. יש מוכנות בכל הרמות לכל מלחמה של ישראל אם היא תיזום אותה על לבנון", אמר נסראללה, והזהיר: "יש מוכנות מלאה של ההתנגדות. אם מרצה לירות מאה טילים על הגולן אין שום בעיה. אנחנו מוכנים להכל".

יואב גלנט בבסיס חיל האוויר
יואב גלנט בבסיס חיל האוויר | צילום: תקשורת שר הביטחון

היום התייחס שר הביטחון יואב גלנט בשיחה עם טייסים ונווטים של טייסת 133 בבסיס תל נוף של חיל האוויר לאזהרותיו החריגות של ראש אמ"ן, ואמר ברקע ההמתנה לתגובת איראן על החיסול בדמשק: "היערכות, מוכנות ודריכות הן לא מילים נרדפות לבהלה ופחד".

"מדינת ישראל נשענת על צה"ל, וצה"ל נשען על חיל האוויר. האויב יודע את זה, ולכן הוא תמיד ינסה לשבש את המכונה האדירה שנקראת חיל האוויר. המערכת הזאת היא מערכת אחת - הצוותים הטסים, צוותי האוויר, צוותי הקרקע, המטוסים, ובסוף זה מביא לנו תוצאות", אמר שר הביטחון.

"אנו תוקפים בכל מקום שמדינת ישראל מחליטה, וכנגד כל אויב. זה יכול להיות בדמשק, ויכול להיות גם בביירות. ההתקפה שלנו היא חזקה מאוד, נמרצת מאוד, מדויקת מאוד ופוגעת באויב בצורה קשה. כתוצאה מזה הוא מחפש דרכי תגובה שיכולות להגיע מכל מקום, ואנחנו נערכים אל מול העניין הזה".

"היערכות פירושה הגנה חזקה על הקרקע ובאוויר. הגנה, היערכות, דריכות, מוכנות הן לא מילים נרדפות לפחד, בהלה ופאניקה. צריך להתכונן, להיערך, לקחת אוויר, ולהתסכל על האיומים בלי לחץ. אנחנו יותר חזקים, יותר מוכנים, אנחנו נדע להגן על עצמנו ואפקטיביים במקום המתאים".