הירש וכרמל נטמנו; הרצוג: "נכשלנו בהשבתכם הביתה. סליחה"

הירש גולדברג-פולין (23), שנחטף ב-7 באוקטובר וגופתו הושבה מעזה, הובא למנוחות בירושלים. הוריו: "נוודא שמותך לא היה לשווא". הרצוג: "על מקבלי ההחלטות לעשות כל שניתן כדי להציל את מי שעוד אפשר". בבארי נטמנה כרמל גת. בן דודה אמר בכאב: "התרענו שהם בסכנת חיים; נתניהו הסיט מבט"

זמן צפייה: 05:20

עם דגלי ישראל, זרי פרחים ושיירת רכבים: אלפי מכרים, חברים ובני משפחה מלווים אחר הצהריים (שני) את הירש גולדברג-פולין, שנחטף ב-7 באוקטובר באכזריות מזירת הטבח בפסטיבל הנובה ברעים, נרצח בשבי וגופתו הושבה מעזה - בדרכו האחרונה. אימו ספדה לו מעל קברו ואמרה: "סוף סוף אתה חופשי". ב-17:00 נטמנה בקיבוץ בארי כרמל גת, שגופתה הושבה גם כן מעזה.

הנשיא הרצוג ספד בהלוויה: "הירש האהוב, בלב קרוע ושבור, אני עומד היום כאן, כנשיא מדינת ישראל, נפרד ממך ומבקש ממך סליחה; ויחד איתך מכרמל, מאורי, מעדן, מאלמוג, מאלכס, ומכל אוהביכם. אני מבקש סליחה בשם מדינת ישראל. סליחה שנכשלנו בהגנה עליכם במחדל הנורא של 7 באוקטובר. סליחה שנכשלנו בהשבתכם הביתה בשלום. סליחה שהמדינה שעלית אליה בגיל 7, עטוף בדגל ישראל, לא הצליחה לשמור עליך. רייצ'ל, ג'ון, ליבי ואורלי היקרים – אני מבקש מכם סליחה. סליחה שלא הצלחנו להשיב את הירש שלכם הביתה בחיים".

"האור המיוחד שלך, הירש, כבש את כולנו ממבט ראשון, אפילו מבעד לכרזות הזועקות לשובך", הוסיף הרצוג, "רובנו לא זכינו להכיר אותך בחייך, אבל אתה כל כך חי בנו, כבר 11 חודשים; יחד עם עוד אחים ואחיות רבים, הנתונים ביד מרצחים ארורים, מפלצתיים, מאז שמחת תורה – שהפך ליום אסוננו", הוסיף הרצוג. "דע לך, אנחנו עדים ולא נשכח זאת לעולם: אין דלת בעולם שמשפחתך האהובה לא פתחה למענך, להצלתך ולשלומך. אין אבן שהם לא הפכו, אין תפילה ואין תחינה שהם לא זעקו – מקצה העולם ועד קצהו - באוזני אלוהים ואדם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-0209241605' autoplay='0' credit='טל שורר' desc='אלפים מלווים את הירש גולדברג-פולין למנוחות' poster='' kid='1_mqwolblr' duration='260']

עוד אמר נשיא המדינה: "מיכל ואני פגשנו את הוריך ומשפחתך פעמים רבות בשנה האחרונה, וזכינו להכיר אנשים בעלי שיעור קומה יוצא דופן וללמוד מהם שיעור שלא נשכח לעולם - על אהבת אם ואב ללא גבולות. רק לפני מספר שבועות, בערב תשעה באב נשאנו תפילה בבית הנשיא, יחד עם הוריך – הירש - לשובך, יחד עם כל החטופות והחטופים. ועכשיו, ליבנו השבור, נעשה רסיסים-רסיסים. בלילה אחד התבשרנו על הירצחן של שש נפשות תמימות וטהורות. כל אחת מהן - היא עולם ומלואו, ויש לה אהובים ואהובות שלא ישנו לילה שלם אחד, ולא נשמו נשימה אחת מלאה, כבר אחד-עשר חודשים".

הנשיא הרצוג בהלווייתו של הירש גולדברג-פולין
הנשיא הרצוג בהלווייתו של הירש גולדברג-פולין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"עתה – מוטלת על מדינת ישראל משימה דחופה ומיידית. על מקבלי ההחלטות לעשות כל שניתן, בנחישות ובאומץ: להציל את מי שעוד ניתן להציל, ולהשיב את כל בנינו ובנותינו, אחינו ואחיותינו. זו לא מטרה פוליטית, ואסור להפוך את זה למחלוקת פוליטית. זהו צו מוסרי, יהודי ואנושי עליון של מדינת ישראל לאזרחיה. בצו הזה לא עמדנו. ועתה – מוטלת עלינו חובה קדושה ומשותפת: לעמוד בו ולהחזיר את כולם לנוף מולדתם. למען רוח ישראל. למען חוסן ישראל. למען אחדות ישראל. אנחנו כמובן לא שוכחים לרגע את חובתנו לבוא חשבון עם המרצחים הנתעבים שטבחו בך – הירש – בחבריך, באחיותינו ובאחינו. גם כאן, המשימה ברורה ומחייבת: להמשיך ולהילחם עד חורמה בארגון הטרור הרצחני חמאס, שהוכיח שוב שאין קץ לרצחנותו ולפשעים נגד האנושות שהוא מוכן לבצע", אמר הרצוג לסיום.

