שיחת הצעקות בין נתניהו לרמטכ"ל: "למה אתם מוציאים כותרות כאלה?"

פרסום ראשון: לאחר הפרסומים על דברי מפקד חיל האוויר לטייסי המילואים והאזהרה מפני פגיעה בכשירות, ראש הממשלה קיים שיחת ועידה עם הרמטכ"ל, מפקד חיה"א ושר הביטחון, בה הטיח בקצינים: "זה צבא שמשתלט על מדינה". הלוי השיב: "לא אעמוד מנגד כשהכשירות נפגעת"

זמן צפייה: 02:09

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו יזם ביום שישי בערב שיחת ועידה עם שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר והטיח בקצינים: "זה צבא שמשתלט על מדינה, אתם פוגעים בהרתעה. למה אתם מוציאים כותרות כאלה?". את הדברים אמר בעקבות שיחת מפקד חיל האוויר עם טייסי המילואים שבה הזהיר מפני פגיעה בכשירות החיל.

במהלך הפגישה ביקש ראש הממשלה מהלוי ובר שיכחישו את הידיעות על פגיעה בכשירות. הוא הטיח בהן האשמות על "פגיעה בהרתעה". בתגובה, הרמטכ"ל השיב: "אני לא יכול לעמוד מנגד כשהכשירות נפגעת".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1308232011' autoplay='0' credit='' desc='תגובת רה"מ לפרסום' poster='' kid='1_51xoqyun' duration='62']

בעקבות הפרסום נמסר מלשכת רה"מ: "לא הייתה שום שיחת צעקות. גם כשרה״מ מדבר בתקיפות הוא לא צועק, הוא מעביר את הערותיו והנחיותיו בצורה עניינית". מובילי המחאה, "כוח קפלן" מסרו: "ראש ממשלה שצועק על רמטכ"ל על מנת שיסתיר אינפורמציה על מצב הצבא - אינו כשיר".

אלוף תומר בר
מפקד חיה''א, אלוף תומר בר (ארכיון) | צילום: פלאש 90

מוקדם יותר היום נפגשו נתניהו וגלנט עם הלוי ובכירים נוספים במטכ"ל. השיחה, על פי ההודעות הרשמיות, עסקה בכשירות הצבא למול תמונת האיומים. מלשכת ראש הממשלה מסרו כי גורמי הביטחון "הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב באשר לכשירות וללכידות בצה"ל וציינו את הפעולות הנעשות בשטח. ראש הממשלה הנחה לשמור על כשירות ומוכנות צה"ל בשגרה ובחירום לכל אתגר".

השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין ומאו''ג 91 תא''ל שי קלפר
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין

ביום שישי האחרון ערך מפקד חיל האוויר תומר בר שיחה עם טייסי המילואים שבה הודה לראשונה ש"הפגיעה בכשירות למלחמה בחיל הולכת ומעמיקה". אמש פורסמו בחדשות 13 פרטים חדשים על אותה שיחה, שלפיה הפגיעה המשמעותית היא במטה חיל האוויר. בשיחה הכנה, הציג אלוף בר את התמונה שלפיה הפגיעה מחריפה בכל יום שעובר. הבעיה העיקרית היא, כאמור, במטה של חיל האוויר - שם כמחצית מאנשי המילואים הודיעו על הפסקת ההתייצבות.

אלוף בר ערך את השיחה בצל החשש מאי-התייצבות למילואים. במפגש נכחו כ-60 אנשי מילואים בחיל. לדבריו, לפי שעה, חיל האוויר כשיר, אך קיימת פגיעה מתוחמת בעיקר בחיל האוויר וגם בצבא היבשה, באגף המודיעין ובמקומות נוספים. בשיחה, כאמור, הזהיר מפקד החיל האוויר כי "קיימת פגיעה עמוקה בלכידות וכי חיל האוויר לא יהיה אותו הדבר". עוד הוסיף האלוף בר כי תמונת המצב משוקפת באופן יומי לראש הממשלה, לשר הביטחון ולרמטכ"ל.

48 שעות לאחור, ערב שבת, שיחת ועידה שמכנס רהמ בשעה לא שגרתית כשהרקע הם הציטוטיים של תומר בר בדבר פגיעה. השיחה עולה לטונים גבוהים, ורה"מ אמר "זה צבא שמשתלט על מדינה, אתם פוגעים בהתרעה, חלמה אתם מוציאים כותרות כאלה".