צה"ל אישר רשמית: חסן נסראללה חוסל בתקיפה בדאחייה

פחות מיממה אחרי תקיפת מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות, צה"ל הודיע באופן רשמי על חיסלו של מזכ"ל חיזבאללה שהנהיג את ארגון הטרור במשך יותר מ-30 שנים. יחד איתו חוסל עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בארגון הטרור

זמן צפייה: 06:07

מבצע "סדר חדש" - היעד מספר 1 של ישראל חוסל: פחות מיממה אחרי תקיפת מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות, צה"ל הודיע הבוקר (שבת) באופן רשמי על חיסלו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. יחד איתו חוסל עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בארגון הטרור. הרמטכ"ל הרצי הלוי מסר: "זה לא סוף ארגז הכלים. המסר פשוט, לכל מי שמאיים על אזרחי מדינת ישראל - נדע להגיע אליו". שעות אחרי הודעת צה"ל, בחיזבאללה הודיעו רשמית על מות נסראללה, והדגישו: "מאבקנו נגד ישראל יימשך".

התקיפה הדרמטית יצאה לפועל אמש קצת לפני השעה 19:00, כאשר מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את המפקדה המרכזית של חיזבאללה, הממוקמת מתחת לבנייני מגורים בלב הדאחייה, לאחר שהתקבל מידע מודיעיני כי נסראללה נמצא בבור במפקדה. מי שהובילו את המתקפה הם טייסי טייסת 69 עם מטוסי F-15i שהמריאו מבסיס חצרים, ובמסגרתה הוטלו 85 טונות פצצות כבדות.

מדובר צה"ל נמסר: "מטוסי קרב של חיל האוויר בהכוונה מודיעינית מדוייקת של אגף המודיעין ומערכת הביטחון, תקפו את המפקדה המרכזית של חיזבאללה, הנמצאת בתת קרקע, מתחת לבניין מגורים במרחב דאחייה בבירות. התקיפה בוצעה בעת שצמרת חיזבאללה היו במפקדה ועסקו בתיאום פעילויות טרור נגד אזרחי מדינת ישראל".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
צילום: דובר צה"ל

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409281330' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='קולות הקשר של מפקד חיל האוויר ומפקד טייסת 69 אחרי חיסול נסראללה' poster='' kid='1_eqjpjws2' duration='23']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409281333' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='המראת מטוסי F15i לתקיפה מבסיס חצרים' poster='' kid='1_hxbypsdu' duration='26']

במסגרת המבצע, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס באופן מקוון בלילה שבין חמישי לשישי, סביב השעה 02:00, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בשיחה ממלונו בניו יורק, בה נחת שעות לפני כן. במהלך הדיון אישר הקבינט מספר פעולות, בהן הסמכת נתניהו וגלנט לאשר את התקיפה.

במקביל לדיווחים אמש על הפיצוצים העזים בביירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נטש את תדרוך הכתבים בניו יורק לאחר נאומו באו"ם, ולשכת רה"מ הודיעה כי יקדים את חזרתו ולישראל. שר הביטחון יואב גלנט צפה בתקיפה מבור הפיקוד של חיל האוויר בקריה, יחד עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם, מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בבור בקריה, צופים בתקיפת מפקדת חיזבאללה
שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בבור בקריה, צופים בתקיפת מפקדת חיזבאללה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מטוס חיל האוויר שהשתתף בחיסול נסראללה
מטוס חיל האוויר שהשתתף בחיסול נסראללה | צילום: דובר צה"ל
התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות לבנון
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס
תומכים אוחזים בתמונתו של נסראללה סמוך לזירת התקיפה בדאחייה בביירות
תומכים אוחזים בתמונתו של נסראללה סמוך לזירת התקיפה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

בכיר ישראלי מסר אמש לחדשות 13 כי ישראל עדכנה את ארה"ב על הפעולה זמן קצר לפני התקיפה, אך בהמשך אמר הנשיא ג'ו ביידן כי ארצות הברית לא ידעה ולא השתתפה בתקיפה.  מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר במסיבת עיתונאים: "בכל מה שקשור לקונפליקט רחב - מאז 7 באוקטובר, מלבד לוודא שלישראל יש כל מה שהיא צריכה כדי שזה לא יקרה שוב, אנחנו עובדים כדי למנוע הסלמה". עוד אמר בלינקן כי מדובר ברגעים משמעותיים עבור המצב במזרח התיכון.

שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה
שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה | צילום: דובר צה"ל

תקיפות בביירות, לבנון
תקיפות בביירות | צילום: רויטרס
עשן מיתמר זירת תקיפה בביירות, לבנון
עשן מיתמר בזירת תקיפה בביירות | צילום: רויטרס

שעות לאחר תקיפת מפקדת חיזבאללה קרא צה"ל לתושבים בכמה מתחמים בדאחייה להתפנות, וחיל האוויר תקף "באופן ממוקד" אמל"ח של חיזבאללה מתחת לבניינים אזרחיים בדאחייה. בהמשך הלילה המשיך צה"ל לתקוף מטרות חיזבאללה בביירות וברחבי לבנון, וחיסל את המחבלים מחמד עלי אסמאעיל, מפקד יחידת הטילים של חיזבאללה בדרום לבנון, ואת סגנו, המחבל חסין אחמד אסמאעיל. איתם חוסלו מפקדים ומחבלים נוספים של חיזבאללה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409281054' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תקיפת טילי חוף-ים שהוטמנו מתחת לבנייני מגורים בביירות' poster='' kid='1_wm4psi75' duration='32']

הבוקר, בהכוונה מודיעינית מדויקת של חיל הים ואגף המודיעין, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מחסנים של טילי חוף-הים של חיזבאללה, שהוטמנו בתשתית תת-קרקעית מתחת לשישה בניינים אזרחיים שונים בלב הדאחייה. "במשך שנים, חיזבאללה בנה ופיתח מערך טילי חוף-ים מדויקים שמקורם באיראן, שנועדו לאיים על חופש השיט הימי הבינלאומי והנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל והאזור", נמסר מהצבא, "טילים אלו מגיעים לטווח של מאות קילומטרים. הטילים שהותקפו הוטמנו במחסנים תת-קרקעיים, מתחת לבנייני מגורים במסווה אזרחי, והשימוש בהם נועד לביצוע תוך דקות בודדות".

עוד הוסיפו בצה"ל: "זוהי דוגמה נוספת לשיטת הפעולה של חיזבאללה המשתמש בתושבי לבנון כמגן אנושי לפעילות טרור. צה"ל ממשיך לפעול בעוצמה לגריעת יכולותיו של ארגון הטרור, המאיימות על אזרחי ישראל והאזור כולו".

צה"ל חיזבאללה מפה של ששת הבניינים בהם הוטמנו טילי חוף-ים
מפת ששת הבניינים בהם הוטמנו טילי חוף-ים | צילום: דובר צה"ל

עוד נמסר הבוקר מדובר צה"ל בהמשך להודעה על חיסול נסראללה: "במשך 32 שנות כהונתו של המחבל חסן נסראללה כמנהיג ארגון הטרור חיזבאללה, היה אחראי לרצח של אזרחים ישראליים וחיילים רבים, ולתכנון והוצאה לפועל של אלפי פעולות טרור נגד מדינת ישראל וברחבי העולם. נסראללה היה מקבל ההחלטות המרכזי והמאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות, ולעיתים גם החלטות טקטיות בארגון".

"ארגון הטרור חיזבאללה והעומד בראשו חסן נסראללה, הצטרפו בשמונה באוקטובר למלחמה נגד מדינת ישראל. מאז חיזבאללה המשיך את התקפותיו נגד אזרחי מדינת ישראל, וגרר את מדינת לבנון והאזור כולו להסלמה. צה"ל ימשיך לפגוע בכל מי שיקדם ויעסוק בטרור כנגד אזרחי מדינת ישראל".

חסן נסראללה. חוסל
חסן נסראללה. חוסל | צילום: רויטרס

נסראללה נולד ב-1960 בעיירה בורג' חמוד שמצפון-מזרח לביירות, וכשהיה בן 15 נמלט עם משפחתו לדרום לבנון עם פרוץ מלחמת האזרחים במדינה. בדרום לבנון הפך נסראללה לפעיל בתנועת אמל, ולאחר פרוץ מלחמת לבנון הראשונה ב-1982 עזב נסראללה את אמל תחת הנהגתו של עבאס מוסאווי לטובת ארגון חדש, שהפך עם הזמן לחיזבאללה.

בשנת 1990 הקים חיזבאללה צבא סדיר שבראשו עמד נסראללה, ולאחר חיסולו של מוסאווי על-ידי צה"ל בפברואר 1992 מונה נסראללה למנהיג חיזבאללה. במשך 32 שנים קידם נסראללה את העימות מול ישראל, ומאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 הוא מיעט בהופעות פומביות, ביודעו שהוא היעד מספר אחת של ישראל. אמש, אחרי יותר משלושה עשורים של מצוד וכמעט שנה של מלחמה - צה"ל שם את ידו על נסראללה וחיסל אותו.