אלפים בהלוויית הירש גולדברג-פולין בהר המנוחות
אלפים בהלוויית הירש גולדברג-פולין בהר המנוחות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
רייצ'ל גולדברג בהלוויית בנה הירש
רייצ'ל גולדברג בהלוויית בנה הירש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
רייצ'ל וג'ון, הוריו של הירש גולדברג-פולין, בהלווייתו
רייצ'ל וג'ון, הוריו של הירש גולדברג-פולין, בהלווייתו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ג'ון פולין בהלוויית בנו הירש
ג'ון פולין בהלוויית בנו הירש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חולקים כבוד אחרון להירש גולדברג-פולין
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הירש גולדברג-פולין נולד ב-2000 בברקלי שבקליפורניה, ארה"ב. ב-2008, כשהיה בן 7, עלה לארץ עם משפחתו. רייצ'ל וג'ון, הוריו של הירש, הפכו לפנים מוכרות במאבק להשבת החטופים בארץ ובעולם - ופגשו את הנשיא ביידן וכל מנהיג שרק הסכים לשמוע אותם. גם חבריו של הירש ליציע, אוהדי הפועל ירושלים, התגייסו בהמוניהם למאבק כדי שהחטוף שמעולם לא הפסיד משחק יחזור לאצטדיון.

הירש גולדברג פולין
הירש גולדברג פולין

כרמל גת נטמנה בבארי: "התרענו, אמרנו שהם בסכנה; נתניהו הסיט מבט"

גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת, ספד לה בהלווייתה: "זה לא היה צריך להיגמר ככה, זאת טרגדיה וסיוט שהתגשם. אנחנו הזהרנו וקראנו והתראנו ואמרנו שהחטופים שם בסכנת חיים שוב ושוב. הייתי שם כשחטופות סיפרו את זה לראש הממשלה נתניהו והוא הסיט מבט. צעקנו את זה בכל צומת ובכל מקום, ניסינו בכל הכוח להתריע שאם לא נקבל עסקה, זאת שהייתה על הפרק, אנחנו נראה חטופות וחטופים שמסיימים את חייהם בשבי. וגם אני לא רציתי להאמין שזאת תהיה כרמל שלי".

"כולנו בכאב ובצער כל כך גדול, אבל גם בכעס, כעס אמיתי וצורב. חובה שהדבר הזה לא יקרה שוב לשום חטוף או חטופה. שהאנשים שנמצאים שם ייצאו עכשיו הביתה לפני כל דבר אחר", אמר בכאב. "רה"מ הודיע קודם לתקשורת שהוא רוצה לדבר עם המשפחות, ורק אז הוא גם פנה אלינו. דיברתי עם אבא של כרמל ועם שני אחיה, ואין לנו שום צורך או רצון להיות חלק מהקרקס התקשורתי שהוא מנהל, בעיקר אחרי שראינו את תגובה שלו לרצח - שלקח לה יותר מדי זמן להגיע".

הלווייתה של כרמל גת בבארי
הלווייתה של כרמל גת בבארי | צילום: דוברות קיבוץ בארי

"נתניהו אמר 'מי שרוצח את החטופים לא רוצה עסקה', כלומר, הוא הולך להשתמש ברצח של כרמל כדי להצדיק את זה שלא תהיה עסקה. אם ככה - לא תודה", אמר דיקמן, ופנה לנתניהו: "לא תודה על השיחה, ולא תודה על כל מה שאתה הולך לעשות. אתה הולך בכיוון ההפוך ממה שצריך ואתה רוקד על הדם שלהם כדי לא לעשות עסקה. צריך ללכת בדיוק הפוך, ללכת כמו שעם ישראל הלך אתמול בלילה, בהפגנה הכי גדולה שהייתה אי פעם. הפגנה של מאות אלפים שאמרו שהרצח הזה מצריך שינוי כיוון - שיחזיר את החטופים הביתה".

כרמל גת
כרמל גת

אור ואלון גת, אחיה של כרמל, אמרו בכאב: "לחמת עבור צדק ושיוויון חברתי ועזרה לכלל. כך גם, החברות הנפלאות שלך שחיברת מכל מכירות אותך כאחיות. זה אבסורד גדול כלכך שדווקא את נקלעת לתוך הסיוט הזה. את שראית את כולם, אך מי שהיה צריך לראות אותך, לא ראה. את סמל למאבק ואת סמל לתיקון. את חיה איתנו עכשיו, איתנו ודרכנו, כל רגע ורגע. נגעת בכל כך הרבה אנשים שפגשת בחייך ולאחר שנחטפת נכנסת ללב של רבים ברחבי בעולם. בטוחים שאת שותה קפה עם אמא בקיבוץ החדש שם למעלה. אוהבים אותך".

הלווייתה של עדן ירושלמי בבית העלמין ירקון
הלווייתה של עדן ירושלמי בבית העלמין ירקון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אתמול הובאו למנוחות אורי דנינו, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב ועדן ירושלמי, שגופותיהם חולצו מעזה יחד עם גופותיהם של הירש וכרמל. לפי ההערכה, צה"ל התקרב לחטופים - ואז הם נרצחו על-ידי המחבלים ששמרו עליהם. 101 חטופות וחטופים עדיין בשבי בעזה.