צה"ל תקף את מפקדת חיזבאללה בדאחייה; היעד - נסראללה

לאחר שורת דיווחים על אודות פיצוצים עזים בלב ביירות, דובר צה"ל הודיע על תקיפת המפקדה המרכזית של ארגון הטרור, הממוקמת מתחת לבנייני מגורים. דיווחים זרים: מנהיג חיזבאללה היה היעד, טרם התברר אם נהרג. נתניהו הקדים את חזרתו מארה"ב. לפי שעה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף

זמן צפייה: 00:00

לאחר שורה של דיווחים על אודות פיצוצים עזים ברובע הדאחייה בביירות, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הודיע הערב (שישי) בהצהרה מיוחדת לתקשורת כי צה"ל תקף את המפקדה המרכזית של חיזבאללה, הממוקמת מתחת לבנייני מגורים בלב הדאחייה. יעד התקיפה הוא מנהיג ארגון הטרור חסן נסראללה, אך טרם התברר אם הוא חוסל. בכירים בישראל טוענים כי נסראללה נכח במקום בזמן התקיפה, ושומרים על אופטימיות זהירה. לפי שעה אין שינויים בהנחיות פיקוד העורף.

התקיפה התבצעה לאחר שהתקבל מידע מודיעיני כי נסראללה נמצא בבור במפקדה. לפי דיווחים ברשת "אל-ערבייה", נסראללה לא נהרג בתקיפה, כך גם לפי בכיר בארגון, ולפי סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", טרם נמסרו פרטים על מצבו. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", מנהיג איראן עלי חמינאי כינס בביתו ישיבת חירום של המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, בעקבות התקיפה וניסיון החיסול בנסראללה.

לפי דיווחים נוספים בלבנון, עשרות בני אדם שנהרגו בתקיפה, במהלכה מספר בניינים קרסו, נמצאים מתחת להריסות. לפי סוכנות הידיעות האיראנית נהרגו לפחות 14 בני אדם בתקיפה. בדיווחים נוספים נטען כי האשם ספי א-דין, יו"ר המועצה המבצעת של חיזבאללה וחבר מועצת הג'יהאד העליונה של הארגון, חוסל בתקיפה. א-דין נחשב למועמד בולט להחליף את נסראללה בתפקידו בעתיד.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2709241927' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_7duqf3w8' duration='53']

במקביל לדיווחים מביירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נטש את תדרוך הכתבים בניו יורק לאחר נאומו באו"ם, ולשכת רה"מ הודיעה כי יקדים את חזרתו וישוב הלילה לישראל. בכיר ישראלי מסר לחדשות 13 כי ישראל עדכנה את ארה"ב על הפעולה זמן קצר לפני התקיפה, אך בהמשך מסרה סגנית דובר הפנטגון הצהרה, ואמרה כי ארצות הברית לא קיבלה הודעה מוקדמת על התקיפה.

ראש הממשלה נתניהו בזמן אישור התקיפה בדאחייה
ראש הממשלה נתניהו בזמן אישור התקיפה בדאחייה

שר הביטחון יואב גלנט צפה בתקיפה מבור הפיקוד של חיל האוויר בקריה, יחד עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם, מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר ובכירים נוספים במערכת הביטחון. מדובר צה"ל נמסר אחרי התקיפה: "הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, סיים כעת הערכת מצב עם פורום המטה הכללי לאחר התקיפה של מטה חיזבאללה, והדגיש את המוכנות הגבוהה של צה״ל בהתקפה ובהגנה בכלל הגזרות".

שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בבור בקריה, צופים בתקיפת מפקדת חיזבאללה
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בתוך כך, בצה"ל הודו היום כי קיימות תוכניות לתמרון קרקעי בלבנון, ומסרו כי הכוחות מתאמנים עליו ומוכנים לפעול בטווח הקרוב. "לאורך 11 חודשים 'קילפנו' את היכולות של חיזבאללה ופגענו במפקדים", נאמר. עוד נמסרי כי "יש לנו עוד כלים משמעותיים שלא הפעלנו, יש עוד הרבה עבודה, אנחנו מפרקים יכולת שנבנתה במשך 20 שנה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409272014' autoplay='0' credit='' desc='זירת התקיפה בדאחייה' poster='' kid='1_i5x69hi9' duration='8']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409271856' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_74hi08t4' duration='12']

זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס
התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות לבנון
התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס
תומכים אוחזים בתמונתו של נסראללה סמוך לזירת התקיפה בדאחייה בביירות
תומכים אוחזים בתמונתו של נסראללה סמוך לזירת התקיפה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

אתמול, על רקע המאמצים של ארה"ב ומדינות נוספות להביא להפסקת אש בלבנון, צה"ל הודיע כי חיסל את מוחמד חוסין סרור, ראש היחידה האווירית של חיזבאללה, בתקיפה בביירות. חוסין סרור הכווין ופיקד על מתווי טרור אוויריים רבים ובהם פיגועי רחפנים, טילי שיוט וכלי טיס בלתי מאויישים שכוונו לעבר העורף הישראלי. בשנים האחרונות היה ממובילי פרויקטים לייצור כלי טיס בלתי מאויישים בלבנון, הקים אתרים ליצור כטב״מי נפץ ואיסוף בלבנון, אשר חלקם מוקמו מתחת למבנים אזרחיים בבירות ומרחבים נוספים בלבנון.

סרור הצטרף לחיזבאללה בשנות ה-80 וביצע מגוון תפקידים בינהם מפקד ביחידת טילי קרקע-אוויר, יחידת "עזיז" בכוח רדואן והיווה שליח חיזבאללה לתימן בנושא המערך האווירי של שלטון הטרור החות'י. במהלך המלחמה קידם והוציא לפועל מתווי פיגוע של כלי טיס בלתי מאויישים רבים, בינהם כלי טיס בלתי מאויישים, כלי איסוף ונפץ, שכוונו כנגד העורף הישראלי וכוחות צה"ל.