גורם בכיר בצה"ל: "הורדת גיל הפטור ל-23 לא מפרה את האיזון"

בעקבות הישיבה שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין מתווה חוק גיוס, גורם בכיר בצה"ל מסר בתגובה כי "הורדת הפטור לחרדים לגיל 23 - לא מפר איזון כשיש הוקרה למשרתים". במקביל, גנץ צפוי להציג מתווה משלו יחד עם איזנקוט

"שילוב החרדים נכשל". ארכיון
"שילוב החרדים נכשל". ארכיון | צילום: רויטרס

גורם צבאי בכיר הגיב היום (ראשון) למתווה הממשלה המוצע, לפיו גיל הפטור יירד ל-21, ואמר כי "צה"ל הוא צבא העם, ואסור להפר איזון בגיוס כלל האוכלוסיות כולל חרדים". זאת, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו כינס ישיבה בעניין חוק הגיוס.

גיל הפטור משירות צבאי עומד כיום על 26. גורמים בקואליציה ובמשרד האוצר מעוניינים להוריד את גיל הפטור ל-21, אך במערכת הביטחון מתנגדים לכך ודורשים כי יעמוד על 23. חרדים המבקשים להימנע מגיוס, נדרשים ללמוד בישיבות תורניות עד גיל הפטור. במקביל, יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, וח"כ גדי איזנקוט, צפויים להציג הערב מתווה גיוס משלהם.

הגורם הצבאי הבכיר אמר בנוסף כי "עמדת צה"ל באשר לגיל הפטור, 23, היא שהוא לא מפר איזון, כאשר יש הוקרה למשרתים. צה"ל הוא צבא העם, ואסור להפר איזון בגיוס כלל האוכלוסיות כולל חרדים, צה"ל ימשיך לפתח מסלולים יחודיים לחרדים".

Whatsapp Image 2023 04 12 At 0
חיילים לאחר הפיגוע בשומרון | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

בישיבה בעניין מתווה חוק הגיוס לקחו חלק שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר במשרד המשפטים דודי אמסלם ויו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ. נציגי המפלגות החרדיות לא השתתפו בישיבה. מטרת החוק היא לקדם מתכונת חדשה של שירות בצה"ל, במסגרתה יירד גיל הפטור מגיוס לחרדים, במטרה לעודד אותם לצאת לשוק התעסוקה בשלב מוקדם יותר לחייהם, ובמקביל לקצר את שירות החובה של המתגייסים ותגמול המערך הלוחם של צה"ל.

לפי הצעת שר הביטחון גלנט, חיילים המשרתים שירות קרבי מלא של שנתיים ושמונה חודשים, יקבלו שכר גבוה בשמונת החודשים האחרונים לשירותם, כשבמקביל השירות של חיילים בתפקידים עורפיים יקוצר לשנתיים. בנוסף, לפי ההצעה, כל חייל יקבל סל הטבות עם שחרורו, הכולל לימודים אקדמאיים חינם, העדפה במכרזים, סיוע בדיור ועוד.

חרדים המפגינים מול לשכת הגיוס ברחוב רש''י בירושלים בשל מעצר סרבן גיוס חרדי
הפגנות חרדים נגד גיוס בחור ישיבה ב-2019 | צילום: חדשות 24

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר בתגובה למגעים: "הממשלה מנסה להעניק שוחד לציבור המשרתים בצה״ל בתמורה לחוק ההשתמטות. לא מחליפים ערכים בתקציבים. הדבר היחידי שהמציאות מחייבת הוא שוויון בנטל- שוויון בנטל מלא מלא לכולם".