יד ימינו של נסראללה - ומבוקש ע"י ארה"ב: זה יעד החיסול בדאחייה

אברהים עקיל מזוהה כדמות בולטת בשורות חיזבאללה מזה שנים - ולאחר חיסולו של פואד שוכר הוא אף נחשב לרמטכ"ל הארגון. בעקבות מעורבותו בפיגוע בשגרירות האמריקנית בביירות בשנות ה-80, ארה"ב הציעה 7 מיליון דולר על ראשו - והוא מבוקש גם על ידי האינטרפול. בנוסף, עקיל נחשב למקורבו של מזכ"ל חיזבאללה

חיסול אברהים עקיל

אברהים עקיל, יעד החיסול שהותקף היום (שישי) בעת ששהה בבניין בדאחייה שבביירות, נחשב מזה שנים לדמות בולטת בחיזבאללה. עקיל הוא חבר בכיר במועצת הג'יהאד, המפקחת על הפעולות הצבאיות של ארגון הטרור, מפקד כוח רודואן, מפקד מערך המבצעים - והוא אף נחשב לרמטכ"ל הארגון בפועל, בייחוד לאחר חיסולו של פואד שוכר לפני כחודשים. בנוסף, הוא נחשב כעוזר המקורב מאוד למזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה.

אברהים עקיל והפיצוץ בדאחייה בביירות
אברהים עקיל על רקע הפיצוץ בדאחייה בביירות
תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון
תקיפת צה"ל בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

בתקיפה חוסלו גם צמרת מערך המבצעים ושרשרת הפיקוד של יחידת רדואן שיחד עם עקיל היו מאדריכלי "התוכנית לכיבוש הגליל", במסגרתה חיזבאללה תיכנן ביום פקודה לפשוט לשטח מדינת ישראל, לכבוש את יישובי הגליל, לרצוח ולהרוג חפים מפשע, בדומה למה שביצע ארגון הטרור חמאס בטבח הרצחני ב-7 באוקטובר.

בתוך כך, החל עקיל את דרכו בחיזבאללה בשנות ה-80' במנגנון הג'יהאד האיסלאמי, והיה האחראי על פיגועי חיזבאללה מחוץ לשטח לבנון. במסגרת תפקידו לקח חלק בפיגועים רבים שבוצעו במדינות שונות נגד גופים ואזרחים בינלאומיים חפים מפשע. החל משנת 2004 כיהן כראש מערך המבצעים של חיזבאללה, כחלק מכך היה אחראי על פעילות חיזבאללה בתחומי פיגועי חבלה, ירי נ"ט, מטעני נפץ, הגנה אווירית והיבטים צבאיים נוספים.

בין היתר, עקיל היה אחראי לירי הנ"ט לעבר מוצב אביבים בשנת 2019, ולפיגוע בצומת מגידו בשנת 2023 ולנסיונות חדירה של מחבלי חיזבאללה לשטח מדינת ישראל, על מנת לרצוח ולהרוג אזרחים וחיילים, במהלך מלחמת "חרבות ברזל".

הודעת המבוקש של אברהים עקיל
הודעת המבוקש של אברהים עקיל

הבית הלבן מיהר לעדכן היום כי וושינגטון לא עודכנה לפני התקיפה הדרמטית בדאחייה, אך לארצות הברית חשבון פתוח עם יעד החיסול שהותקף היום, מזה כ-40 שנה. בשנות ה-80, עקיל היה חבר באחת מזרועות הטרור של חיזבאללה, שהייתה אחרית על הפיגוע בשגרירות האמריקנית בביירות בשנת 1983. בפיגוע הקשה נרצחו 32 לבנונים, 17 אמריקאים ו-14 עוברי אורח.

בשנת 2015, מחלקת האוצר האמריקנית הכריזה על עקיל כגורם בעל קשרים הדוקים להתארגנויות טרור, והוא סומן כמי שתרם תרומה משמעותית למערכה הצבאית של חיזבאללה בסוריה, נגד כוחות האופוזיציה במדינה. עקיל הוכרז כמבוקש על ארצות הברית, שפרסמה על ראשו פרס בגובה 7 מיליון דולר. בנוסף, בכיר חיזבאללה היה מבוקש גם על ידי האינטרפול.

תקיפה בביירות
הבניין שהותקף בביירות

צה"ל הודיע על התקיפה בביירות, אשר על פי דיווחים זרים יועדה כאמור לחסל את עקיל, אחר הצהריים, לאחר ש-140 רקטות שוגרו לצפון הארץ. בהודעת הצבא נמסר כי חיל האוויר תקף "באופן ממוקד" בשכונת הדאחייה בביירות, וכי אין שינויים בהנחיות פיקוד העורף בעקבות זאת. משרד הבריאות הלבנוני דיווח על 8 הרוגים ו-59 פצועים כתוצאה ממספר פיצוצים שהתרחשו בסמוך לבנייני מגורים.