התוכנית בצה"ל אחרי חיסול נסראללה: להמשיך - ולא לעצור

חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה עמד על הפרק לכל אורך המלחמה, ובשבוע האחרון ההזדמנות הפכה מוחשית. ביממה שאחרי החיסול, לישראל יש הזדמנות לעצב מחדש את המזרח התיכון | כל הפרטים מאחורי הקלעים של המבצע בדאחייה

זמן צפייה: 12:14

ביממה שאחרי החיסול הדרמטי של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, התוכנית של צה"ל הערב (שבת) היא להמשיך ולא לעצור. שני חיסולים נוספים התבצעו היום, של בכיר במועצה העליונה של חיזבאללה ושל איש במערך המודיעין של חיזבאלל, ובנוסף הטיל צה"ל סגר דה-פקטו על לבנון, כאשר עצר את מעברי הגבול היבשתיים מסוריה וגרם למטוס תובלה איראני להסתובב בחזרה לטהרן.

לישראל יש הזדמנות לעצב מחדש את המזרח התיכון ולשנות את המעמד של חיזבאללה, וניתן לראות כי הירי של חיזבאללה ביממה האחרונה זה לא שארגון הטרור רוצה לשדר - וגם לא כל מה שהוא יכול לשדר. יש פגיעה ביכולות המבצעיות של הארגון, והבעיה העיקרית כרגע היא מי נותן את הפקודות. האשם ספי א-דין הוא זה שמנסה כרגע לקבל פיקוד על הארגון ולהוציא פקודות, אך בינתיים זה עוד לא ממש עובד. הארגון נמצא בתחושת הישרדות ומצוקה, והוא לא בטוח אם כדאי להמשיך במלחמה כי יכול להיות שיושמד.

חיסולו של נסראללה עמד על הפרק לכל אורך המלחמה, ובשבוע האחרון ההזדמנות הפכה מוחשית. ביום שלישי בערב דנו בנושא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, וביום רביעי התנהל דיון קבינט בקריה במשך שעות ארוכות, אך הוחלט שהדיון יימשך כאשר נתניהו כבר יהיה בארה"ב. גם במטוס כנף ציון המשיך נתניהו בדיונים עם הצמרת הביטחונית, וכשהגיע לארה"ב הוא ביטל את כל הלו"ז המתוכנן.

בלשכת רה"מ התפתח ויכוח כיצד לכנס את הקבינט מארה"ב בלי שזה ידלוף, והוחלט לחכות לשעת לילה מאוחרת בישראל. בדיון הזה השרים לא מאשרים את הפעולה עצמה, אלא את הסמכת רה"מ ושר הביטחון לבצע פעולה מהסוג הזה. עם יציאתו מישראל ביום רביעי כבר ידע נתניהו כי הסבירות לפעולה הזאת היא גבוהה, וכי הוא כנראה יחזור ארצה מוקדם יותר, אך בלשכתו מכחישים כי מדובר בפעולת הסחה.

חסן נסראללה. חוסל
חסן נסראללה. חוסל | צילום: רויטרס

התקיפה הדרמטית יצאה לפועל אמש קצת לפני השעה 19:00, כאשר מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את המפקדה המרכזית של חיזבאללה, הממוקמת מתחת לבנייני מגורים בלב הדאחייה, לאחר שהתקבל מידע מודיעיני כי נסראללה נמצא בבור במפקדה. מי שהובילו את המתקפה הם טייסי טייסת 69 עם מטוסי F-15i שהמריאו מבסיס חצרים, ובמסגרתה הוטלו 85 טונות פצצות כבדות.

מדובר צה"ל נמסר הבוקר: "מטוסי קרב של חיל האוויר בהכוונה מודיעינית מדוייקת של אגף המודיעין ומערכת הביטחון, תקפו את המפקדה המרכזית של חיזבאללה, הנמצאת בתת קרקע, מתחת לבניין מגורים במרחב דאחייה בבירות. התקיפה בוצעה בעת שצמרת חיזבאללה היו במפקדה ועסקו בתיאום פעילויות טרור נגד אזרחי מדינת ישראל".

"במשך 32 שנות כהונתו של המחבל חסן נסראללה כמנהיג ארגון הטרור חיזבאללה, היה אחראי לרצח של אזרחים ישראליים וחיילים רבים, ולתכנון והוצאה לפועל של אלפי פעולות טרור נגד מדינת ישראל וברחבי העולם. נסראללה היה מקבל ההחלטות המרכזי והמאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות, ולעיתים גם החלטות טקטיות בארגון".

"ארגון הטרור חיזבאללה והעומד בראשו חסן נסראללה, הצטרפו בשמונה באוקטובר למלחמה נגד מדינת ישראל. מאז חיזבאללה המשיך את התקפותיו נגד אזרחי מדינת ישראל, וגרר את מדינת לבנון והאזור כולו להסלמה. צה"ל ימשיך לפגוע בכל מי שיקדם ויעסוק בטרור כנגד אזרחי מדינת ישראל".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
צילום: דובר צה"ל

במסגרת המבצע, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס באופן מקוון בלילה שבין חמישי לשישי, סביב השעה 02:00, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בשיחה ממלונו בניו יורק, בה נחת שעות לפני כן. במהלך הדיון אישר הקבינט מספר פעולות, בהן הסמכת נתניהו וגלנט לאשר את התקיפה.

