ראשי מערכת הביטחון הצדיעו לנופלים: "צוואתם - להגן על ישראל"

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, המפכ"ל יעקב שבתאי, ראש שב"כ רונן בר, נציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי וראש המוסד דדי ברנע השתתפו באירוע, שבמסגרתו הונח דגל הלאום על קברי חללי מערכות ישראל. הלוי: יש לנו את הכוח להגן ואת עוז הרוח לתקוף, אם נידרש, ויש לנו את הטובים באנשים"

דגלי ישראל בבית עלמין צבאי ביום הזיכרון
דגלי ישראל בבית עלמין צבאי ביום הזיכרון | צילום: Gettyimages/ אימאג'בנק

בהיכל הזיכרון בהר הרצל התקיים הבוקר (ראשון) טקס הנחת דגל הלאום על קברי חללי מערכות ישראל. האירוע נערך במעמד הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, המפכ"ל יעקב שבתאי, ראש שב"כ רונן בר, נציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי וראש המוסד דדי ברנע.

הרמטכ"ל אמר: "אני מאחל למדינת ישראל ימים בטוחים. לנו, ראשי ארגוני הביטחון, המציבים בראש את ההגנה על מדינת ישראל ואזרחיה - אאחל שנדע להפעיל את אנשינו בדרך הנכונה ביותר. שנדע לצמצם את הימשכות קיר הזיכרון הזה ככל האפשר, בזכות המקצועיות והטיפול הנכון באנשינו. אנו פועלים בשיתוף פעולה הדוק כל העת מול כל זירה ומול כל אויב, ובימים המיוחדים האלה מתכנסים להרכין ראש לזכר הנופלים. כולנו נושאים באחריות רבה - אחריות על הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה בלב אזור רווי איומים ובתקופה מורכבת. יש לנו את הכוח להגן ואת עוז הרוח לתקוף, אם נידרש, ויש לנו את הטובים באנשים. היום אנו זוכרים את מי שאינם איתנו עוד. יהי זכר הנופלים ברוך".

קודם לכן נשא דברים המפכ"ל שבתאי ואמר: "כמדי שנה אנו נאספים כאן יחד ביראת כבוד עבור המשפחות השכולות. על קירות ההיכל הזה כתובים שמות הנופלים באופן אחיד, ללא הבדלים, כביטוי מובהק לפסיפס האנושי הישראלי, כסמל לחברה שעלינו להיות. הם הותירו לנו צוואה: להמשיך ולהגן על מדינתנו מול כל אויב המבקש לפגוע בה".

Whatsapp Image 2023 03 08 At 2
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

בינתיים, למרות שראשי המערכת הפוליטית  - נתניהו, גלנט, לפיד וגנץ - קראו להוציא את המחלוקות אל מחוץ לטקסים ובתי העלמין, משפחות שכולות רבות מתכוונות לציין השנה את יום הזיכרון אחרת. במהדורה המרכזית דווח אמש כי משרד הביטחון יציב סדרנים בבתי העלמין כדי למנוע עימותים במהלך הטקסים. כמו כן, גם בימים הקרובים יימשכו ניסיונות ההרגעה כדי לצנן את מחאת המשפחות - שמתכננות להפגין מחוץ לבתי העלמין הצבאיים ואף לכסות בסדין שחור את קברי יקיריהן. כמו כן, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פרסם הבוקר טור שבו קרא "לכבד את בתי העלמין, לא להופכם לזירות ויכוח".

כך למשל, בבית העלמין הצבאי בבאר טוביה הודיעו הורים שכולים כי ינעלו את שערי היישוב ולא יאפשרו לנציג הממשלה, סגן השר יעקב טסלר (יהדות התורה), להופיע במקום, מכיוון שסירב להצטלם עם דגל ישראל.

בתוך כך, יו"ר יד לבנים אלי בן שם פנה למזכירות הממשלה ולשר הביטחון יואב גלנט כדי שישנו את השיבוץ. בפנייתו אמר בן שם כי יש לנהוג בתבונה וברגישות בנושא שיבוצי השרים וחברי הכנסת. הוא הציע, למשל, שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יגיע לבית העלמין הצבאי בחברון. כמו כן, ח"כ מאי גולן תאריך את שהותה בארצות הברית כדי שלא להגיע לבית העלמין בנס ציונה.

סגן השר יעקב טסלר
סגן השר יעקב טסלר | צילום: אולבייה פיטוסי, פלאש 90

הרמטכ"ל: "לכבד את בתי העלמין, לא להפוך אותם לזירת ויכוח"

כאמור, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פרסם הבוקר טור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. ברקע החשש ממחאות בבתי העלמין הצבאיים והשסע הפוליטי והפנימי בחברה הישראלית - ביקש הלוי: "יום הזיכרון מכונן חיבור עמוק בין האישי ללאומי. השנה, דווקא בצל המתחים, עלינו למקד עצמנו בזיכרון האישי ולהתעטף בעוצמתו האנושית. צו הזיכרון מחייב אותנו להתאחד סביבו ולהתמקד במחבר בינינו. על כולנו לכבד את בתי העלמין ולא להופכם לזירת ויכוח.

"באיפוק ובשקט יש עוצמה מחרישת אוזניים, וההתייחדות עם יקירינו שנפלו לא תוכל להתקיים תחת שאון הוויכוח. ברגע ההתייחדות כל אחד מאיתנו נושא עמו דמות של נופל. במהלך הטקסים עלינו לצמצם עצמנו לכאב על אובדנה ולהיאחז בה כמגן מכל רעש אחר. רק לזכור, לכאוב ולכבד. ולו לרגע. ולו ליום מקודש אחד".

