נדחה ערעור הרמטכ"ל: מפקד בסיס מצ"ח בזמן התאבדותו של ניב לובטון לא יודח מתפקידו

בית המשפט דחה את שני הערעורים שהוגשו בפרשת החייל ניב לובטון, שנטל את חייו בשנת 2019, כולל הערעור של הוריו על החלטת הפרקליט הצבאי הראשי וערעור הרמטכ"ל על החלטת בית המשפט המחוזי שלא להדיח את קצין מצ"ח

ניב לובטון ז"ל

בג"ץ דחה היום (שני) את ערעור הרמטכ"ל אביב כוכבי נגד החלטת בית המשפט המחוזי לבטל הדחתו של מפקד בסיס מצ"ח בזמן התאבדותו של ניב לובטון, רס"ן גלעד פרנקן. בנוסף, נדחה הערעור של הוריו של לובטון, שנטל את חייו בשנת 2019, נגד החלטת הפרקליט הצבאי הראשי.

כזכור, בינואר 2019 נטל ניב בן ה-19 את חייו, לאחר שחוקרי מצ"ח ביקשו לגייס אותו בתור מקור נגד חבריו. מיד לאחר המקרה, הורה הרמטכ"ל אביב כוכבי על נקיטת שורת צעדים מערכתיים ופיקודיים, בהם הדחת מפקד בסיס מצ"ח רס"ן גלעד פרנקן. החלטה שבית המשפט המחוזי החליט לבטל.

רס"ן פרנקן פנה לאחר ההחלטה במכתב לרמטכ"ל ולפרקליט הצבאי הראשי אלוף שרון אפק, והאשים אותם במעין "מסע רדיפה" אישי נגדו. "בשבועות האחרונים מתנהל תחת ידיך מסע חסר תקדים, חריג בהיקפו ובתוצאותיו, נגד קצין צה"ל המשרת תחת פיקודך", כתב אז מייצגו של פרנקן. "במקום לברר לעומק את שרשרת האירועים שהובילה לטרגדיה, בחרתם להטיל את הלקח הפיקודי כולו על כתפיו של רב סרן אחד".

באפריל 2021 פורסמו בחדשות 13 תמלולי החקירה והעימות בין רס"ן פרנקן לבין מפקד הגדוד של לובטון סגן-אלוף פארס. החומרים כללו בעיקר הקלטת שיחה של מפקד גדוד 17 בקורס מ"כים שבו היה ניב, סגן-אלוף פארס, עם אביו של ניב שבה טען המג"ד כי חודש וחצי לפני ההתאבדות זימן אליו את קצין מצ"ח אליו לשיחה כדי להזהיר אותו שלא יגייס סוכנים מבין חייליו.