נתניהו נפגש עם הרמטכ"ל: "הוצגה תמונת מצב הכשירות"

ראש הממשלה ושר הביטחון נפגשו עם הרמטכ"ל הלוי, ודנו על נושא הכשירות בצבא לאור החשש מאי-התייצבות למילואים. מלשכת נתניהו נמסר: "רה"מ הנחה לשמור על כשירות צה"ל בשגרה ובחירום לכל אתגר". מוקדם יותר הגיע גלנט ללשכת הגיוס ופגש מתגייסים: "לא אתן יד לאף פגיעה בצה"ל"

זמן צפייה: 10:30

ברקע החשש מאי-התייצבות של טייסי המילואים והפגיעה בלכידות בצה"ל, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט נפגשו היום (ראשון) עם הרמטכ"ל הרצי הלוי שהציג להם תמונת מצב עדכנית. הלוי הציג את הפגיעה המתמשכת והמעמיקה בכשירות הצבא למול תמונת האיומים.

בלשכת ראש הממשלה עדכנו לאחר מכן כי נתניהו נפגש עם הרמטכ"ל, שר הביטחון, בכירים במטה הכללי וראש המל"ל צחי הנגבי.  גורמי הביטחון "הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב באשר לכשירות וללכידות בצה"ל וציינו את הפעולות הנעשות בשטח. ראש הממשלה הנחה לשמור על כשירות ומוכנות צה"ל בשגרה ובחירום לכל אתגר".

שר הביטחון יואב גלנט בלשכת הגיוס תל השומר
שר הביטחון יואב גלנט בלשכת הגיוס תל השומר | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מוקדם יותר היום הגיע שר הביטחון יואב גלנט לבסיס הקליטה והמיון בלשכת הגיוס תל השומר, פגש את המתגייסים החדשים של מחזור אוגוסט 2023 ואמר: "לא אתן את ידי לאף פגיעה בצה"ל". עוד הוא הוסיף: "אני לא מתעלם מהבעיה, יחד עם הרמטכ"ל והמטה הכללי אני פועל יום יום כדי למצוא את הדרך לחבר את כולם, ולשמור על הכשירות והלכידות".

בצל הקרע בחברה הישראלית והמחלוקות סביב חקיקת המהפכה המשפטית, השר גלנט שוחח עם המתגייסים החדשים לחטיבות כפיר ונח"ל, סייר בין התחנות השונות בשרשרת החיול, וחילק לחיילים החדשים את הציוד הצבאי.

"צה"ל הוא הדבר הכי חשוב במדינת ישראל, מלבד המדינה עצמה", אמר שר הביטחון למתגייסים החדשים, "ללא צה"ל אין לנו זכות קיום - השירות בצבא ההגנה לישראל הוא הערך העליון ביותר. צה"ל הוא המקום המאחד אותנו ובינינו. מכל הנתונים שאני רואה, אני שמח שלחיכוך החברתי אין השפעה על נתוני הגיוס. כשזה מגיע למשימה האמיתית, כולם מבינים את הערך בגיוס".

"מוטלת עליכם אחריות שאין למעלה ממנה", הוסיף גלנט, "חוסן הוא לא רק הכושר הפרטי, אלא גם החוסן הלאומי, שקשור בנכונות של האנשים להתגייס, לפעול יחד ולהתנדב פעם אחר פעם. זה תהליך מפתח לחוסן הלאומי. לעולם לא אתן את ידי לשום פגיעה בצה"ל, משום צד. צה"ל הוא כלי המגן של מדינת ישראל והמשך המסורת בשירות הוא תנאי הכרחי בקיומנו, זה בנפשנו".

מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר בטקס חילופי מפקד בסיס תל נוף
מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר | צילום: דובר צה''ל

ביום שישי האחרון ערך מפקד חיל האוויר תומר בר שיחה עם טייסי המילואים שבה הודה לראשונה ש"הפגיעה בכשירות למלחמה בחיל הולכת ומעמיקה". אמש פורסמו בחדשות 13 פרטים חדשים על אותה שיחה, שלפיה הפגיעה המשמעותית היא במטה חיל האוויר. בשיחה הכנה, הציג אלוף בר את התמונה שלפיה הפגיעה מחריפה בכל יום שעובר. הבעיה העיקרית היא, כאמור, במטה של חיל האוויר - שם כמחצית מאנשי המילואים הודיעו על הפסקת ההתייצבות. .

אלוף בר ערך את השיחה בצל החשש מאי-התייצבות למילואים. במפגש נכחו כ-60 אנשי מילואים בחיל. לדבריו, לפי שעה, חיל האוויר כשיר, אך קיימת פגיעה מתוחמת בעיקר בחיל האוויר וגם בצבא היבשה, באגף המודיעין ובמקומות נוספים. בשיחה, כאמור, הזהיר מפקד החיל האוויר כי "קיימת פגיעה עמוקה בלכידות וכי חיל האוויר לא יהיה אותו הדבר". עוד הוסיף אלוף בר כי תמונת המצב משוקפת באופן יומי לראש הממשלה, לשר הביטחון ולרמטכ"ל.