3 נרצחו בפיגוע בי-ם; אזרח שנטרל את המחבלים נורה ונהרג

שני מחבלים ממזרח העיר המזוהים עם חמאס פתחו באש בסמוך לתחנת אוטובוס - ונוטרלו. צוותי מד"א קבעו את מותה של ליביה דיקמן (24) במקום ופינו מהזירה 9 פצועים - בהם הרב אלימלך וסרמן (73) וחנה איפרגן (67) שמותם נקבע בבית החולים. האזרח שנטרל את המחבלים נורה למוות על-ידי חיילים - חרף העובדה שתועד מתחנן על חייו

זמן צפייה: 04:40

חשד לפיגוע ירי בירושלים: שלושה בני אדם נרצחו הבוקר (חמישי) בפיגוע ירי בצומת גבעת שאול בכניסה לירושלים: הרב אלימלך וסרמן (73), חנה איפרגן (67) וליביה דיקמן (24), ושבעה אנשים נוספים נפצעו. בסמוך לשעה 7:40 הגיעו שני מחבלים ברכב עם רובה מסוג M16 ואקדח ופתחו באש לעבר אזרחים בתחנת האוטובוס - ונוטרלו על-ידי שני חיילי צה"ל בחופשה ואזרח ששהו בסמוך. אחד מהמחבלים מהם נהרג והשני נפצע קשה. האזרח שנטרל את המחבלים נורה על-ידי חיילים - חרף העובדה שתועד מתחנן על חייו. מצבו הוגדר תחילה אנוש - ולאחר מכן נקבע מותו.

מותה של הצעירה נקבע במקום, ובבית החולים שערי צדק נקבע מותם של שני הפצועים הנוספים, הרב וסרמן שכיהן כדיין בבית הדין הרבני באשדוד. וחנה איפרגן שעבדה כמנהלת בית הספר בית יעקב בנות הדסה בבית שמש. הלווייתו של הרב וסרמן וסרמן תצא בשעה 13:30 מרחוב דון יוסף הנשיא בבירה, דרך בית המדרש הגדול בקרית בעלזא, והוא ייטמן בהר המנוחות. הלוויתה של דיקמן תצא בשעה 14:30 מבית הוריה בשכונת הר נוף בבירה, והיא תיטמן בהר המנוחות. בין הפצועים שפונו לבתי החולים שערי צדק והדסה עין כרם בבירה: אישה כבת 50 וגבר כבן 30 במצב קשה, גבר בן 52, צעיר בן 22 וצעירה בת 22 במצב בינוני, ונער בן 17 במצב קל. בנוסף טיפלו צוותי מד"א במספר נפגעי חרדה.

המחבלים שביצעו את הפיגוע הם אחים תושבי שכונת צור באהר שבמזרח ירושלים המזוהים עם חמאס: מוראד נמר, בן 38, אשר היה כלוא בין השנים 2020-2010 על רקע כוונות לפעילות טרור באכוונת רצועת עזה, ואברהים נמר, בן 30, אשר היה כלוא בשנת 2014 על רקע פעילות טרור.

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: דוברות המשטרה
הנשק של המחבלים שביצעו את הפיגוע בכניסה לירושלים
הנשק של המחבלים שביצעו את הפיגוע בכניסה לירושלים | צילום: דוברות המשטרה

כוחות משטרה רבים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, סגרו את זירת הפיגוע והחלו בסריקות לשלילת מעורבים נוספים תוך חקירה ראשונית. מדוברות המשטרה נמסר כי כביש 1 נחסם לתנועה ממחלף מוצא לכיוון ירושלים שוטרי משטרת ישראל נמצאים במקום ומפנים את התנועה לכביש 16.

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן בזירת הפיגוע
מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן בזירת הפיגוע | צילום: דוברות המשטרה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "סיימתי עכשיו פגישה עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, זמן קצר לאחר שמרצחים של החמאס רצחו ישראלים כאן בירושלים, ואמרתי לו: זה אותו חמאס. זה אותו חמאס שביצע את הטבח הנורא ב-7 באוקטובר, אותו חמאס שמנסה לרצוח אותנו בכל מקום. אמרתי לו: אנחנו נשבענו, ואני נשבעתי, לחסל את החמאס. שום דבר לא יעצור אותנו. אנחנו נמשיך את המלחמה הזאת עד שנשיג את שלושת היעדים - לשחרר את כל חטופינו, לחסל את החמאס עד תום ולהבטיח שמעזה לא יחזור איום כזה לעולם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2311300951' autoplay='0' credit='' desc='בן גביר: "האירוע הזה ממחיש כמה המדיניות של חלוקת הנשק חשובה""poster='' kid='1_f12o4m3g' duration='152']

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ואמר: "בוקר קשה לכולנו. תנחומים למשפחות. רפואה שלימה לפצועים, וחיבוק גדול לגיבורים שהצילו כאן חיים. האירוע הזה מוכיח שוב כמה אסור לנו להפגין חולשה, כמה צריך לדבר עם החמאס רק דרך הכוונות, רק דרך המלחמה. בחמאס נלחמים".

