בצל ההסלמה: נסראללה והנייה נפגשו בלבנון; השקט בהר הבית נשמר

מזכ"ל חיזבאללה ויו"ר הלשכה המדינית של חמאס וסגנו נפגשו בלבנון. הנייה נמצא בלבנון כבר כמה ימים והיה שם גם בעת שיגורי הרקטות על ידי חמאס לעבר הגליל המערבי. במקביל, השקט בהר הבית נשמר, כאשר עשרות מתפללים יהודים עלו למתחם

זמן צפייה: 00:57

ערוץ הטלוויזיה מזוהה החיזבאללה "אל-מנאר" דיווח הבוקר (ראשון) כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נפגש עם יו"ר הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה וסגנו סאלח אל-עארורי בלבנון. עוד דווח כי הם דנו בהתפתחויות בשטחים הפלסטיניים ובמסגד אל-אקצא. כמו כן, השניים דנו "בהתנגדות המתגברת בגדה וברצועת עזה ובמוכנות של ציר ההתנגדות להתמודד עם כל ההתפתחויות".

הנייה נמצא בלבנון כבר כמה ימים ונכח שם גם בעת ההסלמה האחרונה, כאשר 34 רקטות נורו מכיוון כפר בדרום המדינה על עבר יישובי הגליל המערבי. ישראל הטילה את האחריות על השיגורים על חמאס וניסתה להשאיר את חיזבאללה מחוץ למשוואה.

אבטחה בזירה שבה פגע טיל מלבנון ביישוב שלומי בצפון ישראל
זירת נפילת הרקטה בשלומי | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

השניים שוחחו, לפי "אל-מנאר", על ההתפתחויות בהר הבית, שם השקט נשמר באופן יחסי הבוקר. עשרות מתפללים יהודים הגיעו בליווי משטרתי כבד ונכנסו למתחם בקבוצות קטנות. המשטרה בחרה שלא לפנות את המתפללים המוסלמים שהתבצרו במסגד במהלך הלילה ולא התפתחו הפרות סדר.

במקביל, ברחבת הכותל התקיימה הבוקר ברכת הכוהנים, בה השתתפו כעשרת אלפים איש לרגל חג הפסח - ורבים נוספים צפויים להגיע בשעות הקרובות. השקט במקום נשמר עד כה.

Whatsapp Image 2023 04 09 At 1
מתפללים יהודים ומוסלמים בהר הבית | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם ראשי רשויות מעוטף עזה על האיומים הרב זירתיים והוסיף: "הם טועים לחשוב שאנחנו מפולגים ושהם יכולים לנצל את המצב ולפעול נגדנו. אנחנו פועלים בגלוי ולא בגילוי". ראשי הרשויות דרשו מהממשלה להאיץ את התוכנית הממשלתית לחיזוק עוטף עזה. כמו כן, בשל המתיחות, אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו הנחה לבטל מופע של חנן בן ארי שהיה אמור להתקיים הערב בשדרות.

פלסטינים מפגינים במסגד אל-אקצא
פלסטינים במסגד אל-אקצא בשבוע שעבר | צילום: רויטרס

האירועים בהר הבית בשבוע האחרון משפיעים על כלל הגזרות, ולאחר התחממות בעזה ובלבנון וכן פיגועים בחמרה ובתל אביב, אתמול והלילה שוגרו 6 רקטות בסך הכול מסוריה לעבר ישראל. שתיים מהרקטות נחתו בשטחים פתוחים, ושתיים יורטו.

ערוץ אל מייאדין הלבנוני דיווח כי "חטיבת אל קודס", ארגון פלסטיני הפועל מסוריה ומזוהה עם המשטר הסורי וחיזבאללה לקח אחריות על השיגורים לעבר רמת הגולן. כמו כן, נמסר מהארגון כי השיגורים הם תגובה לתוקפנות הישראלית במסגד אל אקצא. הארגון מאיים להגיב "תגובה נחרצת" מהחזית הדרומית בסוריה על כל תוקפנות ישראלית.

הערכת מצב עם שר הביטחון
שר הביטחון גלנט והרמטכ''ל בהערכת מצב

אתמול הנחה שר הביטחון יואב גלנט את מערכת הביטחון להקצות תגבור של כוחות צה"ל לפעילות מחוז מרכז של משטרת ישראל - זאת בתום הערכת מצב שקיים. עוד נמסר כי סדר הכוחות שיוקצה יסוכם בקרוב בדרגים המקצועיים.

בנוסף, שר הביטחון החליט להאריך את הסגר הכללי על יהודה ושומרון וסגירת המעברים ברצועת עזה עד למוצאי חג שביעי של פסח, בלילה שבין יום רביעי לחמישי. מטעם משרד הביטחון נמסר: "המשך הטלת הסגר כולל גם ביטול מיידי של הצעדים האזרחיים שאושרו לרגל חודש הרמאדן ומניעת כניסת פועלים לישראל".

מצה"ל נמסר כי "בהתאם להנחיית שר הביטחון ולהערכת המצב בצה"ל, הוחלט על תגבור כוחות נוסף באוגדת יהודה ושומרון, במרחב התפר ובחטיבת הבקעה והעמקים. הכוחות יתגברו החל ממחר. כמו כן, בתיאום עם משטרת ישראל, צה"ל יתגבר במרחב מחוז תל אביב על-פי צורך בלבד".