התיעוד האחרון של הירש מהשבי: "תמשיכו להיאבק, אל תפסיקו"

הוריו של הירש גולדברג-פולין אישרו את פרסום הסרטון של חמאס, בו הוא פונה לביידן ובלינקן ("עשו כל שביכולתכם כדי להפסיק את המלחמה ולהשיב אותי הביתה"), וביקש ממשפחתו בקול חנוק: "תהיו חזקים בשבילי, כולי תקווה שאחזור הביתה בקרוב". משפחתו אישרה את פרסום הסרטון: "חייב לשמש קריאת השכמה מיידית לעולם לפעול עוד היום כדי להבטיח את שחרורם של 101 החטופים שנותרו לפני שיהיה מאוחר מדי"

זמן צפייה: 00:55

הטרור הפסיכולוגי נמשך: חמאס פרסם הערב (חמישי) את התיעוד האחרון מהשבי של החטוף הירש גולדברג-פולין, שנרצח וגופתו חולצה ממנהרה באזור רפיח לצד גופותיהם של חמישה חטופים נוספים. בסרטון המצמרר, הירש מבקש מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן וממזכיר המדינה אנתוני בלינקן והאומה האמריקנית לעשות הכל כדי להפסיק את המלחמה ולהשיבו הביתה, ופנה למשפחתו: "אני מבקש מכם להיות חזקים בשבילי - ושתמשיכו להיאבק. אל תפסיקו". משפחתו של הירש אישרה את פרסום הסרטון.

בתיעוד הקשה, גולדברג-פולין סיפר על תנאי השבי: "מאז שהגעתי לעזה, אני משתדל להגן על עצמי, ללא עזרה רפואית ועם מעט אוכל ומים. אני לא זוכר את הפעם האחרונה בה ראיתי את השמש או נשמתי אוויר צח. הדבר הכי גרוע זה שהמדינה שלי, ישראל, מפציצה ללא הרף, כדי לא לשאת באחריות על טעותם ולעשות עסקה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409052306' autoplay='0' credit='' desc='הסרטון המלא של הירש: "תמשיכו להיאבק"' poster='' kid='1_6z1wv0v9' duration='103']

"אבא, אמא, ליבי, אורלי, אני אוהב אתכם ומתגעגע מאוד, וחושב עליכם בכל יום", אמר הירש בקול חנוק, "אני יודע שאתם יוצאים לרחובות ועושים את כל מה שאתם יכולים כדי להשיב אותי הביתה. כולי תקווה שאחזור הביתה בקרוב. אני אוהב אתכם".

הירש גולדברג פולין
הירש גולדברג פולין

הוריו של הירש, רייצ'ל וג'ון, מסרו לאחר פרסום הסרטון: "אנחנו נמצאים בעיצומם של שבעת ימי האבל לאחר שקברנו את בנינו הירש ז"ל ביום שני. מוקדם יותר הערב, פרסם חמאס סרטון חדש שלו, שצולם בשבי במנהרות מתחת לאדמה בעזה. הסרטון חייב לשמש קריאת השכמה מיידית לעולם לפעול עוד היום כדי להבטיח את שחרורם של 101 החטופים שנותרו לפני שיהיה מאוחר מדי. אף משפחה נוספת לא צריכה לעבור את מה שעברה משפחתנו והמשפחות של החטופים האחרים שנרצחו לאחרונה״.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ התייחס מוקדם יותר להירצחו של גולדברג-פולין בשבי ושל חמשת החטופים הנוספים, ואמר: "למשפחתו של הירש, אנו מתפללים שאלוהים יעניק לכם נחמה, ריפוי ושלווה. באשר לפראים הרעים האחראים לרציחות הללו - שלא יזכו לשוב ולראות שלום ונחמה".

