בעקבות המבצע בג'נין: חשש מפיגועי נקם והיערכות לירי מעזה

המחבל שרצח את יגל והלל יניב בחווארה וחוסל בג'נין תכנן פיגוע נוסף בטווח הזמן המיידי. שני בניו נעצרו סמוך לשכם ועוד 5 פלסטינים נהרגו. המשטרה העלתה כוננות באזור י-ם וקו התפר, וצה"ל נערך לאפשרות של ירי רקטות. הפלסטינים פרסמו תיעוד מרגע פריקת הכוחות במחנה הפליטים

זמן צפייה: 06:50

עבד אל-פתאח חרישה, בן 48, הוא המחבל שחוסל היום (שלישי) בג'נין. חרושה, איש הזרוע הצבאית של חמאס, רצח את האחים הלל ויגל יניב בפיגוע הירי בחווארה ותכנן פיגוע נוסף בטווח הזמן המיידי, ייתכן שיחד עם שני בניו שנעצרו במחנה עסכר שליד שכם על-ידי לוחמי דובדבן. הפלסטינים דיווחו על שבעה הרוגים ו-15 פצועים ובינתיים - בישראל העלתה המשטרה כוננות באזור ירושלים וקו התפר בשל חשש מפיגועי נקם, וצה"ל ערוך לאפשרות של ירי רקטות מרצועת עזה.

מהמשטרה נמסר כי "מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הנחה על הגברת ערנות, נוכחות ובולטות בירושלים, באזור קו התפר והיישובים המעורבים. חשוב לציין כי משטרת ישראל מתוחה בימים אלה בשורה ארוכה של משימות בכדי לאפשר לציבור הרחב לחגוג את חופשת חג הפורים בבטחה בכל רחבי הארץ".

עבד אל-פתאח חרושה
עבד אל-פתאח חרושה

המחבל שחוסל ישב שמונה שנים בכלא הישראלי ושוחרר לאחרונה. ככל הידוע, הוא תכנן את הפיגוע לבדו ולאחריו נמלט לשכם. שני בניו ידעו על תוכניתו ועל כך שברח משכם לג'נין - אך בשב"כ הצליחו להתחקות אחר עקבותיו. גורמי ביטחון פלסטינים אומרים כי קיימות התרעות לפיגועים נגד מתנחלים בצפון השומרון במטרה להבעיר את השטח.

Whatsapp Image 2023 03 07 At 2
הלווית המחבלים בג'נין | צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2023 03 07 At 2
פלסטינים בג'נין במהלך פעילות צה''ל | צילום: רויטרס

האירוע החל כשכוחות גדולים של צה"ל, ימ"מ ושב"כ נכנסו למחנה הפליטים ג'נין. במקום התפתחו חילופי אש שבמהלכם נהרגו שבעה מחבלים - בהם כאמור עבד אל-פתאח כרושה. הפלסטינים דיווחו כי כוח מסוערב נכנס עם משאית וכיתר מבנה שבו שהו מחבלים. הוריהם של האחים יניב עודכנו כי המחבל חוסל. שלושה לוחמי ימ"מ נפצעו ופונו לבית החולים רמב"ם שבחיפה.

Whatsapp Image 2023 03 07 At 1
פעילות הכוחות בג'נין

בהודעה משותפת לשב"כ ולמשטרת ישראל נמסר כי "מאז הפיגוע, בוצע ריכוז מאמץ מודיעיני של שב"כ, אשר הצביע על מקום המצאו של המפגע במחנה הפליטים ג׳נין שבגזרת החטיבה המרחבית מנשה. בשעות הצהריים, פשטו לוחמי היחידה הלאומית ללוחמה בטרור של משמר הגבול(ימ"מ), לוחמי השב"כ וכוחות צה"ל על מבנה חשוד בו שהה המפגע. במהלך הפעילות, נפתחה אש לעבר לוחמי הימ"מ אשר השיבו בירי ממנה נהרג המבוקש.

