נתניהו על האירועים בגבול: "שומרים את אהדתנו לאחינו הדרוזים"

ראש הממשלה התייחס בעמוד הפייסבוק שלו למתיחות ברמת הגולן. "שומרים על הגבול, גם בדרום וגם בצפון", כתב • פרסום ראשון: לשכת ראש הממשלה התחייבה בפני מנהיגי הדרוזים כי צה"ל לא יאפשר את כיבוש הכפר הדרוזי חאדר

דרוזים פורצים את גדר הגבול ברמת הגולן
דרוזים פורצים את גדר הגבול ברמת הגולן | צילום: בן אלטיד

המתיחות ברמת הגולן. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שישי) למתיחות סביב המצב בכפר חאדר שמעבר לגבול עם סוריה.

"אנחנו שומרים על גבולנו - בדרום ובצפון, ואנחנו גם שומרים את אהדתנו לאחינו הדרוזים", כתב ראש הממשלה בעמוד הפייסבוק שלו.

>> לכתבות נוספות בחדשות 10

פיצוץ המנהרה בעזה - הג'יהאד האסלאמי: "חמישה מהנעדרים - הרוגים"

נתניהו: "בסיום תקופת ההסכם איראן תגיע למאה פצצות"

כך הפך הכותל המערבי לתצוגה של מכוניות פאר

בתוך כך, נודע לחדשות עשר כי לשכת ראש הממשלה התחייבה בפני מנהיגי הדרוזים בישראל כי צה"ל לא יאפשר את כיבוש הכפר הדרוזי חאדר בסוריה ע"י ארגוני טרור. היועץ לביטחון לאומי בלשכת ראש הממשלה מאיר בן-שבת, ששוהה עם נתניהו בלונדון, התקשר בצהריים למנהיג העדה הדרוזית, השייח' מוואפק טאריף, והעביר לו מסר מנתניהו לפיו צה"ל לא יאפשר את כיבוש הכפר הדרוזי חאדר בסוריה.

עוד נודע לחדשות 10 כי מקור שמעורה בפרטי השיחה ציין כי בן-שבת הבהיר שישראל לא תאפשר לגורמי טרור להשתלט על הכפר הדרוזי חאדר שמצידו הסורי של הגבול ברמת הגולן. לדבריו, היתה זו השיחה השניה בין היועץ לביטחון לאומי לבין השייח' טאריף מאז הבוקר. "היועץ לביטחון לאומי הבהיר בשיחה כי ישראל לא תשב בחיבוק ידיים אם תהיה סכנה לכפר חאדר", אמר המקור.

הפגנות דרוזים בגולן
הפגנות דרוזים בגולן | צילום: גלעד שושן

שר התקשורת איוב קרא התייחס למצב בחשבון הטוויטר שלו. "פועל לשמירת ביטחון הדרוזים בחדר", צייץ קרא. עוד הוסיף כי "אל-נוסרה ונסראללה, כמו איראן, הם אויבנו- ואנחנו לא צד למלחמתם. ביטחון הדרוזים, ביטחוננו, ונפעל בהתאם".

ח״כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) התייחסה גם היא לקרבות. "חייבים להיות בצד הנכון של ההיסטוריה ולעמוד לצד הדרוזים", אמרה, "ברית דמים כשמה היא. כשם שישראל הייתה מתייצבת לצד יהודים בעולם בשעה קשה, תפקידה לעשות זאת למען דרוזים ובמיוחד כאשר בני משפחתם הם אזרחים ישראלים. הודעת צה"ל על כך שיסייעו לתושבי כפר חאדר היא חשובה ומתבקשת".

בתוך כך, נטען בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית כי "ישראל מסייעת לארגון הטרור ג׳בהת א-נוסרה במתקפה נגד הכפר הדרוזי חאדר".