שלשום,כאמור, קראו ראש הממשלה, שר הביטחון, ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הממלכתי להימנע מעימותים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה: "מבקשים מעומק ליבנו - השאירו את המחלוקות ביום הזיכרון הזה מחוץ לבתי העלמין הצבאיים".

"מתוך חרדה לקדושת יום הזיכרון וזכר הנופלים", נכתב, "אסור לנו להפר את קדושת היום הזה וחלילה לנו מלהוסיף על כאב האימהות, האבות, האחים, האלמנות, היתומים, הסבים והסבתות והחברים האחרים במשפחת השכול בימים הקשים האלה".

Whatsapp Image 2023 04 21 At 1
המכתב המשותף עליו חתומים רה''מ, שר הביטחון וראשי האופוזיציה

"זהו יום שבו דוממות המחלוקות ואנו, כולנו, מפנים מקום לכאב ולזיכרון. ב-75 שנות קיומה של מדינת ישראל היו ימי הזיכרון סמל לאחדות, לאהבת העם והארץ. יום שבו התייחדנו עם הנופלים וחיבקנו את המשפחות השכולות. קדושת הנופלים והכבוד שאנו רוחשים למשפחת השכול מחברים אותנו יחד - מעל קברי יקירינו האהובים, כולנו אחים. כולנו עם אחד. כך צריך להיות גם השנה".

עוד כתבו הארבעה: "הנופלים בבתי העלמין הם מגש הכסף שעליו ניתנה לנו מדינת ישראל – הם לחמו יחד ונפלו יחד. אסור לנו להפר את קדושת היום, וחלילה לנו מלהוסיף על כאב האימהות, האבות, האחים, האלמנות, היתומים, הסבים והסבתות והחברים האחרים במשפחת השכול בימים הקשים האלה. זוהי חובתנו המוסרית ואחריותנו הלאומית. במותם ציוו לנו הנופלים את החיים, אהבת הארץ, העם והאדם. שמרו על קדושת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה".

גנץ מסר בנוסף כי "ביום הזיכרון הזה אני מבקש להשאיר את המחלוקות הכבדות והמאבק הצודק על הדמוקרטיה שלנו מחוץ לגדרות בתי העלמין. לצד זאת, חובתנו המוסרית ואחריותנו הלאומית כמנהיגי ציבור להקפיד לנהוג בממלכתיות בדברינו ובפעולותינו, לחבק כל משפחה, ולכבד כל החלטה של בני המשפחות השכולות ששילמו את המחיר הכבד מכל למען תקומתנו".

Whatsapp Image 2023 04 21 At 1
בית הקברות הצבאי בהר הרצל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

59 חללים נוספו השנה: הושלמו ההכנות ליום הזיכרון

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, משרד הביטחון פרסם את מניין חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד היום. מיום הזיכרון הקודם נוספו 59 חללים למניין הנופלים, ועוד 86 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל, ובסך הכל עומד מניין חללי מערכות ישראל על 24,213 נופלים.

אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון, השלים את הכנת 52 בתי העלמין הצבאיים, את אתר ההנצחה ללוחם הבדואי בצומת המוביל, ואת מאות חלקות הקבורה הצבאיות ואלפי קברים הפזורים ביישובים השונים מקריית שמונה ועד אילת.

העבודות כללו שיפוץ, הנגשה, אחזקה, ניקיון, גינון וכן ליטוש והחלפת מצבות פגומות או ישנות. עובדי האגף יזמו במהלך השבועות האחרונים שיחות למשפחות השכולות לקראת יום הזיכרון, במטרה להעניק להן כל סיוע שיצטרכו.

חיילים בבית עלמין צבאי
חיילים בבית עלמין צבאי | צילום: רויטרס

סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם, מסר: "ביום הזיכרון כולנו חשים בערבות ההדדית, חוויית היחד חזקה ואמיתית. זהו יום, בו חוברים נימי הרגש אל דם המכבים הזורם בעורקינו ומתוך הדומייה חשים ברעות ובברית בין החיים לנופלים".

"כמדי שנה, אגף משפחות, הנצחה ומורשת נערך לכבד את הציבור הרחב, שפוקד את בתי הקברות, לחבק ולהושיט יד תומכת לציבור המשפחות השכולות. על קברי חללי מערכות ישראל יונחו זר, נר זיכרון וכאות להתייחדות של המדינה עם כל קבר, יוצב דגלון עם סרט שחור הנושא את אותיות היזכור -  נזכור ולא נשכח את הקדושים שנפלו למען מדינתנו".

קברי הנופלים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל
קברי הנופלים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל | צילום: רויטרס

ביום שני הקרוב, ב-20:00, תישמע בכל רחבי הארץ צפירת דומייה בת דקה, שתציין את פתיחת אירועי יום הזיכרון. מיד לאחר מכן יחלו עצרות הזיכרון ברחבי הארץ, והטקס המרכזי יתקיים ברחבת הכותל בירושלים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי.

ביום שלישי ב-11:00 תישמע צפירה בת שתי דקות, ולאחריה יתחילו טקסי הזיכרון הממלכתיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה. הטקס המרכזי יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים במעמד הנשיא הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה. מיד לאחר הצפירה יחלוף מעל בית העלמין הצבאי והיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר.