דיווחים בסוריה: ישראל תקפה את בסיס T4; כוחות איראניים נפגעו

בטלוויזיה הממלכתית דווח כי בסיס ההגנה האווירית האסטרטגי הותקף. גורמי אופוזיציה: "9 חיילי המשטר נהרגו". דיווח: התקיפה כוונה נגד כוחות איראניים הפועלים במדינה

דיווח: זה הוא שדה התעופה אותו תקפה ישראל בסוריה
דיווח: זה הוא שדה התעופה אותו תקפה ישראל בסוריה | צילום: רשתות חברתיות

ברקע הלחימה שמתרחשת בסוריה, התקשורת הסורית דיווחה אמש (ראשון) כי ההגנה האווירית של צבא סוריה בלמה תקיפה של צה"ל, הפילה מספר טילים שנורו לעבר שדה התעופה T4 ופגעה במטוס אחד. לפי ההודעה, שאר המטוסים עזבו את השטח האווירי של סוריה עקב כך. אין דיווח על נפגעים בשלב הזה.

"ישראל וארה"ב מסייעות לארגוני הטרור ומנסות לפגוע ברוח הניצחון של צבא סוריה על הטרור בדרעא ובמקומות נוספים", נאמר ברשת הטלוויזיה של המשטר. מגורמי האופוזיציה הסורים התקבלו דיווחים סותרים. בהתחלה נטען כי "הדיווחים של המשטר הסורי אינם מדויקים, ייתכן שהם מנופחים ואף מומצאים". אולם, לאחר מכן כלי תקשורת של המורדים דיווח כי תשעה מחיילי המשטר נהרגו בתקיפה.

ארגון המעקב הסורי לזכויות אדם, שמושבו בבריטניה, דיווח כי התקיפה כוונה נגד כוחות איראניים המרוכזים באזור זה. לפי הדיווח, שמידת אמינותו אינה ברורה, לפחות שני טילים פגעו בכוחות האלה וגרמו להרוגים מקרב הלוחמים המזוהים עם איראן, וייתכן כי בין ההרוגים גם פעילים של משמרות המהפכה האיראניים.

ההפצצות באיזור דרעא שבדרום סוריה
ההפצצות באיזור דרעא שבדרום סוריה | צילום: חדשות עשר

בשבוע שעבר, התרחשו מספר פיצוצים במחסני נשק של המשטר הסורי ומיליציות איראניות התומכות בו באזור דרעא, שם מתרחש מבצע רחב היקף של אסד לכיבוש מחדש מידי המורדים. על פי כמה דיווחים בכלי תקשורת ערביים, מדובר בתקיפה ישראלית. עם זאת, כלי תקשורת רבים נמנעים לפי שעה מהטלת האחריות על ישראל, וגורם מצבא סוריה הכחיש את הטענות כי מדובר בתקיפה ישראלית, בריאיון לעיתון "אל-מסדר".

לאור המבצע בדרום סוריה, שבגינו יותר מ-200 אלף בני אדם נותרו עקורים ומתקדמים לכיוון גבול סוריה עם ישראל וירדן, דובר צה"ל הודיע ביום ראשון כי "לאור הערכת מצב שהתקיימה בפיקוד הצפון, הוחלט על תגבור 'עוצבת הבשן' בכוחות שיריון וארטילריה".

כזכור, לפני כשלושה חודשים דווח כי כמה טילי שיוט פגעו בבסיס T4. עוד דווח כי ישנם הרוגים ופצועים בתקיפה, שבמסגרתה יירט מערך ההגנה האווירית של סוריה 8 טילים. ברשת "אל-מיאדין" הלבנונית דווח כי במהלך התקיפה על שדה התעופה בחומס היתה תנועה של מזל"טים ישראלים. עוד דווח ברשת כי התקיפה הגיעה מכיוון הים. במקביל, בכלי תקשורת המזוהים עם המשטר הופנתה אצבע מאשימה כלפי ישראל. בדובר צה"ל הגיבו לפרסומים בדבר תקיפה בסוריה, ומסרו: "לא מתייחסים לדיווחים הזרים".

הארגון הסורי לזכויות אדם מסר כי 14 בני אדם, חלקם איראנים, נהרגו במתקפה. על פי חלק מהדיווחים, המטרה שהותקפה היא מתקן מל"טים, שבהפעלתו ככל הנראה מעורבים האיראנים.

למרות ההכחשה הישראלית, הצבא הרוסי פרסם הודעה כי מי שביצעה את התקיפה היא ישראל. לפי ההודעה, שני מטוסי F15 של חיל האוויר ירו שמונה טילים, מתוך השטח האווירי של לבנון. עוד דווח, כי מערכות ההגנה האווירית של סוריה יירטו חמישה מתוך שמונת הטילים שירו מטוסי חיל האוויר. גורמים ביטחוניים בסוריה מסרו דברים דומים לסוכנות "סאנא".

מאוחר יותר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי התקיפה המיוחסת לישראל בבסיס האיראני T4 שבסוריה, נועדה לפגוע במערך טילי נ"מ מתקדמים וכן בהאנגר של מטוסים ללא טייס. לפי הדיווח, המידע מגיע מגורמי מודיעין ומאנשים המעורים בפרטי התקיפה. עוד דווח כי התקיפה בוצעה בהסכמה שבשתיקה מצידה של ארצות הברית, ואף כי בטרם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה על ההפצצה, הוא התייעץ עם הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ.