נתניהו: "רק צה"ל יכול לדאוג לזה שעזה תהיה מפורזת ביום שאחרי"

אחרי הפגישה הסוערת עם משפחות החטופים, ראש הממשלה כינס מסיבת עיתונאים לצד השרים גלנט וגנץ, ואמר: "לא חוסכים שום מאמץ כדי להחזיר את החטופים". גלנט: "מה שעבר על העיר עזה - עובר כעת על ח'אן יונס". גנץ לשאלת חדשות 13: "מבקש מהאמריקנים - לא להשתמש במושג 'אלימות מתנחלים', זה לא מייצג את המתיישבים"

זמן צפייה: 40:49

אחרי הפגישה הסוערת עם משפחות החטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים, לצד שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ. "ביום שאחרי עזה חייבת להיות מפורזת", אמר נתניהו, "וכדי שיקרה כך, יש רק כוח אחד שיכול לדאוג לפירוז - והוא צה"ל. שום כוח בינלאומי לא יכול להיות אחראי לכך. אני לא מוכן לעצום עיניים ולקבל שום הסדר אחר. אני אומר מכאן לידידנו בעולם, שלוחצים לסיום מהיר של המלחמה - הדרך היחידה שלנו לסיים מהר את הלחימה הוא הפעלת כוח לוחץ על חמאס". לשאלת חדשות 13 אודות הדיווחים על כך שגלנט יזם מכת מנע בצפון ורה"מ לא קיבל את עמדתו, ענה נתניהו: "מחויבים לתושבי הצפון כמו לתושבי הדרום, גלנט ואני פועלים בשיתוף פעולה מלא".

"שמעתי סיפורים קורעי לב של המשפחות על התעללות מינית, מקרי אונס אכזריים שאין כמוהם", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו, "ואני חייב להגיד שעד לפני ימים אחדים לא שמעתי את ארגוני זכויות האדם, לא שמעתי את ארגוני הנשים באו"ם, לא שמעתי את זעקתן. ואני אומר להן - איפה אתן? אתן שתקתם בגלל שמדובר בנשים יהודיות? אני רוצה להגיד את זה בשפה שכולם מבינים".

"אנחנו לא חוסכים שום מאמץ כדי להחזיר את החטופים", הוסיף נתניהו, "השבת כל החטופים היא אחת משלוש מטרות העל של המלחמה, שמשרתות זו את זו. יש מפעל מודיעיני עצום שפועל סביב השעון, אנחנו פועלים בשיקול דעת ואחריות כדי להחזיר את כולם - כולל החיילות והחיילים".

ילנה טרופנוב, ששוחררה משבי חמאס ובנה סשה נותר בעזה, בדרך לפגישה
ילנה טרופנוב, ששוחררה משבי חמאס ובנה סשה נותר בעזה, בדרך לפגישה עם חברי הקבינט | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עוד אמר נתניהו: "החמאס ניסה לפרק אותנו - אנחנו נפרק אותו. רבים מהמרצחים יצאו מגדוד סג'עייה, פרצו את הגדר, עברו ליישובים מעל וביצעו את הזוועות האלו. בתחילת השבוע חיסלנו את מפקד סג'עייה. חיסלנו כמחצית מהמג"דים של החמאס. אנחנו באים חשבון עם כל מי שחטף, שהיה שותף, שרצח, טבח, אנס ושרף את עמנו. לא נשכח - ולא נסלח".

"הנחינו להמשיך במלחמה. לוחמינו מרחיבים את הפעילות נגד חמאס בכל מקום ברצועה, כולל בדרומה. הלילה פעלו שם בעוצמה אדירה. האדמה רעדה בח'אן יונס, ג'באליה - כיתרנו את שתיהן. אין מקום שאנחנו לא מגיעים אליו. הלוחמים האמיצים שלנו מנהלים קרבות פנים מול פנים מול המרצחים, מחסלים מחבלים ובכל קרב ידינו על העליונה. אנחנו נלחמים עד הסוף, עד לניצחון המוחלט".

גלנט במסיבת העיתונאים
גלנט במסיבת העיתונאים

שר הביטחון גלנט אמר: "אני אומר לבני המשפחות ולכולם, יש רק דרך אחת להבטיח את הקורבן - הניצחון. ניצחון שצריך להיות חד ומדויק, שנוגע במטרות שקבענו - להכות את ארגון החמאס ולפרק את יכולותיו השלטוניות והצבאיות ולהשיב את החטופים לביתם. גם אתמול הייתי בגבול רצועת עזה בדרום, הסתכלתי יחד עם אלוף הפיקוד ומפקד אוגדה 36 מקרוב על הקרבות שמתחוללים בצפון הרצועה. אני רואה את הדיוק והפעולה ויודע שאף לוחמים לא עוזבים אף מנהרה, אף מחסן נשק או נקודה אחרת. הם פועלים שם כדי שמהמקומות האלו לא יוכלו לפעול יותר".

"עברו חמש יממות מאז החל התמרון בשלב השני", הוסיף גלנט, "אני רוצה לומר לכם, עברנו בעוצמה רבה מצפון הרצועה לדרום הרצועה ואנחנו פועלים בשני המקומות - מה שעבר על עזה עובר עכשיו על ח'אן יונס. התוצאות מרשימות. מחבלי חמאס מבינים היטב, אין מי שיבוא לעזרתם. לא האיראנים ולא חיזבאללה. הם תלויים רק בדבר אחד - העוצמה שיפעיל צה"ל. מה שקרה בצפון הרצועה יקרה בדרום הרצועה. לא תישאר מסגרת גדודית אחת שמסוגלת להוות איום משמעותי. אנחנו נפרק אותן אחת אחרי השנייה, גם את המג"דים, גם את המ"פים, את כל שרשרת הפיקוד, את אמצעי הנשק והלחימה. לאחרונה שואלים אותי האם יש לנו לגיטימציה להמשיך. אין לנו לגיטימציה להפסיק. רק דבר אחד לגיטימי - לנצח את החמאס, לחסל אותו ולשלול את יכולותיו השלטוניות והצבאיות ולהביא בחזרה את החטופים".

עוד הוסיף גלנט: "פגשתי פעמיים השבוע את בני משפחות החטופים. הכאב והסיפורים קשים מאוד. אני אומר לבני המשפחות, ולמעשה גם לחטופים אחדים שהגיעו כבר לאחר ששוחררו ופגשו אותי בשבוע האחרון, אני אומר להם - אנחנו מחויבים באופן מלא להחזיר את כל החטופים ללא יוצא מהכלל. צה"ל יוצר את התנאים על מנת להגיע לזה ואנחנו עושים כל פעולה ונשקיע כל מאמץ כדי להביא לשחרורם. אנחנו מגבירים את הלחץ על מנת להגיע להישג, ואנחנו גם מבצעים מאמצים נקודתיים שכולם כוללים סיכון רב לחיילי צה"ל, על מנת לייצר תנאים מודיעיניים ומבצעיים על מנת להביא לשחרור חטופים נוספים. כל יום וכל לילה, לוחמי צה"ל מהיחידות המיוחדות ויחידות אחרות, יחד עם שב"כ, מגיעים לכל מקום שבו אפשר להגיע לתוצאה - והם עושים את זה בצורה מאוד מרשימה".

לסיום אמר גלנט: "אני רוצה להבהיר, אנחנו נלחמים מלחמה צודקת. אין צודקת ממנה. אנחנו נלחמים מלחמת אין ברירה - כי אם לא נסיים אותה בניצחון החיים שלנו באזור הזה לא יהיו חיים. לכן נעשה כל מאמץ, נתרום את הציבור ונביא לכך שבסיום המערכה הזו ארגון החמאס יחדל להתקיים ברצועת עזה כארגון לוחם. יהיה המאמץ אשר יהיה, אנחנו נישא בו".

גנץ במסיבת העיתונאים
גנץ במסיבת העיתונאים

השר גנץ אמר במסיבת העיתונאים: "אנחנו ממשיכים ומרחיבים את התמרון ברצועת עזה, כפי שהבטחנו - שום דבר לא יעצור. יש שחשבו שחמאס ימנע את חידוש הלחימה, או שאנחנו נמנע ממנה. אנחנו מוכיחים שרק ישראל תקבע את עתידה. נפעל כמה שנצטרך ובכל מקום שנדרש, בדרום וגם בצפון. נעשה זאת תוך שאנחנו מקשיבים לידידתנו ועושים מה שנכון למדינת ישראל".

"למלחמה הזו יש מחיר כבד", הוסיף גנץ, "אני מבקש למסור למשפחות החללים שנפלו תנחומים מעומק הלב. היום קיימנו מפגש מורכב, כואב וחשוב עם משפחות החטופים וחטופים ששבו. אנחנו כקבינט חייבים להשאיר את הדלת פתוחה לכל המשפחות האלו. אנחנו מנהלים מאמץ אדיר להביא לשחרור החטופים. מאמץ שנעשה על ידי צוות גדול, על ידי מדינה שלמה. נעשה הכל כדי להחזיר את כל החטופים, אין חטוף אחד שחשוב מאחר. זו האחריות שלנו, כל הזדמנות מדינית תמומש".

בהמשך דבריו קרא גנץ לנתניהו: "מחר תובא הצעת התקציב להצבעה בקריאה ראשונה. אזרחי ישראל נפגעו כמעט כולם מהלחמה, גם בהיבט הכלכלי - ובמיוחד המפונים מבתיהם, אנשי המילואים ומשפחות הנפגעים. הם מסתכלים עלינו עכשיו בציפייה. עוד לא מאוחר לעצור את התוספות התקציביות שלא קשורות ללחימה ולמעטפת שלה, ולהעביר אותן לצורכי הלחימה. ברגעים כאלו נבחנת מנהיגות ועלינו לגלות אותה".

נתניהו, גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים
נתניהו, גלנט וגנץ בהצהרתם המשותפת לפני חודשיים | צילום: רויטרס

לשאלת חדשות 13 אודות הסנקציות האמריקניות נגד יהודים מיהודה ושומרון אמר גנץ: "אני מבקש מהאמריקנים לא לנקוט במושג אלימות המתנחלים. הוא לא מייצג את המתיישבים ביו"ש". גלנט אמר כי "הביטוי שמייחסת את האלימות לקבוצה מיו"ש הוא לא נכון. אני חותם על צווים, יש לא מעט מהקיצונים מגיעים מחוץ ליו"ש", והוסיף מסר ברור לממשל ביידן: "אנחנו לא צריכים עזרה מבחוץ להלחם בזה".