בשבוע הבא: מבקר המדינה והרמטכ"ל ידונו על גבולות הליך הבדיקה

פרסום ראשון: לאחר שהחליט לפתוח בבדיקת אירועי 7 באוקטובר, המבקר מתניהו אנגלמן ייפגש עם רא"ל הרצי הלוי וינסה לקבוע איתו גבולות גזרה לבדיקה. המבקר יודיע כי אינו מתכוון לתשאל כרגע קצינים שממלאים תפקיד בצבא בימים אלה, אך כן ירצה לתשאל בכירים בעבר, בהם הרמטכ"ל לשעבר כוכבי. בתוך כך, המבקר ביקש מהדרג המדיני מסמכים על העברות כספים לחמאס

זמן צפייה: 01:11

פרסום ראשון: מבקר המדינה מתניהו אנגלמן צפוי להיפגש בשבוע הבא עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, כך פורסם לראשונה הערב (חמישי) במהדורה המרכזית, וזאת במטרה לקבוע גבולות גזרה לבדיקת אירועי 7 באוקטובר, אותה מתכוון המבקר להתחיל בקרוב. הפגישה מתקיימת בצל בקשתו של הלוי מאנגלמן שלא להתחיל בחקירה תוך כדי לחימה - בקשה לה סירב המבקר.

אנגלמן אמור להגיע לפגישה יחד עם הצוות שלו, כדי לדון יחד עם הלוי על הליך הבדיקה ועל גבולותיה. מבקר המדינה צפוי להודיע לרמטכ"ל כי הוא לא מתכוון לעת עתה לתשאל קצינים שממלאים תפקיד בצבא בימים אלה, אך הוא כן יבקש גישה למסמכים צבאיים. לאחר מכן המבקר יתחיל בתשאול של בכירים לשעבר בצבא, בהם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי.

נכון לשעה זו הלוי מתנגד לבקשה, אך בקרבתו של אנגלמן מאמינים כי לא תהיה בעיה עם העניין. בתוך כך, צוותו של אנגלמן ביקש השבוע מהדרג המדיני לקבל לידיו מסמכים מהשנים האחרונות, הקשורים להעברת כספים לארגון חמאס.

הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף אביב כוכבי
הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף אביב כוכבי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במכתב ששלח הלוי בשבוע שעבר למבקר המדינה, כתב: "צה"ל בעיצומה של מלחמה רב-זירתית מאתגרת וחסרת תקדים. התפתחותה של המלחמה תיקבע בחודשים הקרובים. לשם השגת יעדי המלחמה בזירות השונות ולשם שמירה על חיי הלוחמים, צה"ל יבצע תחקירים מבצעיים מקיפים כמתחייב, תוך מיקוד בלקחי הגנת הישובים ובאירועים בעלי השפעה ישירה על שדה הקרב.

לדברי הרמטכ"ל, "הביקורת במתכונת המתוכננת, תוך כדי הלחימה, עומדת בסתירה לעקרון שאותו הגדרת. היא תסיט את קשב המפקדים מהלחימה; היא תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו; והיא לא תאפשר את הפקת הלקחים ההכרחית לשם השגת יעדי המלחמה. לא בכדי, אין תקדים לקיום ביקורת במתכונת שהגדרת, בעת המלחמה אדרבה, מבקר המדינה כבר קבע בעבר כי 'כאשר התותחים רועמים וכל עוד מבצע מתנהל, הביקורת ממתינה ולא מפריעה לניהולו'".

אנגלמן כאמור דחה את הבקשה. "כפי ששבתי והצהרתי בעבר, לביקורת המדינה אין כל כוונה להפריע לצה"ל במאמץ המלחמתי", כתב המבקר במכתבו, "החל מהשבוע הראשון שלאחר ה-7.10 ועד היום, צוותי הביקורת במשרד מבקר המדינה קיימו עשרות רבות של סיורים בשטח תוך קיום מאות פגישות עם גורמים שונים. סיורים ופגישות אלו הובילו לגיבוש רשימה מפורטת של ליקויים וכשלים משמעותיים בנוגע לטיפול הממשלתי בעורף האזרחי. רשימת הכשלים הועברה בזמן אמת לראש הממשלה לצורך תיקון מידי. במשך התקופה הזו, הנחיתי את כלל צוותי הביקורת במשרד מבקר המדינה שלא לקיים סיורים בבסיסי צה"ל ופגישות עם גורמים בצה"ל על מנת שלא להסיט את הקשב של צה"ל מהמלחמה".