החיסול המהדהד וההיערכות בישראל: כיצד יגיב נסראללה?

חיסולו של אברהים עקיל, שבוצע תוך שעות מרגע קבלת המידע המודיעיני באמ"ן, מהווה צעד נוסף בדרך לתרחיש ההידרדרות למלחמה כוללת בחזית הצפונית. כעת העיניים נשואות למזכ"ל חיזבאללה, שאופי תגובתו יעצב את עתיד המערכה

זמן צפייה: 12:34

החיסול הדרמטי של ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, אברהים עקיל, מגיע הערב (שישי) בסיומו של שבוע בו ישראל הנחיתה רצף מהלומות משמעותיות על ארגון הטרור הלבנוני. אחרי גלי הפיצוצים של מכשירי הביפרים ומכשירי הקשר, צה"ל הצליח למעשה לחסל את מספר 2 של חסן נסראללה, ששימש כרמטכ"ל ארגונו בפועל.

אירוע החיסול נמשך כמה שעות מאז החל ועד שהסתיים בהצלחה. אמ"ן הצליח לספק מודיעין מדויק, לפיו עקיל מתכוון להגיע בצהריים למפגש עם בכירי כוח רדואן בדירה מבצעית תת-קרקעית, בלב שכונת הדאחייה בביירות. המידע הועבר לרמטכ"ל הרצי הלוי במהלך ביקור שערך בגבול הצפון. לאחר שאישור הרמטכ"ל התקבל, הועברה התוכנית לאישור סופי של הדרג המדיני.

תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון
תקיפת צה"ל בביירות, היום | צילום: רויטרס

בישראל מעריכים כי תגובתו של מזכ"ל חיזבאללה בוא תבוא, בטווח הזמן הקרוב - ובעוצמה גבוהה. זאת בניגוד לזמן הרב שחלף מאז חיסולו של רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר בחודש יולי, ועד לתגובה נגד ישראל שהגיעה שלושה שבועות לאחר מכן, בחודש אוגוסט.

חרף רצונו של נסראללה לנקום באופן מהיר, ישנם גורמים בלבנון הסבורים כי הוא אינו יכול להוציא לפועל תקיפה מיידית, מכיוון שיידרש לו זמן לתכנן את תגובתו. מקורבים למזכ"ל חיזבאללה טוענים כי הוא מעריך שישראל מתכננת מתקפת פתע נרחבת נגד ארגונו, ולכן הוא צריך לבחון בזהירות רבה כל צעד עתידי.

רבים מאלו שהיו אמורים לייעץ לנסראללה כעת בנוגע לתגובה האפשרית נגד ישראל, ובראשם שוכר ועקיל, חוסלו - והוא נותר לבדו בבונקר. עובדה זו תקשה עליו בהמשך ניהול המערכה נגד צה"ל, בעת בה החזית הצפונית מאיימת להתפתח למלחמה כוללת.

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה | צילום: רויטרס

כזכור, לראשונה מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר, הקבינט המדיני-ביטחוני קבע בתחילת השבוע את החזרת תושבי הצפון לבתיהם כמטרה רשמית של ישראל. מאז קבלת ההחלטה, החלה שורת פעולות משמעותיות נגד חיזבאללה - ממתקפת פיצוצי הביפרים שיוחסה לישראל בתקשורת הזרה, ועד לחיסול מספר 2 של הארגון היום.

שר הביטחון יואב גלנט התייחס מוקדם יותר להמשך הפעילות בחזית הצפונית, והודיע: "גם בדאחייה בביירות - נמשיך ונרדוף את אויבנו כדי להגן על אזרחינו. רצף הפעולות בשלב החדש יימשך עד להשגת מטרתנו - השבת תושבי הצפון לביתם בביטחון".

ישראל למעשה מבהירה כי התקיפות הכואבות נגד חיזבאללה לא ייפסקו מעתה, ככל שארגון הטרור ימשיך לקשור בין הגזרה הצפונית לגזרה הדרומית, הנערכת ברצועת עזה. במסגרת זו צפויים להימשך חיסולי הבכירים, גריעת היכולות והתקיפות בדאחייה.

חיסול אברהים עקיל
צילום: דובר צה"ל

שאלת התגובה של נסראללה נקשרת לשאלה גדולה עוד יותר - האם החזית הצפונית תדרדר למלחמה כוללת, במסגרתה ישוגרו טילים לתל אביב וישראל תתקוף בתדירות גבוהה בביירות ואזורים שטרם הותקפו בלבנון.

ניתן להעריך כי נסראללה לא היה רוצה לצאת למלחמה מנקודת הנחיתות שבה הוא נמצא כעת, כשהוא במגננה לאחר המכות שארגונו ספג בימים האחרונים. מהצד השני, ההשפלה הקשה שחיזבאללה ספג בזירה הביתית בלבנון ובזירה הבינלאומית עלולה לחייב אותו לצאת למלחמה, בניסיון להחזיר את כבודו.

הריסות המבנה בו חוסל אברהים עקיל
הריסות המבנה בו חוסל אברהים עקיל | צילום: רויטרס

בינתיים, בצד ניצב לו משטר האייתוללות מטהראן, שמעודד את חיזבאללה ואת יתר המיליציות השיעיות במזרח התיכון לתקוף את ישראל בו-זמנית. עם זאת, איראן לא הייתה רוצה להסתכן באפשרות כי ארגון חיזבאללה יחוסל, בעקבות תפקידו החשוב במערך השליחים של משמרות המהפכה.

בלבנון יש כאלו המעריכים שישראל מנסה למעשה לאלץ את חיזבאללה לבחור האם פני הארגון למלחמה כוללת או לרגיעה. כעת העיניים נשואות לנסראללה, שבחירתו צפויה להתגלות בקרוב.