דיווח: לראשונה נורה פלסטיני שהעיף עפיפון ב"צעדת השיבה"

כ-15,000 פלסטינים הגיעו לאזור גדר הגבול. משרד הבריאות בעזה: הרוג ו-448 פצועים. הנייה: נהפוך יום הנכבה לאסון עבור הפרויקט הציוני; צה"ל יתגבר כוחותיו בשבוע הבא

עימותים ברצועת עזה במסגרת צעדת השיבה
עימותים ברצועת עזה במסגרת צעדת השיבה | צילום: חדשות עשר

השבוע ה-7 להפגנות "צעדת השיבה": כ-15,000 פלסטינים השתתפו היום (שישי) בהפגנות בכמה מוקדים לאורך גדר הגבול בין עזה לישראל. בין המפגינים לחיילי צה"ל התפתחו עימותים שבמהלכם המפגינים הבעירו צמיגים, יידו אבנים, השליכו מטעני צינור ורימונים לעבר הגדר וכוחות צה"ל ושיגרו עפיפונים שאליהם חוברו חפצים בוערים. כוחות צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי. ההפגנות מכונות השבוע "יום שישי של ההכנה", לקראת יום הנכבה שייערך בשבוע הבא.

לפי אחד הדיווחים, לראשונה ביצע צה"ל ירי לעבר פלסטיני שהעיף עפיפון תבערה. אם הדיווח נכון, מדובר בשינוי גישה בהתמודדות צה"ל עם "טרור העפיפונים" שגרם כבר לשריפת מאות דונמים של שטחים חקלאיים בעוטף עזה. במקרה אחד האש שנדלקה התפשטה לקיבוץ כפר עזה. מוקדם יותר דווח כי "יחידת העפיפונים" הכינה עשרות עפיפוני תבערה כדי לשגרם לכיוון ישראל במהלך ההפגנות היום.

אסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הגיע לאל-בורייג' ושלהב את הנוכחים שקראו לעברו "לירושלים הולכים מיליוני שהידים". הנייה, מצדו, אמר: "מאוהלי צעידות השיבה אנחנו משרטטים את הדרך לכיוון ירושלים. אנחנו מציינים 70 שנה ליום הנכבה, אבל כעת אנחנו נהפוך את היום הזה לאסון של הפרויקט הציוני. אנחנו לא נמסור את הנשק שלנו, אלא נמשיך ונפתח אותו. בתחילת המצור, טילי קאסם בטווח של 2-3 ק"מ היו על הגבול, אבל היום הנשק שמחזיק חמאס מפחיד את האויב שלנו". בסיום דבריו הוסיף הנייה: "העם הפלסטיני יעמוד בכל מקום אשר הוא נמצא בתאריכים 14-15 במאי כדי להדגיש שירושלים שייכת לפלסטינים".

לקראת האירועים הצפויים, צה"ל יתגבר את כוחותיו בעזה וביהודה ושומרון בשלוש חטיבות בשבוע הקרוב.

ממשרד הבריאות בעזה נמסר כי מפגין אחד נהרג ו-448 נוספים נפצעו במהלך ההפגנות. לפי דיווח אחר, נער פלסטיני שניסה לתלות דגל פלסטין על הגדר נורה ע"י צה"ל. באזור חאן יונס ביצעו החיילים ירי לעבר מפגין שהשליך בקבוק תבערה.

במקביל, התפתחו עימותים בהפגנה בשכם. לפי הסהר האדום, פלסטיני אחד נפגע מירי חי של חיילי צה"ל, עוד שבעה נפגעו מירי כדורי גומי ו-30 נפצעו משאיפת גז בעקבות ירי אמצעים לפיזור הפגנות. בהמשך הערב, פרצו עשרות פעילים פלסטינים לצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום. הפעילים השחיתו והציתו מספר מוקדים בצדו הפלסטיני של מעבר הסחורות בכרם שלום. כתוצאה מכך, נפגעו צינורות הגז המועברים מישראל לרצועת עזה ומיועדים לשימוש תושבי הרצועה.

לפי משרד הבריאות העזתי, 48 פלסטינים נהרגו בהפגנות על הגדר מאז "יום האדמה", שבו התחילו ההפגנות. עוד 8,984 פלסטינים נפצעו בדרגות שונות. לפי הערכות, עשרות פעילי הזרוע הצבאית של חמאס נטמעים במפגינים כדי להסית ולדחוף לפגיעה בגדר.