מתיחות בצפון: בישראל מבינים את הצורך בחיזוק ההרתעה מול חיזבאללה

שר הביטחון הזהיר את נסראללה שלא לעשות טעות, אך לא צריך לראות בדבריו אזהרה בטרם פורענות, אם כי יש הבנה כי על אף העובדה שששני הצדדים לא מעוניינים להגיע לעימות - הסיכון להגיע להסלמה רחבה הוא הרבה יותר גבוה

זמן צפייה: 01:13

בישראל מעריכים הבוקר (רביעי) כי גובר הסיכוי להסלמה מול חיזבאללה בגבול הצפון, ומבינים כי ישראל תידרש לפעולות, ייתכן שקטות יותר - כדי לחזק את ההרתעה מול ארגון הטרור בלבנון.

אתמול בביקורו בהר דב הזהיר שר הביטחון יואב גלנט את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ש"לא לעשות טעות", אך לא צריך לראות בדבריו אזהרה בטרם פורענות, שכן אנחנו לא על סיפו של עימות מול חיזבאללה, אם כי יש בישראל הבנה כי על אף העובדה שגם ישראל וגם חיזבאללה באופן אותנטי לא מעוניינים להגיע לעימות - הסיכון להגיע להסלמה רחבה הוא הרבה יותר גבוה.

חיזבאללה מרשה לעצמו לקחת סיכונים רבים יותר לאורך הגבול, להתקדם ובין היתר להציב את אותו אוהל שכבר חודשיים וחצי מונח בשטח ריבוני ישראלי. כפי שראינו ב-2006, עת פרצה מלחמת לבנון השנייה, גם כשלא מעוניינים בכך - ההתדרדרות ועימות במדרון כזה היא מאוד מהירה.

חסן נסראללה
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה

בכירים בצה"ל מודים כי אי-הפעילות הראשונית נגד האוהל בשטחה הריבוני של ישראל הייתה טעות ששידרה חולשה מסוימת. על פי ההערכות, נסראללה שואב עידוד מהמתח הפוליטי השורר בתוך החברה הישראלית, והוא מאשר פעילויות פרובוקטיביות של פעילים בארגונו מתוך מוכנות להסתכן ביציאה למספר מוגבל של ימי לחימה.

בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שנערך ביום ראשון האחרון, ונמשך לאורך שש שעות, עסקו ראש הממשלה ושריו במצב הביטחוני הרגיש מול ארגון חיזבאללה בגזרה הצפונית. בכירים בצה"ל שנכחו בדיון הזהירו את השרים כי הערכת המשמעות של "עימות מוגבל מול חזיבאללה" היא מורכבת מאוד במציאות הרגישה הנוכחית. לפי הבכירים, גם יציאה למהלך העשוי להיתפס בישראל כ"נקודתי" - עלולה להתפתח לאירוע נרחב בהרבה.

Whatsapp Image 2023 07 29 At 1
פעילי חזבאללה בציון יום העשוראא בביירות | צילום: רויטרס

בנוסף, סקרו גורמי הביטחון בפני השרים את מצבה הרעוע של לבנון ואת ההשלכות הביטחוניות של מה שמוגדר על ידי גורם מדיני כ"היותה של לבנון מדינה מתפוררת ללא הנהגה". במהלך הדיון, נאמר לחברי הקבינט כי יש להבדיל בין תכנונים ופעולות אמיתיות שמבצעים בחיזבאללה, לבין מה שמוגדר "פרובקציות על הגדר" בלבד, דוגמת אותו אוהל.

השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בביקורו אתמול בהר דב אמר השר גלנט: "אני מזהיר את חיזבאללה, את נסראללה - לא לעשות טעות. עשיתם טעויות בעבר, שילמתם מחירים מאוד כבדים. אם חלילה תתפתח פה הסלמה או עימות, אנחנו נחזיר את לבנון לעידן האבן". הוא הוסיף: "לא נהסס להפעיל את כל העוצמה שלנו, ולשחוק כל מטר של חיזבאללה ושל לבנון אם נידרש לזה. אל תעשו טעויות, אנחנו לא רוצים במלחמה, אבל אנחנו מוכנים להגן על האזרחים שלנו, על החיילים שלנו ועל הריבונות שלנו".