הפגנות דרוזים בגולן
הפגנות דרוזים בגולן | צילום: ללא קרדיט

ראשי העדה הדרוזית נפגשו עם אלוף פיקוד צפון

ראשי העדה הדרוזית בישראל, ובראשם השיח' מוואפק טריף, נפגשו עם עם אלוף פיקוד הצפון יואל סטריק במוצב החרמון. השיח' טריף דרש כי צה"ל יעשה את הכול כדי למנוע כל אפשרות של כיבוש חאדר או פגיעה בתושביה, מתוך מחויבות המדינה וצה"ל לבני העדה הדרוזית בישראל.

לראשי העדה הדרוזית ניתנה התחייבות על ידי הדרג הצבאי והדרג המדיני הבכיר, כי צה"ל לא יאפשר את כיבוש חאדר, או פגיעה בתושביה, וכי יפעל להשבת המצב לקדמותו. במהלך הפגישה אמר ראש העדה הדרוזית השיח טריף לאלוף פיקוד צפון כי "אני סומך עליך ועל צה"ל שתשמרו על הדרוזים בחאדר ותחזירו את המצב לקדמותו ללא שליטת ג'בהת אל-נוסרה. זאת מחויבותנו המשותפת לדרוזים בישראל ולביטחון המדינה".

בתוך כך, קראו השיח' טריף וראשי העדה לציבור הדרוזי בישראל שלא להיגרר אחר שמועות המופצות ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת השונים בדבר חומרת המצב באזור. ראשי העדה אף שוחחו טלפונית עם שר הביטחון אביגדור ליברמן.

מנהיג העדה הדרוזית בישראל שיח
מנהיג העדה הדרוזית בישראל שיח | צילום: כמאל עדוואן, "הנא"

צה"ל פרסם מוקדם יותר הודעה חריגה כי הוא מוכן לסייע לכפר הדרוזי חאדר שברמת הגולן הסורי. "צה"ל ימנע פגיעה או כיבוש של הכפר", הוסיפו בצבא. הרקע להודעה הוא הפגנות דרוזים במג'דל שמס. המפגינים חסמו כבישים ודרשו כי ישראל תפסיק את הסיוע למורדים בסוריה ותעזור לתושבי הכפר חאדר שמעבר לגבול.

תושבים פגעו בתשתית הביטחונית, פרצו שער בגדר וכעשרה מהם אף חצו אותה כעשרות מטרים מזרחית לה. כוחות צה"ל ביצעו מרדף אחר החוצים והחזירו אותם. האירוע כרגע נמצא תחת שליטה. בד בבד, תושב מג'דל שמס נפצע קל מזליגת ירי של נשק קל מהמלחמה בסוריה. בצה"ל מסרו כי הוא טופל במקום. בעקבות המתיחות, קיים הרמטכ"ל גדי איזנקוט דיון בסוגיה.

במסגרת הלחימה בצד הסורי, נהרגו תשעה בני אדם בפיגוע התאבדות שבוצע מטעם המורדים, כך דווח בטלוויזיה הסורית. חבר הכנסת אכרם חסון (כולנו), שארבעה מבני משפחתו נהרגו בפיגוע בחאדר, מסר כי "בין תושבי כפר חאדר לתושבי ישראל הדרוזים קשרי משפחה רבים ועל כן האירוע בגבול הצפוני מטריד וכואב. כשאזרחים חפים מפשע נפגעים זה מצריך התערבות, על אחת כמה וכמה כשמדובר בקרובים שלנו".

עוד הוסיף חסון כי "מאז שעות הבוקר ניהלתי סבב שיחות עם שיח'ים בכפר חאדר, עם בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון ואני מקווה שבקרוב תושג הפסקת אש. בשם בני העדה הדרוזית, אני מודה לצה"ל על ההצהרה כי יסייעו לדרוזים ולא יתנו יד לכיבוש הכפר חאדר. זוהי הצהרת כוונות ברורה שאני רואה אותה בעין יפה ומעידה על שותפות בין העם היהודי לעדה הדרוזית".