האיום של מדעני הגרעין: "שוקלים פרישה בעקבות המהפכה המשפטית"

חשיפת חדשות 13: המחאה נגד המהפכה המשפטית מגיעה למקום הכי רגיש בישראל, כאשר בשבועות האחרונים התפתח בין כמה ממדעני הגרעין הבכירים ביותר בארץ שיח ששואל האם נכון להמשיך לשרת את המדינה - וכמה מהם מאיימים לפרוש מתפקידם

זמן צפייה: 01:34

חשיפת חדשות 13: המחאה נגד המהפכה המשפטית מגיעה למקום הכי רגיש בישראל, והערב (שלישי) פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי כמה ממדעני הגרעין הבכירים ביותר של ישראל, החברים בוועדה לאנרגיה אטומית, שוקלים פרישה ומאיימים לעזוב את תפקידם במחאה נגד החקיקה.

מדובר באנשים שנושאים על כתפיהם את היכולות הגרעיניות של מדינת ישראל - קבוצה של עשרות מדענים בלבד, מומחי גרעין אשר אחראים על פיתוח היכולות הגרעיניות של ישראל. בעקבות חקיקת המהפכה המשפטית, בשבועות האחרונים התפתח ביניהם שיח ששואל האם נכון להמשיך לשרת את המדינה.

עד היום לא היה להם קל בצל תפקידם הרגיש, ובגלל העיסוק שלהם הם לא היו רצויים בהרבה מקומות בעולם, ואף הוצמדה להם אבטחה לאחר שהפכו למטרה על ידי האיראנים. הם מאוד מחוזרים על ידי מוקדי מחקר ברחבי העולם שהיו רוצים את האיכויות שלהם אצלם - ואין להם תחליף בשום צורה.

כל אחד מהם לוקח החלטה משלו, ולא מדובר בקולקטיב, אך את ההתלבטויות הם חולקים אחד עם השני. השיח עדיין מתנהל בין המדענים עצמם ועם קודמיהם בתפקיד, וכן עם ראשי הקהילה המדענית-צבאית בישראל, אך הם עדיין לא הציפו את הנושא כלפי מעלה.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית רחוב קפלן בירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית אמש ברחוב קפלן בירושלים | צילום: רויטרס

בצה"ל כבר מזהים הערב תהליך של תחילת אובדן הכשירות של הצבא בעקבות מחאת אנשי המילואים נגד המהפכה המשפטית, ופתחו בשיחות מפקדים בשלל יחידות צה"ל. בצה"ל אומרים כי אם כלל אנשי המילואים שאיימו להפסיק את התנדבותם יממשו את האיום - אובדן הכשירות בחיל האוויר צפוי תוך מספר שבועות. צה"ל מפרט את הערכות המצב בפני הדרג המדיני וראש הממשלה, ובצבא אומרים כי אם זה יידרש יעשו זאת גם ברמה היומיומית.

ביממה שעברה מאז החקיקה, יותר מ-700 אנשי מילואים בחיל האוויר, המהווים מעל ל-60% מחותמי עצומת אי-ההתייצבות, הודיעו למפקדיהם כי לא יתייצבו למילואים, ובהם 230 טייסים פעילים. אתמול התקיימה הערכת מצב של הרמטכ"ל הרצי הלוי עם אלופים מרכזיים מפורום המטכ"ל, לאחר הפגישה שקיים הרמטכ"ל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לצה"ל יש תוכנית קצרת טווח ותוכנית ארוכת טווח להתמודדות עם הלכידות והכשירות, אך בצבא מודעים לכך שהלכידות כבר נפגעה.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת חוץ וביטחון
הרמטכ''ל הרצי הלוי, השבוע בוועדת החוץ והביטחון בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרמטכ"ל הלוי אמר היום: "בתוך הטלטלה הזו, על צה״ל מוטלת אחריות גדולה להגן על מדינת ישראל ועל אזרחיה. ימי מחלוקת ומשבר דורשים להדגיש את המשותף והמאחד - משימת ההגנה על המדינה היא המחויבות העמוקה שלנו. צה״ל נכון ומוכן לכל אתגר, זהו הציווי שלנו להבטחת קיום המדינה. כוח המגן של צה"ל מורכב מכל חייל, כל מפקד, במילואים ובסדיר, אשר פועלים יחד למטרה משותפת".

"עלינו לקרב את אנשי המילואים היקרים לנו מאוד שתרומתם לביטחון המדינה רבה. גם מי שקיבל החלטה בלב כבד שלא להתייצב, צה״ל צריך אתכם. רק יחד נגן על הבית. נתאמן, נתכונן ונעשה ביחד. נבחר לעמוד איתן נוכח אתגרי התקופה המורכבת הזו. יש לנו אחריות רבה".