ארה"ב: "מודאגים מאוד מהאלימות בישראל"

דובר מחלקת המדינה האמריקנית פרייס התייחס לפעילות כוחות הביטחון אמש בשכם במסגרתה נהרגו עשרה פלסטינים, ואמר בתדרוך לעיתונאים כי "אירועים אלה מדגישים את הצורך של שני הצדדים לעבוד יחד". גם המתאם המיוחד מטעם האו"ם לשלום במזרח התיכון הגיב: "מזועזע מאובדן חייהם של אזרחים"

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס | צילום: רויטרס

לאחר פעילות כוחות הביטחון אמש בשכם, במסגרתה כותר בית בו הסתתרו חשודים בביצוע פעולות טרור ונהרגו על פי התקשורת הפלסטינית כעשרה בני אדם, הלילה (חמישי) התייחס לעניין דובר מחלקת המדינה האמריקני נד פרייס בחשבון הטוויטר שלו, וכתב כי בארצות הברית "מודאגים מאוד מהאלימות בישראל ובגדה המערבית - כולל אובדן חיי אזרחים בשכם".

"אירועים אלה מדגישים את הצורך הדחוף של שני הצדדים לעבוד יחד כדי לשפר את המצב הביטחוני בגדה המערבית", הוסיף פרייס. בסרטון תדרוך עיתונאים שצירף בציוץ אמר כי "לישראלים ולפלסטינים מגיע באופן שווה לחיות בשלום ובביטחון".

גם תור וונסלנד, הדיפלומט הנורווגי המכהן כמתאם המיוחד מטעם האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, הגיב לאירועים אמש בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי הוא "מוטרד מאוד ממעגל האלימות המתמשך, ומזועזע מאובן חייהם של אזרחים".

עוד הוסיף וונסלנד: "ממשיך את ההתקשרות שלי עם שני הצדדים הנוגעים בדבר, על מנת להרגיע את המצב. אני קורא לכל הצדדים להימנע מצעדים שעלולים להצית מחדש את המצב האלים ממילא".

בתוך כך, הרשות הפלסטינית פנתה למועצת הביטחון של האו"ם היום בבקשה לדון במעשי ישראל. באיחוד האירופי הוציאו הודעה ובה כתבו כי האיחוד "מצר על מותם של אזרחים. האיחוד האירופי מודאג מאוד מהאלימות הגואה בגדה המערבית". גם משרד החוץ האמריקני הביע דאגה מכך שהאירועים היום "יפגעו במאמצים לרגיעה".

מהומות בשכם
מהומות בשכם | צילום: רויטרס

אמש כאמור כוחות הביטחון נכנסו לשכם לשם מעצר מבוקשים. הכוחות כיתרו בית בקסבה של שכם, בו הסתתרו מבוקשים החשודים במעורבות בפיגוע שבו נהרג לוחם צה"ל, סמ"ר עידו ברוך, ובמקום התפתחו חילופי אש בינם לבין המחבלים. לפי הפלסטינים, המחבלים התבצרו בבית. הפלסטינים דיווחו כי בנוסף לעשרה הרוגים נפצעו לפחות 100 בני אדם. בג'יהאד האיסלאמי מיהרו לאיים: "זכותנו להגיב על הפשעים בשכם".

קצין בכיר בצה"ל הבהיר היום בעקבות האירועים כי מדובר בפעולה משלימה לפעולה שבוצעה לפני שבוע בה נעצרו המחבלים המעורבים בפיגוע בו נהרג עידו ברוך. "פעולה מאד משמעותית. לפני שבוע עצרנו את שני הרוצחים עם דובדבן, היום חבר החוליה השלישי סוכל".

הלילה, בתגובה לירי רקטות מרצועת עזה לעבר יישובי העוטף, לרבות שדרות ואשקלון, חיל האוויר תקף מטרות ברצועת עזה. לפי הדיווחים בתקשורת הפלסטינית, צה"ל תקף כמה מטרות ביניהן, מוצב צבאי של ארגון חמאס. במקביל, התראת צבע אדום הופעלה באזור עוטף עזה, ובמערכת הביטחון בודקים אם שוגרו רקטות תוך כדי התקיפה ברצועה. הבוקר, בעוטף עזה שומרים על שגרה מלאה, ללא שינויים לאור ההתפתחויות האחרונות.