הנאמנות הדרוזית מול התמיכה באסד: המלכוד של ישראל ברמת הגולן

הכפר חאדר מגלם את אחת הדילמות הקשות מול מלחמת האזרחים הסורית. מחד, מדובר בכפר התומך במשטר בדמשק ואף הוציא פיגועים נגד ישראל. מאידך, לישראל יחס מיוחד לבני העדה המשרתים בצה"ל, שקרוביהם סובלים מפגיעת המורדים • פרשנות

הפגנות דרוזים בגולן
הפגנות דרוזים בגולן | צילום: גלעד שושן

המתיחות בצפון: הכפר הדרוזי חאדר, שהיה היעד לפיגוע מצד המורדים אתמול (שישי), מגלם את אחת הדילמות הקשות ביותר של ישראל בהקשר למלחמת האזרחים בסוריה, והניסיון להשאיר את הרגליים מחוץ לביצה העמוקה.

מצד אחד, מתוך הכפר הזה יצאו פיגועים נגד ישראל. בשנת 2014 עלה כוח סיור מגדוד 202 של הצנחנים על מטען רב עוצמה מדרום למג'דל שמס. קצין צנחנים נפצע אז באורח אנוש, שלושה חיילים נוספים בינוני. מי שהניח את המטען היו תושביו הדרוזים של חאדר.

>> המתיחות בצפון - כתבות נוספות בנושא:

אחרי המהומות בסמוך לגדר: שקט מתוח בכפר מג'דל שמס

נתניהו על האירועים בגבול: "שומרים את אהדתנו לאחינו הדרוזים"

זליגת ירי מסוריה - צה"ל: "נמנע כיבוש של הכפר הסורי חאדר"

מצד שני, לישראל יש יחס מיוחד לדרוזים, המשרתים בצה"ל ובמשטרה. אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק נפגש היום עם בכירי העדה, והבטיח להם שישראל תעשה הכל כדי להבטיח את שלומם של תושבי חאדר. במקביל כתב נתניהו בדף הפייסבוק שלו: "אנחנו שומרים על גבולנו - בדרום ובצפון, ואנחנו גם שומרים את אהדתנו לאחינו הדרוזים".

המשטר בסוריה מאשים את ג'הבת אל נוסרא, שלוחת אל קאעידה בסוריה, כי היא ממומנת על ידי ישראל. גם בקרב הדרוסים ברמת הגולן נשמעת טענה כזאת. מדובר אם כן במלכודת אינטרסים - כל צעד שתעשה ישראל, יגרור ביקורת מאחד הצדדים.

צה"ל נמצא כעת בין הפטיש לסדן. מחד הרצון שלא להפקיר את חאדר, ומאידך השאיפה להישאר רחוק כמה שניתן ממלחמת האזרחים. הערב אמר קצין בכיר כי "אם המורדים יעלו על חאדר, צה"ל יפציץ אותם".

עוד הוסיף, כי בתרחיש שכזה ייתן צה"ל עדיפות להתערבות מרחוק, כלומר על ידי מטוסי חיל האוויר, ארטילריה וטנקים, ורק לאחר מכן ישקול כניסה קרקעית, במקרה קיצון. במערכת הביטחון מאשימים גורמים בעדה הדרוזית, שמפיצים בכוונה שמועות כאילו חאדר נופלת - כדי לסבך את ישראל במלחמה בסוריה.