במקביל לדיווחים אמש על הפיצוצים העזים בביירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נטש את תדרוך הכתבים בניו יורק לאחר נאומו באו"ם, ולשכת רה"מ הודיעה כי יקדים את חזרתו ולישראל. שר הביטחון יואב גלנט צפה בתקיפה מבור הפיקוד של חיל האוויר בקריה, יחד עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם, מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בבור בקריה, צופים בתקיפת מפקדת חיזבאללה
שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בבור בקריה, צופים בתקיפת מפקדת חיזבאללה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מטוס חיל האוויר שהשתתף בחיסול נסראללה
מטוס חיל האוויר שהשתתף בחיסול נסראללה | צילום: דובר צה"ל
התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות לבנון
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיב הערב לחיסול, ואמר: "ארה"ב תומכת באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חיזבאללה, חמאס, החות'ים וכל קבוצת טרור אחרת הנתמכת על ידי איראן". הוא הוסיף: "רק אתמול הנחתי את שר ההגנה שלי לשפר עוד יותר את עמדת ההגנה של כוחות צבא ארה"ב באזור המזרח התיכון, כדי להרתיע תוקפנות ולהפחית את הסיכון למלחמה אזורית רחבה יותר".

"חסן נסראללה וקבוצת הטרור שהוביל, חיזבאללה, היו אחראים להרג מאות אמריקנים במשך ארבעה עשורים של שלטון טרור", אמר הנשיא בפתח דבריו, "מותו מתקיפה אווירית ישראלית מהווה לצדק עבור קורבנותיו הרבים, כולל אלפי אמריקנים, ישראלים ואזרחים לבנונים".

עוד אמר ביידן: "התקיפה שהרגה את נסראללה התרחשה בהקשר הרחב יותר של הסכסוך שהחל עם הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר 2023. נסראללה, למחרת, קיבל את ההחלטה הגורלית לשלב ידיים עם חמאס ולפתוח במה שהוא כינה 'חזית צפונית' נגד ישראל. בסופו של דבר, המטרה שלנו היא להחליש את הסכסוכים המתמשכים הן בעזה והן בלבנון באמצעים דיפלומטיים", סיכם הנשיא, "בעזה, אנו רודפים אחרי הסכם בגיבוי מועצת הביטחון של האו"ם להפסקת אש ולשחרור בני ערובה. בלבנון ניהלנו משא ומתן על עסקה שתחזיר אנשים בשלום לבתיהם בישראל ובדרום לבנון. הגיע הזמן שהעסקאות הללו יסגרו, שהאיומים על ישראל יוסרו, ושאזור המזרח התיכון הרחב יזכה ליציבות רבה יותר".

תומכים אוחזים בתמונתו של נסראללה סמוך לזירת התקיפה בדאחייה בביירות
תומכים אוחזים בתמונתו של נסראללה סמוך לזירת התקיפה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

אמש, לאחר התקיפה של חיל האוויר את מפקדת חיזבאללה בלב הדאחייה בביירות, אמר ביידן כי "ארה"ב לא ידעה על התקיפה ולא השתתפה בה". הודעתו הגיעה לאחר שגורמים שונים בממשל התבטאו באופן סותר לגבי השאלה האם ישראל עדכנה את ארה"ב טרם התקיפה. גורם מדיני אמר מוקדם יותר כי ארה"ב עודכנה בתקיפה, אך בפנטגון אמרו כי ארה"ב לא קיבלה הודעה מוקדמת על התקיפה.

שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה
שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה | צילום: דובר צה"ל

נסראללה נולד ב-1960 בעיירה בורג' חמוד שמצפון-מזרח לביירות, וכשהיה בן 15 נמלט עם משפחתו לדרום לבנון עם פרוץ מלחמת האזרחים במדינה. בדרום לבנון הפך נסראללה לפעיל בתנועת אמל, ולאחר פרוץ מלחמת לבנון הראשונה ב-1982 עזב נסראללה את אמל תחת הנהגתו של עבאס מוסאווי לטובת ארגון חדש, שהפך עם הזמן לחיזבאללה.

חסן נסראללה
חסן נסראללה | צילום: רויטרס

בשנת 1990 הקים חיזבאללה צבא סדיר שבראשו עמד נסראללה, ולאחר חיסולו של מוסאווי על-ידי צה"ל בפברואר 1992 מונה נסראללה למנהיג חיזבאללה. במשך 32 שנים קידם נסראללה את העימות מול ישראל, ומאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 הוא מיעט בהופעות פומביות, ביודעו שהוא היעד מספר אחת של ישראל. אמש, אחרי יותר משלושה עשורים של מצוד וכמעט שנה של מלחמה - צה"ל שם את ידו על נסראללה וחיסל אותו.