רייצ'ל וג'ון, הוריו של הירש גולדברג-פולין, בהלווייתו
רייצ'ל וג'ון, הוריו של הירש גולדברג-פולין, בהלווייתו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שני, הובא הירש למנוחות בליווי אלפים, בהם בני משפחתו, חבריו ואוהדי הפועל י-ם, הקבוצה אותה אהד. אימו ספדה לו מעל קברו ואמרה: "סוף סוף אתה חופשי".  נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו גם הוא בהלוויה, ואמר: "הירש האהוב, בלב קרוע ושבור, אני עומד היום כאן, כנשיא מדינת ישראל, נפרד ממך ומבקש ממך סליחה. אני מבקש סליחה בשם מדינת ישראל. סליחה שנכשלנו בהגנה עליכם במחדל הנורא של 7 באוקטובר. סליחה שנכשלנו בהשבתכם הביתה בשלום".

אלפים בהלוויית הירש גולדברג-פולין בהר המנוחות
אלפים בהלוויית הירש גולדברג-פולין בהר המנוחות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שלט עם הכיתוב "סליחה הירש
שלט עם הכיתוב "סליחה הירש | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90

הירש גולדברג-פולין נולד ב-2000 בברקלי שבקליפורניה, ארה"ב. ב-2008, כשהיה בן 7, עלה לארץ עם משפחתו. ב-7 באוקטובר הוא נחטף באכזריות ממיגונית המוות בזירת הטבח בפסטיבל הנובה ברעים, לאחר שנפצע וידו נקטעה. הוריו הפכו לפנים מוכרות במאבק להשבת החטופים בארץ ובעולם - ופגשו את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וכל מנהיג שרק הסכים לשמוע אותם. גם חבריו של הירש ליציע, אוהדי הפועל ירושלים, התגייסו בהמוניהם למאבק כדי שהחטוף שמעולם לא הפסיד משחק יחזור לאצטדיון. לפני שבוע הסתיים המאבק בצורה טרגית, כאשר הירש נרצח בשבי חמאס לצד חמישה חטופים נוספים, אשר גופותיהם חולצו על-ידי צה"ל.

כרמל גת, מתוך הסרטון שפרסם חמאס
כרמל גת, מתוך הסרטון שפרסם חמאס

אתמול פרסם חמאס את התיעוד האחרון מהשבי של כרמל גת, שגופתה חולצה מעזה יחד עם גופתו של הירש ושל ארבעה חטופים נוספים. בסרטון היא פונה לממשלת ישראל בטקסט שהוכתב לה על-ידי שוביה. "שמי כרמל גת, אני בת 39 מבארי. נחטפתי מבית הוריי ב-7 באוקטובר, שם שהיתי עם בני משפחה קרובים שאני לא יודעת מה עלה בגורלם", אומרת כרמל בתחילת הסרטון הקשה, "אני מוחזקת בשבי עם מעט מאוד אוכל ומים, תנאי היגיינה ירודים, הפצצות בלתי-פוסקות - ובעיקר בלי לדעת אם אצא מכאן בחיים". התיעוד מפורסם כעת באישור משפחת גת.

שלט עם תמונתה של כרמל גת בהפגנה בתל אביב
שלט עם תמונתה של כרמל גת בהפגנה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"ב-7 באוקטובר אני, משפחתי ויתר תושבי בארי הופקרנו לגורלנו. אני מתחננת ומפצירה בממשלת ישראל והעומד בראש בנימין נתניהו - בבקשה הפסיקו את ההפקרות וההפצצות, ותחזירו אותנו הביתה", אומרת כרמל בהמשך, "אזרחי ישראל, אני מבקשת מכם להמשיך להפגין עבורנו ולהילחם על החיים שלנו. אל תוותרו ואל תתנו לדלת המשא ומתן להיסגר. ממשפחה יקרה שלי, אני מקווה שיש לי משפחה לחזור אליה, אני נשארת חזקה גם בשבילכם עד שהסיוט הזה ייגמר, אני אוהבת אתכם".