"אבל האירוע הזה ממחיש עוד דבר, כמה המדיניות של חלוקת הנשק חשובה", הוסיף השר, "למרות הביקורת של כל מיני גורמים, אני אמשיך במדיניות הזו של חלוקת נשק בכל מקום, גם לכיתות כוננות, גם לאזרחים. נשק מציל חיים, אנחנו רואים את זה פעם אחרי פעם, בכל מקום שיש נשק, אזרחים, שוטרים, חיילים, מצילים חיים. והנשק הזה יכול להציל אותנו וזה מוכיח את עצמו פעם אחר פעם. זו הסיבה שכבר חודש וחצי אנחנו עוברים ממקום למקום ופותחים כיתות כוננות, מחלקים נשקים וגם הקלנו בקריטריונים לרשיון נשק אזרחי".

עוד אמר בן גביר: "יש לנו משטרה חזקה, יש לנו צבא חזק, אבל אין שוטר בכל מקום ולכן במקום שיש נשק אזרחי, זה יכול להציל חיים. מדובר ככל הנראה בפעילי חמאס, שמדבר כאן בשני קולות, קול אחד של הפסקת אש כביכול וקול שני של טרור. עמדתי על הפסקת האש ידועה, אסור לתת לחמאס לדבר איתנו בשני קולות".

השר בן גביר בזירת הפיגוע
השר בן גביר בזירת הפיגוע

השר בני גנץ מסר: "בבוקר הקשה הזה, אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחות הנרצחים מהפיגוע בירושלים ולאחל החלמה מהירה לפצועים. ‏הפיגוע הזה הוא הוכחה נוספת, למחוייבות שלנו להמשיך את הלחימה בעוצמה ובנחישות כנגד הטרור הרצחני שמאיים על אזרחינו. בירושלים, בעזה, ביו״ש ובכל מקום".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "לא ננוח ולא נשקוט עד להכרעה וניצחון בכל הגזרות. ‏אנחנו במלחמה בכל החזיתות. הפיגוע הנורא בירושלים מזכיר לנו שהאויבים שלנו הם לא רק הנאצים בעזה. נרדוף ונשמיד אותם בעזרת השם בכל מקום. מחזק את ידי כוחות הביטחון וההצלה שפועלים בזירה. תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה לפצועים".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: תיעוד מבצעי מד״א

חובש רפואת חירום במד"א משה חמד סיפר: "הייתי בבית כששמעתי את קולות הירי ומיד הגעתי למקום. ראיתי מספר פצועים בזירה, חלקם שכבו וחלקם התהלכו. יחד עם הצוותים הגדולים של מד"א שהגיעו למקום ביצענו בדיקות רפואיות והענקנו להם טיפול רפואי. לצערנו נאלצנו לקבוע את מותה של צעירה בת 24 ופינינו לבתי החולים בעיר 8 פצועים בדרגות פציעה שונות תוך המשך טיפול רפואי".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: דוברות איחוד הצלה

משה חן ששון, חובש איחוד הצלה, סיפר: "הייתי עם אופנוע חירום של איחוד הצלה ברמזורים של הכניסה לעיר ושמעתי קולות ירי. עצרתי מיידי לסייע עם הציוד הרפואי של איחוד הצלה והזעקתי את כוחות ההצלה. בסיוע חובשים נוספים הענקנו סיוע למספר נפגעים במצבים שונים. כמו כן צוותי חוסן היחידה לעזרה ראשונה נפשית של איחוד הצלה העניקו סיוע למספר נפגעי חרדה ששמעו את קולות הירי".

דובי מייזל, פראמדיק וסמנכ"ל מבצעים של איחוד הצלה, סיכם: "למרבה הצער נקבע מותה של צעירה בת 24 והענקנו סיוע בזירה לשמונה פצועים, גבר ואשה (בגילאי 60) במצב אנוש. לגבר ואשה נוספים שנפצעו באורח קשה. לשלושה נפגעים נוספים במצב בינוני ולנפגע נוסף תלמיד ישיבה כבן 17 שנפצע קל. כמו כן: צוותי חוסן היחידה לעזרה ראשונה נפשית של איחוד הצלה העניקו סיוע למספר נפגעי חרדה".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: דוברות זק״א

חיים וינגרטן, ראש אג"מ בזק"א, אמר: "מדובר בפיגוע טרור קשה. בזירת הפיגוע נקבע מותה של צעירה בשנות העשרים, בבית החולים נקבע מותו של מבוגר בשנות השבעים. מספר פצועים בינוני עד קשה פונו לבתי החולים.
כאשר הגעתי לזירה הרגשתי בשדה קרב היו פצועים בכל מקום, אישה כבת 25 נהרגה במקום. 2 המחבלים נוטרלו. צוות זק"א ירושלים מטפלים בזירה ובאיסוף הממצאים".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים

בשעה שכוחות הביטחון נכנסו ליומה ה-55 של המלחמה בעזה, כאשר הפוגת האש נמשכת כבר מסוף השבוע שעבר, בתוך שטח ישראל השקט נשמר בשבועיים האחרונים, מאז הפיגוע במחסום המנהרות בו נרצח רב-טוראי אברהם פטנה, לוחם במשטרה הצבאית.

לפני שנה בדיוק, ב-23 בנובמבר 2022, מחבלים ביצעו פיגוע משולב בדיוק באותו מקום בכניסה לבירה, כאשר בסמוך לשעה 7:00 בבוקר התפוצץ שם מטען חבלה, וזמן קצר לאחר מכן נשמע פיצוץ נוסף בצומת בכניסה לשכונת רמות בעיר. נער בן 16 נרצח ו-26 נפצעו, בהם אחד שמותו נקבע שלושה ימים לאחר מכן.