הסלמה בצפון - חגיגות בסוריה ובלבנון: "שלב אסטרטגי חדש"

בחיזבאללה בירכו על הפלת המטוס הישראלי, והכריזו על סוף ההפקרות בסוריה, שם חיילים חילקו ממתקים לאזרחים. בלבנון הונף שלט שעליו פרצוף לועג: "המטוסים שלך נפלו"

בלבנון חוגגים את אירועי היום (ללא קרדיט)
בלבנון חוגגים את אירועי היום (ללא קרדיט) | צילום: ללא קרדיט

ברשתות החברתיות הופצו הערב (שבת) תמונות המעידות על שמחה בלבנון ובסוריה, בעקבות הפלת מטוס הקרב הישראלי. במקביל פירסם ארגון חיזבאללה תגובה תוקפנית, שבה הוא טוען כי יחסי הכוחות השתנו.

בכפר עייטא א-שהב שבלבנון הוצב שלט שעליו פרצוף לועג, המוכר מבדיחות אינטרנט, ולצידו הכיתוב המכוון לישראל: "המטוסים שלך נפלו". בחשבון הפייסבוק "דמשק עכשיו" הוצגו תמונות של חיילים מחלקים ממתקים לאזרחי סוריה, במחסומים הפרוסים במדינה.

בהודעה שהועברה בערוץ אל-מיאדין הלבנוני, חיזבאללה בירך את הצבא הסורי על הפלת המטוס. "אנחנו מגנים את התוקפנות הישראלית המתמשכת על סוריה, והמוקדים הצבאיים והאזרחיים שלה", מסרו, "זוהי התחלה של שלב אסטרטגי חדש, שיביא סוף להפקרות של השטחים הקרקעיים והאוויריים של סוריה". הם טענו כי האירועים היום מראים כי משוואות הכוח הישנות נפלו, והדגישו את עמידת הארגון לצד העם הסורי, "

בהגנה על אדמתו, זכויותיו וריבונותו".

בסוריה מחלקים ממתקים בעקבות אירועי היום (ללא קרדיט)
בסוריה מחלקים ממתקים בעקבות אירועי היום (ללא קרדיט) | צילום: ללא קדדיט

לפנות בוקר נכנס מל"ט איראני לשטח ישראל, באזור בקעת בית שאן, והופל על ידי חיל האוויר. בתגובה תקפו מטוסי צה"ל מטרות איראניות בשטח סוריה. במהלך התקיפה נורה טיל נגד מטוסים שפגע במטוס F-16 ישראלי. הצוות נטש את המטוס, שהתרסק בסמוך ליישוב הרדוף שבגליל. כתוצאה מהפגיעה, הטייס נפצע קשה והנווט נפצע קל, שניהם מטופלים בבית החולים רמב"ם. לאחר מכן יצאו מטוסי צה"ל לתקיפה נוספת נגד מטרות בשטח סוריה, בהן סוללות הנ"מ שירו לעבר המטוס שהופל.

נשיא איראן, חסן רוחאני, צוטט בטלוויזיה האיראנית בערבית כשהוא מתייחס באופן ישיר לישראל, ובאופן מרומז לאירועים האחרונים. "מדינות המזרח התיכון מפגרות מאחורי ההתפתחות העולמית בשל העובדה שהישות הציונית גורמת בו לחוסר יציבות", כך בציטוט, "אנחנו מוכנים לעבוד במטרה לשמור על ביטחון האזור ובמטרה לתת עוד למען המטרה הזו".

יועצו של מנהיג איראן לעניינים מדיניים, עלי אכבר וילאתי, חיזק את התנהלות הסורים בראיון לערוץ "אל-מנאר". "הממשלה הסורית והעם הסורי הראו שהם מוכנים להשקיע כל מה שנדרש במטרה לשמור על שלמות שטחיהם, ביטחונם ועצמאותם", אמר, "העם האיתן הזה לא יסכים לתוקפנות הישראלית ולא יסכים לשתוק לה".

בתוך כך, שגריר איראן בסוריה, ג'ואד תרק אבאדי, התראיין לסוכנות הידיעות הסורית והתייחס ליחסים בין המדינות. "מאז תחילת המרד בסוריה עמדנו לצד העם הסורי במטרה לשמור על גבולות המדינה ועל הריבונות הלאומית כך שיוכלו להתקיים ללא התערבות זרה בענייני הפנים", אמר, "במסגרת זו עזרנו למדינה בכל צורה שיכולנו, החל מייעוץ ועד לתמיכה חומרית. נישאר לצד סוריה עד שננצח את התוקפנות שמופנית נגדה".