"לוחמי ימ"מ ירו טילי כתף והפעילו אמצעים נוספים לעבר המבנה בו התבצר המבוקש. זוהו פגיעות בחמושים נוספים במרחב לרבות חמושים שירו לעבר הלוחמים מתוך אמבולנס והשתמשו בו כמחסה. במקביל הכוחות טיפלו בהפרות סדר שהתפתחו במרחב. במהלך הלחימה, שני  לוחמי ימ"מ נפצעו באורח קל ופונו לקבלת טיפול רפואי עידכון נמסר למשפחותיהם. במקביל, כוחות צה"ל ושב"כ עצרו במחנה הפליטים עסכר שבחטיבה המרחבית שומרון את בניו של אל-פתאח, חאלד ומחמד חרושה, החשודים כמי שמעורבים יחד איתו בתכנון וביצוע הפיגוע. הם הועברו לחקירה בשב"כ"

ראש הממשלה נתניהו אמר למפקדי המבצע בג'נין: "מסרו את הערכתי העמוקה ללוחמים, לאנשי ונשות מערכת הביטחון בשמי ובשם כל עם ישראל. זה הישג יוצא מהכלל, גם מודיעינית וגם מבצעית. זו כבר הפעולה הרביעית שאתם מבצעים לאחרונה בלב בסיסי הטרור המתהווים במחנות הפליטים. לפעולות אלה ערך עצום. בפעולתכם אתם מעבירים מסר חד וברור לכל מי שחושב לרצוח אזרח ישראלי: אנחנו נמצה אתכם את הדין. מסרו את הערכתי העמוקה ללוחמים, לאנשי ונשות מערכת הביטחון בשמי ובשם כל עם ישראל".

הוריהם של הלל ויגל, אסתר ושלום יניב, מסרו כי "בתוך יום הפורים קיבלנו את ההודעה על חיסולו של המחבל הנתעב. אנו מודים לכוחות הביטחון שעשו לילות כימים למצות איתו את הדין. אבן נגולה מליבנו כששמענו שהמחבל חוסל ולא נעצר. נמשיך לזכור את הלל ויגל כשמחים, כטובים וכאהובים. אנחנו מרגישים למרות הקושי, את הקב"ה לידנו, מוביל אותנו ואנו מודים שביום הפורים, האבל הופך לשמחה, נוחמנו קצת בחיסולו של המחבל".

הלל ויגל יניב

במסרון שנשלח לתושבי מחנה הפליטים ג'נין בעת כניסת הכוחות נכתב: "אנו קוראים לכם לשמור על ילדיכם, וזאת לטובתם האישית ולטובת כל המשפחה. אנחנו פונים אליכם שתמנעו מהם להשתתף בפעולות האלימות והעימותים האסורים עכשיו. כוחות הצבא וכוחות הביטחון פועלים להשליט ביטחון ולטפל בנחישות רבה מול מי שפועל נגד החוק ומושיט ידו לטרור".

לפני כשבוע וחצי נרצחו האחים יגל והלל יניב, תושבי הר ברכה, כשנסעו בכפר חווארה בשומרון. השניים נורו על ידי מחבל חמוש באקדח שחסם את רכבם וירה בהם מקרוב. הלל בן ה-21 סיים שירות בחיל הים, ואף הוענק לו תואר מצטיין קורס. יגל בן ה-19 היו היה אמור להתחיל בימים אלה את ההליכים לקראת גיוסו לצה"ל.

Whatsapp Image 2023 03 07 At 1
המפכ''ל ומפקד מג''ב בביקור אצל הלוחם הפצוע | צילום: דוברות המשטרה

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, ביקר את רס"ר א׳, שנפצע בפעולה בג'נין: "פעלתם במקצועיות באומץ ונחישות בקרב ירי מטווח קצר למול המחבלים והצלחתם לנטרל אותם. משיחה עם מפקד היחידה הבנתי שלמרות הפציעה המשכת להלחם בשטח עד לסיום הקרב הראשוני ורק אז פונית לטיפול. שמח מאוד לראות אותך רגוע מחייך ונחוש לחזור ליחידה בהקדם, פעלת בגבורה".