מתקפה חסרת תקדים בלבנון: "אלפים נפצעו, 8 נהרגו"

ברקע הדרמה הפוליטית בישראל ובצל האפשרות ששר הביטחון יוחלף, בלבנון דווח על 8 הרוגים ואלפי פצועים, בהם כ-200 במצב קשה - לאחר שלפי דיווחים זרים ישראל פרצה למכשירי הקשר של בכירי חיזבאללה וגרמה לפיצוצם. בארגון הטרור הגיבו - ולא האשימו את ישראל: "פתחנו בחקירה". דיווח: שגריר איראן בלבנון נפגע גם הוא באירוע

זמן צפייה: 09:07

מתקפה דרמטית: מעל ל-2,800 נפצעו, בהם כ-200 במצב קשה, ושמונה נהרגו היום (שלישי) בפיצוצים שאירעו ברובע הדאחייה בביירות ובמקומות נוספים ברחבי המדינה. לפי דיווחים זרים, ישראל פרצה למספר מכשירי קשר של בכירי חיזבאללה, וגרמה לפיצוצם. בלבנון מדווחים כי השגריר האיראני מוג'תבע אמיני נפצע, וכי בנו של חבר הפרלמנט הלבנוני עלי עמאר נהרג. בחיזבאללה ביקשו מפעילים נוספים לזרוק מכשירי ביפר שברשותם, מחשש שיתפוצצו. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הגיעו לבור בקריה. ברקע האירועים, שרי הממשלה קיבלו הנחייה לא להתראיין.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409171637' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_6e3wbjib' duration='19']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409171634' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_az10bf4k' duration='18']

בחיזבאללה התייחסו בהודעה רשמית: "קרוב לשעה 15:30 אחר הצהריים התפוצצו מספר מכשירי זימונית אצל מספר עובדים ביחידות ומוסדות חיזבאללה השונים. הפיצוצים גרמו למותה של ילדה ושל שני אנשים נוספים ומספר פצועים גדול. הגורמים הנוגעים בדבר בחיזבאללה מקיימים חקירה בטחונית רחבה להבנת הסיבות שגרמו לפיצוצים המתוזמנים הללו וכמו כן גורמי הרפואה מטפלים בפצועים במספר בתי חולים בכל אזורי לבנון".

עוד נכתב: "אנו קוראים לתושבים לשים לב לשמועות ולמידע כוזב ומטעה שמפיצים גורמים באופן שמשרת את המלחמה הפסיכולוגית של ישראל, במיוחד שהדבר מלווה עם שיח של הפחדה ואיום מצד ישראל ומה שהיא מכנה שינוי המצב בצפון. אנו מדגישים כי ההתנגדות בכל הרמות שלה וכל היחידות שלה נמצאת ברמת המוכנות הגבוהה ביותר כדי להגן על לבנון ועמה".

לאחר מכן ארגון הטרור הטיל את האחריות על ישראל: "לאחר שווידאנו את העובדות, הנתונים והמידע שעמדו לרשותנו בנוגע לתוקפנות הנבזית שקרתה, אנחנו מטילים על האויב הישראלי את האחריות המלאה לתוקפנות הנפשעת הזו שכללה אזרחים, וגרמה למותם של אנשים ופציעתם של רבים בדרגות שונות. האויב השפל והפושע יזכה לעונש הצודק על התוקפנות הזו מהיכן שיצפה ומהיכן שלא יצפה".

המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון
המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס
פצועים מפונים לבית חולים בביירות, לבנון
פצועים מפונים לבית חולים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס
שגריר איראן בלבנון מוג'תבא אמאני
שגריר איראן בלבנון, מוג'תבא אמאני

בינתיים, בישראל לא מתייחסים לדיווחים באופן רשמי. עם זאת, יועצו של נתניהו, טופז לוק, נתן קרדיט לרה"מ על הפעולה לאחר שהתייחס לעניין בדרך עקיפה בחשבון הטוויטר שלו. לאחר מכן לוק מחק את הפוסט. לשכת רה"מ התייחסה: "טופז לוק אינו משמש כדובר ראש הממשלה כבר מספר חודשים, ואינו נמצא במעגל ההתייעצויות הקרוב".

היועץ של נתניהו רומז לאחריות ישראלית על הפעולה בלבנון
היועץ של נתניהו רומז לאחריות ישראלית על הפעולה בלבנון

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409171610' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_6wq9j8fk' duration='14']

מכשיר קשר שהתפוצץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון
מכשיר קשר שהתפוצץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון

בתוך כף, שירות הביטחון הכללי חשף היום כי סוכל פיגוע מטען מטעם חיזבאללה, אשר יועד כנגד בכיר לשעבר במערכת הביטחון - ותוכנן לצאת אל הפועל בימים הקרובים. לפי ההערכה, תשתית הטרור שעומדת מאחורי התכנון היא זו שביצעה את ניסיון הפיגוע בפארק הירקון בספטמבר אשתקד.

במסגרת המבצע, שב"כ חשף מטען מסוג כלימגור המוכר בשימוש של חיזבאללה, אשר יועד לפגיעה באישיות. למטען הוצמד מנגנון הפעלה מרחוק, מבוסס מצלמה וסלולר, לטובת הפעלתו מלבנון על-ידי חיזבאללה. היערכות מבצעית ופעילות הכוחות מנעה את הפיגוע בשלבי המימוש האחרונים.

מטען מסוג כלימגור שנועד לפגוע באישיות ביטחונית בכירה לשעבר
המטען מסוג כלימגור שנועד לפגוע באישיות ביטחונית בכירה לשעבר | צילום: תקשורת שב"כ

המו"מ לצירוף ח"כ גדעון סער לממשלה ולמינויו לתפקיד שר הביטחון מתעכב בעקבות התייעצויות ביטחוניות, בשל המתיחות בגבול הצפון. גורם בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אי אפשר להחליף שר ביטחון בעיצומו של אירוע ביטחוני מורכב", והוסיף: "ההחלטה התקבלה אבל נראה שלא תצא לפועל בטווח הזמן המיידי".

בתוך כך, בצה"ל אישרו הבוקר כי בתקיפה אווירית חוסלו שלושה מחבלי חיזבאללה שפעלו במבנה צבאי של ארגון הטרור. בנוסף, כוחות צה"ל תקפו בארטילריה במספר מרחבים שונים בדרום לבנון.